Lewis Hamilton z zespołu Mercedesa wygrał najszybszą w historii Grand Prix Hiszpanii ze strategią jednego postoju miękkie/pośrednie w zmiennych warunkach.
Większość kierowców postawiła w Hiszpanii na strategię jednego pit stopu miękkie/pośrednie, ale podczas liczącego 66 okrążeń wyścigu zastosowano także dwa i trzy postoje. Warunki były zmienne: słońce, krople deszczu oraz wiatr sprawiły, że trudno było przewidzieć stan toru, a poziom przyczepności był zmienny. Wyścig zakończył się przy temperaturze powietrza na poziomie 17 stopni Celsjusza, a nawierzchni - 26 stopni. Nowa nawierzchnia sprawiła, że tor stał się znacznie szybszy. Czołówka jechała o cztery sekundy szybciej niż przed rokiem. Ustanowiono także nowy rekord okrążenia, z podobnym marginesem. To był najszybszy wyścig na obecnej konfiguracji toru pod Barceloną. Prawie wszyscy kierowcy wystartowali na miękkich oponach, a neutralizacja na samym początku wyścigu pomogła ograniczyć tempo degradacji oraz zużycia.
Mario Isola, szef Działu Wyścigów Samochodowych Pirelli skomentował:
- Czołowe zespoły na różne sposoby podeszły do dylematu, czy rozegrać ten wyścig na jeden, czy na dwa pit stopy. Od początku weekendu warunki na torze były bardzo trudne do przewidzenia, a sytuacji nie ułatwiły nocne opady deszczu. Okrążenia pokonane w warunkach neutralizacji także miały wpływ na wyścigową strategię, redukując zużycie oraz degradację w kluczowych momentach wyścigu. Od strony ogumienia nie zaobserwowaliśmy żadnych oznak powstawania pęcherzy wskutek przegrzania, a rekordy okrążenia i najszybsze czasy były uzyskiwane nawet na oponach pośrednich o większym przebiegu. Tak było w całej stawce, prezentującej bardzo wyrównane tempo. Teraz pozostajemy w Barcelonie na pierwszą sesję testową w trakcie sezonu, podczas której będziemy też pracować z ekipami McLaren i Force India nad oponami na sezon 2019.
NAJLEPSZE CZASY OKRĄŻEŃ Z ROZBICIEM NA OPONY
POŚREDNIE |
MIĘKKIE |
SUPERMIĘKKIE |
Ricciardo – 1.18,441 |
Verstappen – 1.20,603 |
Sirotkin – 1.22,680 |
Vettel - 1.19,128 |
Hamilton – 1.20,849 |
Alonso – 1.23,553 |
Raikkonen - 1.19,133 |
Perez – 1.21,128 |
- |
NAJDŁUŻSZE PRZEJAZDY W WYŚCIGU
OPONY |
KIEROWCA |
LICZBA OKRĄŻEŃ |
POŚREDNIE |
Bottas |
47 |
MIĘKKIE |
Vandoorne, Verstappen |
34 |
SUPERMIĘKKIE |
Sirotkin |
22 |
PRZEWIDYWALNOŚĆ PROGNOZY PIRELLI
Lewis Hamilton wygrał wyścig po jeździe na jeden pit stop, zmieniając opony miękkie na pośrednie na 26. okrążeniu. Jego zespołowy partner Valtteri Bottas zastosował taką samą strategię, ale zatrzymał się sześć okrążeń wcześniej.
PODSUMOWANIE PIT STOPÓW – HISZPANIA 2018
Hamilton: Mu, Pn (25), 1
Bottas: Mu, Pn (19), 1
Verstappen: Mu, Pn (34), 1
Vettel: Mu, Pn (17), Pn (41), 2
Ricciardo: Mu, Pn (33), 1
Magnussen: Mu, Pn (32), 1
Sainz: Mu, Pn (25), 1
Alonso: SMu, Pn (21), 1
Perez: Mn, Pn (26), Mu (40), 2
Leclerc: Mn, Pn (20), 1
Stroll: Mn, Pn (20), 1
Hartley: Mn, Pn (1), Pn (33), 2
Ericsson: Pn, Mn (35), 1
Sirotkin: Mn, Pn (1), Pu (24), SMn (41), 3
--------------------------------------------
Vandoorne: Mu, Pn (34), 1 (NU)
Ocon: Mn, Pn (29), 1 (NU)
Raikkonen: Mu, 0 (NU)
Hulkenberg: Mn, 0 (NU)
Gasly: Mn, 0 (NU)
Grosjean: Mu, 0 (NU)
-----------------------------
Łączna liczba pit stopów: 21
W pierwszej kolumnie podana jest mieszanka, na której kierowca rozpoczął wyścig. W ostatniej kolumnie podana jest całkowita liczba pit stopów. Objaśnienia: SM = Supermiękka mieszanka; M = Miękka mieszanka; P = Pośrednia mieszanka; N = Nowy komplet; U = Używany komplet; NU = Kierowca nie ukończył wyścigu
Źródlo i fot. Pirelli