2018-03-27

Śniadanie z Barometrem

Barometr rynku części motoryzacyjnych - czy branża jest gotowa na radykalne zmiany? Na spotkaniu przedatawicieli SDCM z dziennikarzami mówiano o wyzwaniach dla sketora części branży automotive.

W drugiej połowie marca Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych SDCM zaprosiło dziennikarzy na śniadanie prasowe do jednej z warszawskich restauracji. Spotkanie było okazją do rozmowy o bieżących sprawach dotyczących sektora części branży automotive, m.in. obawach producentów aut związanych z rozwojem elektromobilności czy nowych przepisach wdrażanych przez Komisję Europejską. Gospodarz tego spotkania, prezes SDCM Alfred Franke (na zdjęciu) przedstawił i skomentował także wyniki Barometru Branży Motoryzacyjnej, który został wspólnie przygotowany przez SDCM i firmę badawczą Frost & Sullivan, a badanie przeprowadzono wśród menedżerów firm - producentów części, dystrybutorów oraz warsztatów. We wstępie do wyników badań przedstawiono obecną sytuację na rynku motoryzacyjnym: „Dynamiczny wzrost rynku e-commerce, coraz silniejsza konkurencja oraz nadchodzące zmiany w przepisach podatkowych mogą znacząco wpłynąć na kierunki rozwoju segmentu dystrybucji i sprzedaży części motoryzacyjnych. Rozwój nowych napędów, ewolucja w stronę inteligentnej produkcji w zakresie Przemysłu 4.0 oraz konkurencyjność segmentu części regenerowanych wymagają od producentów części motoryzacyjnych podejmowania odpowiednich decyzji biznesowych aby reagowania na przyszłe zmiany i wyzwania. Nowe narzędzia niezbędne w procesie zwiększenia lojalności klientów punktów serwisowych wymagają szybkiego dostosowania się do wymagań rynku”. Autorzy barometru postawili też konkretne pytania - dwa podstawowe to: „Jaką opinię mają menedżerowie odnośnie bieżących oraz przyszłych trendów w branży?” oraz „Jak się przygotowują do wyzwań i w jaki sposób zwiększają swoją konkurencyjność?”.

I tak wyniki badania warsztatów w Polsce wykazują, iż według ocen serwisów, 59 proc. wizyt ich klientów stanowią wizyty z przyczyn awarii lub zużycia części. Tak duży udział świadczy o kilku cechach charakterystycznych krajowej motoryzacji. Po pierwsze, park samochodowy w Polsce nie należy do młodych, ze średnią wieku powyżej 10 lat, co skutkuje stosunkowo częstymi problemami oraz awariami pojazdów. Po drugie, w sytuacji bezproblemowej pracy wszystkich podzespołów w samochodzie, większość kierowców nie zastanawia się nad profilaktyczną wizytą w warsztacie.

Oceniając zmianę inwestycji w warsztatach w 2017 roku, 57 proc. respondentów zadeklarowało ich wzrost, z czego zdecydowana większość dotyczyła zakupu urządzeń warsztatowych przez 87 proc. warsztatów, które wzięły udział w badaniu. „Jest to wynikiem coraz bardziej rozwiniętych technologicznie samochodów, z nowoczesnymi rozwiązaniami informatycznymi oraz elektronicznymi w obecnych pojazdach. To z kolei wymusza na warsztatach podejmowanie niezbędnych inwestycji w narzędzia do skutecznej diagnostyki i naprawy szerokiego spektrum komponentów i systemów samochodowych” – skomentował Alfred Franke.

Bardzo nośny temat elektromobilności, który jest intensywnie promowany przez rząd w kontekście przyjętej Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która weszła w życie z dniem 22 lutego tego roku, okazał się różnie postrzegany przez uczestników przemysłu motoryzacyjnego. Jak wskazują wyniki Barometru, 63 proc. badanych menedżerów fabryk, produkujących części samochodowe uważa, że elektromobilność jest najistotniejszym trendem, który zmieni rynek handlu i usług w motoryzacji. Drugą pozycję ze znacząco mniejszym udziałem zajęły pojazdy autonomiczne, które wskazało 39 proc. respondentów. Warto też zauważyć, że 44 proc. menedżerów uznaje, że gwałtowny rozwój elektromobilności stanowi zagrożenie dla ich firm, jedynie 19 proc. uważa, że jest to szansa do szybszego rozwoju. „Tak negatywna percepcja jest związana z tym, że większość obecnego przemysłu motoryzacyjnego w Polsce jest zorganizowana wokół produkcji części i podzespołów do samochodów o konwencjonalnych rodzajach napędu. Dla przykładowej fabryki, która produkuje tłumiki do pojazdów spalinowych, rozwój elektromobilności niesie ze sobą potencjalne zagrożenia utraty rynku oraz skutkuje zwolnieniem personelu, gdyż jej produkty nie będą miały zastosowania w pojazdach elektrycznych” - wyjaśniał Alfred Franke.

Oceniając kolejny trend menedżerowie fabryk w Polsce widzą korzyści z wdrożenia rozwiązań w zakresie Przemysłu 4.0. Ponad połowa z nich uważa, iż wymagania odbiorców (56 proc.) oraz wzrost produktywności (51 proc.) są czynnikami, które mogą zmotywować producentów przekształcać swoją działalność w oparciu o inteligentne procesy produkcyjne. Otwartość na rozwiązania Przemysłu 4.0 wynika też z tego, że brak wykwalifikowanego personelu jest największym zagrożeniem w rozwoju fabryk, zdaniem 56 proc. menedżerów. Automatyzacja procesów w fabryce może wyeliminować ten problem. Niemniej jednak, niezbędne wydatki znacząco spowalniają innowacje - 63 proc. respondentów przyznało, iż koszty inwestycji stanowią podstawową barierę wejścia na drogę transformacji w kierunku Przemysłu 4.0.

Zdecydowana większość dystrybutorów części motoryzacyjnych przedstawia pozytywne prognozy odnośnie wyników sprzedaży w 2018 roku. Aż 41 proc. firm dystrybucyjnych biorących udział w badaniu spodziewa się wzrostów przekraczających 10 proc. Wzrostów do 10 proc. spodziewa się natomiast 40 proc. firm.

Sektor dystrybucji części motoryzacyjnych w Polsce charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem konkurencji. Aż 68 proc. menedżerów firm - dystrybutorów komponentów uznało wojny cenowe, jako czynnik, który stanowi największe zagrożenie dla firmy. „Zjawisko to występuje we wszystkich segmentach rynku - od tanich części motoryzacyjnych do produktów marek premium” - zauważył Alfred Franke. Oceniając poziom wojen cenowych w poszczególnych segmentach, 36 proc. respondentów postawiło najwyższą ocenę (5) w sektorze marek premium, co oznacza, że wojny cenowe są tam na tyle intensywne, że całkowicie niszczą opłacalność. W pozostałych obszarach – wśród produktów średniej półki oraz tanich części, sytuacja została oceniona nieco bardziej optymistycznie, niemniej jednak większość menedżerów ocenia konkurencję w skali 4 na 5, co oznacza, że wojny cenowe wciąż mają znaczący wpływ na opłacalność. W takich sytuacjach, szczególnie w segmencie marek premium, rynek wymusza na graczach dystrybucję produktów w niższych cenach niż konkurenci, żeby móc sprzedać większe wolumeny, aby potencjalnie niwelować straty pochodzące z obniżenia ceny.

Kolejnym wyzwaniem dla dystrybutorów jest zwiększająca się aktywność sektora OES w obszarze sprzedaży części zamiennych – 69 proc. menedżerów wykazało wzrost segmentu autoryzowanych dilerów w 2017 roku. Wraz z rosnącą kompleksowością technologiczną części motoryzacyjnych oraz zwiększeniem sprzedaży nowych pojazdów, producenci samochodów pragną zwiększyć swój udział w rynku części zamiennych, sprzedając komponenty z własnym logo. To z kolei znacząco uderza w segment niezależnych dystrybutorów części zamiennych, zmniejszając ich udziały w rynku.

Generalnie wnioski jakie płyną z przedstawionego badania: branża powoli przystosowuje się do zmieniających się warunków gry na rynku części motoryzacyjnych i patrzy z optymizmem w przyszłość (wzrost inwestycji). A w kwestii elektromobilności - milion zapowiadanych samochodów elektrycznych w 2025 roku to zaledwie 5 proc. parku pojazdów w Polsce - nie jest to sytuacja grożąca krachem producentów części do tradycyjnych samochodów.

Tekst i zdjęcia: Bogumił Husejnow

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń