Jesienna konferencja Continental Opony Polska przyniosła - jak zwykle - wiele interesujących informacji o sytuacji na rynku opon. Raport z rynku przedstawił Jerzy Mendala, dyrektor handlowy COP.
Ten rok w naszym kraju wygląda bardzo obiecująco. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2017 r. sprzedano łącznie 7,2 mln opon, tj. o 7,5 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. W Europie natomiast odnotowany został niewielki spadek (1,8 proc.). Jak zauważył J. Mendala wzrasta udział w rynku tzw. segmentu opon całorocznych. W Polsce jest to obecnie 4 proc. natomiast w Europie stanowi on już 7 proc. Sprzedaż opon letnich segmentu premium w Europie za 2016 r. wynosiła 56 proc. (w Polsce 25 proc.), segmentu midium lub quality w Europie 26 proc. (w Polsce 30 proc.) i budżetowych - 18 proc. w Europie (a 45 proc. w Polsce). Taka tendencja podziału rynku na poszczególne segmenty zarówno w Europie jak i naszym kraju utrzymuje się od wielu lat.
Jak zaznaczył prelegent coraz większy udział w globalnej sprzedaży mają opony UHP. O ile w 2012 roku w Europie sprzedano tego typu opon 33 mln, a w Polsce 750 tys. O tyle w ubiegłym roku odpowiednio ilości te wynosiły 53 mln i 1,55 mln sztuk (w Polsce wzrost sprzedaży o 240 proc.). W Polsce najpopularniejszy jest rozmiar 205/55 R16, którego sprzedano około 600 tys. sztuk. Rozmiary schyłkowe opon to 12, 13 i 14 cali. Zauważalna także jest coraz większa sprzedaż opon w rozmiarach powyżej 20 cali. Na takich kołach jeżdżą zazwyczaj luksusowe auta SUV najbardziej znanych marek jak BMW, Audi, czy Mercedes.
Z kolei o segmencie opon ciężarowych opowiadał Stanisław Rosół, dyrektor Handlowy opon użytkowych. Najważniejszą konkluzja była informacja o ilości opon sprowadzonych z Chin. W 2016 na naszym rynku sprzedano ich ponad 600 tys. To tłumaczy trudną sytuację innych producentów opon oraz naszych bieżnikowni.
W dalszej części konferencji zaprezentowano jeszcze markę Geneal Tire (Matthias Bartz z centrali firmy w Hanowerze). Natomiast Andrzej Mazur zaprezentował najnowszy produkt Continentala oponę sportową na zimę TS 860S. O opcji "0" mówiła natomiast Ewa Ostapczuk-Wasilewska (na zdjęciu obok), która przedstawiła wizję zera wypadków za około 25-30 lat. Konferencję podsumował Dariusz Wójcik, dyrektor generalny COP (na zdjęciu powyżej). Podziękował dziennikarzom za udział w konferencji i za popularyzację tematu oponiarskiego złomu, który zrodził się w trakcie wiosennego spotkania. Dodał, iż ten rok jest dla COP bardzo dobry, jest rekordowy. - Rośliśmy szybciej jako Polska i jako COP niż rynek w Europie. Ten sukces nie byłby możliwy, gdyby nie zespół ludzi pracujących w COP. Drugim czynnikiem naszego sukcesu są produkty, chociażby taka marka jak General Tire dystrybuowana przez firmę Inbud Faro S.A. z Lublina.
Dyrektor Wójcik dodał dalej, że Continental to nie tylko opony, ale także części zamienne głównie z zakresu zaawansowanej elektroniki mające wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Więcej informacji dotyczącej tej konferencji znajdziecie w relacji red. Krzysztofa Krusińskiego w listopadowym PO .
Relacja i fot. Sławomir Górzyński