2017-09-12

Tipo na LPG

Duża popularność na polskim rynku modelu Tipo w wersjach SW (kombi) i hatchback z zamontowaną fabryczną instalacją LPG (ok. 10 proc. sprzedaży) spowodowała, że ta sama instalacja pojawia się teraz w najtańszej odmianie bestselera Fiata, czyli w wersji Sedan.

Zaletą fabrycznego montażu instalacji gazowej jest niezawodność, wysoka jakość, idealna kalibracja oraz zachowanie pełnej gwarancji producenta bez wykluczeń związanych z eksploatacją samochodu na paliwie LPG. Koszt fabrycznej instalacji LPG wynosi jedynie 3500 zł brutto do ceny cennikowej Tipo Sedan w wersji z silnikiem 1.4 T-Jet 120 KM we wszystkich poziomach wyposażenia. Dzięki tak atrakcyjnej cenie instalacji LPG, zwrot zainwestowanej kwoty nastąpi już po 37 miesiącach, zakładając przebieg samochodu 1000 km miesięcznie, a przy przebiegu 1500 km miesięcznie inwestycja zwróci się po 25 miesiącach.

Koszty eksploatacji Fiata Tipo Sedan na paliwie LPG są niższe w porównaniu z benzyną o 115 zł na każde 1000 przejechanych kilometrów - szczegóły prezentuje poniższa tabela:

Paliwo

Cena

Średnie zużycie
paliwa na 100 km

Koszt paliwa
na 1000 km

Pb 95

4,55 zł/l

6,3 l/100km

287 zł

LPG

2,04 zł/l

8,4 l/100km

172 zł


 

Wersja „LPG" Fiata Tipo charakteryzuje się dwoma układami zasilania: jeden benzyną i drugi gazem płynnym. Są one sterowane centralką kontroli silnika, która razem z centralką LPG kontroluje wtrysk dwóch przewidzianych trybów funkcjonowania. Na podstawie sygnałów otrzymanych z różnych czujników centralka kontroli silnika steruje siłownikami z nią połączonymi, kontrolując układy:

  • zasilania paliwem (benzyna lub LPG)

  • zasilania powietrzem

  • pedału przyspieszenia

  • chłodzenia silnika

  • kontroli spalania - sondy lambda

  • kontroli układu wydechowego z katalizatorem

  • recyrkulacji oparów paliwa.

Również przepustnica sterowana jest elektronicznie przez centralkę - otwarcie przepustnicy obliczane jest według specjalnego programu wewnętrznego centralki silnika. W ten sposób eliminuje się mechaniczne połączenie między pedałem gazu i korpusem przepustnicy. Centralka kontroli silnika steruje układem w całości - otrzymuje wszystkie sygnały przesyłane z czujników układu podstawowego (temperatura płynu chłodzącego silnik, obroty silnika itp.) i czujników specyficznych układu LPG (poziom LPG - poprzez specjalny czujnik liniowy - ciśnienie/temperatura LPG, przełączanie zasilania benzyna/LPG), dzieląc je poprzez sieć CAN z centralką LPG, która podporządkowana jest centralce kontroli silnika i pilotuje wtryskiwacze LPG. Dzięki sterowaniu elektronicznemu opisanemu powyżej to rozwiązanie spełnia najnowsze normy przeciwzanieczyszczeniowe (EURO 6).

System zasilania LPG, podobnie jak układ zasilania benzyną, jest układem typu multipoint sekwencyjnego, fazowego, ze specjalnymi elektrowtryskiwaczami. Po dostosowaniu właściwości LPG do wymagań technicznych kontroli elektronicznej silników benzynowych uzyskano miarodajne rezultaty w zakresie własności jezdnych samochodu i emisji zanieczyszczeń z wydechu.

Silnik podczas działania w trybie zasilania LPG utrzymuje te same parametry momentu/mocy jak podczas działania w trybie zasilania benzyną, a w konsekwencji uzyskiwane przez samochód osiągi są porównywalne.

(kk)

źródło: Fiat

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz

Ogłoszenia

Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2017 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń