2017-08-17

Opony a bezpieczeństwo

Badanie przeprowadzone przez Nokian Tyres pokazuje, że 58 proc. kierowców z Polski uznało opony klasy premium za bardziej bezpieczne. Do takich samych wniosków doszło 87 proc. ankietowanych z Rumunii, 70 proc. z Bułgarii, 61 proc. z Włoch, 59 proc. z Francji i Niemiec oraz 54 proc. z Czech. Jednocześnie aż 79 proc. Polaków deklaruje, że ogumienie to bardzo istotny czynnik bezpieczeństwa na drodze. 
Większość kierowców zdaje sobie sprawę, że opony klasy premium - choć zwykle droższe - przynoszą również wiele korzyści. Wynikają one nie tylko z oszczędności paliwa, ale przede wszystkim z faktu, że takie opony starczają na dłużej i zapewniają większy poziom bezpieczeństwa. 

Różnice między klasami

Bieżnik taniej opony może wyglądać podobnie do tego, który zastosowano w produkcie wyższej klasy, niemniej jednak nie ma sposobu na to, żeby sprawdzić jej parametry ze stuprocentową pewnością tylko przy użyciu wzroku. Na początku każdego projektu związanego z opracowywaniem nowej opony Nokian Tyres tworzy kilka prototypów. Stają się one punktem wyjścia do tworzenia wszystkich pozostałych elementów opony, takich jak ściany, warstwy, czy parametry mieszanki gumowej.
- Różnica między oponą wysokiej jakości a jej tanim odpowiednikiem lub modelem podstawowym jest najlepiej widoczna w ekstremalnych warunkach, na przykład podczas hamowania na mokrej nawierzchni, gdy istnieje wysokie ryzyko wystąpienia aquaplaningu, a także podczas intensywnego wykorzystywania układu kierowniczego - mówi Matti Morri, menedżer działu obsługi technicznej klientów Nokian Tyres. - Opona klasy premium jest jak pas bezpieczeństwa, przez większość czasu zazwyczaj nie jest potrzebna, ale w kryzysowej sytuacji może uratować życie. 
Co więcej, najlepsi producenci poddają swoje opony szeroko zakrojonym testom. Na etapie opracowywania produktu wysokiej jakości opony przechodzą ponad 300 różnych badań. W przypadku Nokian Tyres oznacza to nieustanne testy oraz prowadzenie złożonych analiz, na przykład w centrum White Hell w Ivalo (zimą), Nokia Testing Center w Nokii (latem), a także na kilku torach wyścigowych w Europie Środkowej. W przypadku tanich opon, jest to zapewne znacznie mniej rozwinięty proces.


Opony odgrywają kluczową rolę dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym

Dobre wieści są takie, że ponad 2/3 wszystkich kierowców biorących udział w badaniu dostrzega w oponach bardzo istotny czynnik bezpieczeństwa. Odsetek osób myślących w ten sposób był najwyższy w Rumunii (91 proc.). Następna w kolejności była Bułgaria (89 proc.), a za nią Włochy (87 proc.), Niemcy (85 proc.), Polska (79 proc.) i Czechy (78 proc.). Jednocześnie najniższą wartość tego współczynnika odnotowano we Francji, gdzie zaledwie 65 proc. kierowców postrzega opony jako element mający znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.


Klucz do bezpieczniejszej jazdy - konserwacja i głębokość bieżnika

Kierowcy powinni pamiętać o tym, że nawet najlepsze opony letnie w końcu się zużywają. Jeżeli zależy im na obniżeniu zużycia paliwa i podwyższeniu poziomu bezpieczeństwa, powinni regularnie sprawdzać stan swoich opon. Zgodnie z przepisami w większości europejskich krajów (w tym w Polsce) dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm. Opony letnie z tak płytkim bieżnikiem nie są jednak bezpieczne. Ryzyko drastycznie wzrasta, gdy głębokość bieżnika jest mniejsza niż 4 mm, zwłaszcza w trakcie jazdy w czasie deszczu. Opony letnie klasy premium o niskim oporze toczenia pozwolą zaoszczędzić nawet 0,5 litra paliwa na 100 kilometrów. Dzięki doskonałej przyczepności na mokrej nawierzchni mogą także znacznie zwiększyć bezpieczeństwo jazdy. Opony osi napędowej zużywają się średnio dwa razy szybciej niż opony założone na kołach toczących się swobodnie. Dlatego też zaleca się przekładanie opon między osiami co 8 tysięcy kilometrów. Kluczowe znaczenie odgrywa również utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach. Ciśnienie zalecane przez producentów samochodów na ogół zapewnia najwyższy komfort jazdy, dlatego należy je sprawdzać przynajmniej raz na miesiąc. W standardowych warunkach jazdy nieco wyższe ciśnienie w oponie może zwiększyć jej żywotność, a przy tym obniżyć zużycie paliwa. 


Badanie Nokian Tyres 

Dane wykorzystane w niniejszej informacji prasowej opierają się na badaniu ankietowym przeprowadzonym w bieżącym roku przez Nokian Tyres, fińskiego producenta opon. Ankieta zorganizowana przez Ipsos nie tylko ujawnia zróżnicowane nastawienie kierowców pochodzących z różnych krajów Europy, ale także potwierdza rozwój świadomości kierowców w odniesieniu do bezpiecznej jazdy. Badanie zostało przeprowadzone w Niemczech, Polsce, Czechach, we Włoszech, Francji, w Rumunii oraz Bułgarii i objęło 1800 respondentów.

(kk)

źródło: Nokian

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń