2017-08-07

90 lat hamulców Boscha

Bez wątpienia hamulce są pierwszym i najważniejszym elementem bezpieczeństwa w pojeździe. Już w latach dwudziestych XX wieku hamulce nie mogły sobie poradzić z rosnącymi osiągami silnika i ciężarem ówczesnych pojazdów. Pneumatyczne wspomaganie hamulców, zaprezentowane przez firmę Bosch w 1927 roku, znacznie zwiększyło bezpieczeństwo na drogach.

Dzięki temu wynalazkowi, droga hamowania ówczesnych pojazdów ciężarowych zmniejszyła się o jedną trzecią. Rok później firma Bosch przedstawiła kompaktowe serwo hamulców, zwane „Bosch-Bremshelf", które znalazło zastosowanie w samochodach osobowych.

 

W roku 1936 Bosch zgłosił patent na „Urządzenie do zapobiegania blokowaniu hamowanych kół pojazdu silnikowego", które stanowiło podstawę w nowoczesnych układach przeciwblokujących ABS. Jednak dopiero dzięki technice cyfrowej możliwa była seryjna produkcja układów ABS w 1978 roku. Rozwiązania firmy Bosch, takie jak: ABS, system kontroli trakcji TCS wprowadzony w 1986 roku i oparty na ABS, a także elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP stworzony w roku 1995, stały się najważniejszymi elementami bezpiecznego hamowania.

Innowacyjne rozwiązania

Od 90. lat inżynierowie firmy Bosch, opracowując innowacyjne rozwiązania techniczne, wynalazki i patenty dotyczące hamulców, wyznaczają stale nowe standardy, dzięki czemu samochody stają się bezpieczniejsze. Układy przeciwblokujące są dziś obowiązkowym wyposażeniem pojazdów. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP jest wymagany prawnie w wielu krajach. Poza tymi układami elektronicznymi, rozwiązania firmy Bosch poprawiły również skuteczność działania wszystkich pozostałych elementów hamulców. Na przykład tarcze hamulcowe z wysokowęglowego żeliwa, wprowadzone w roku 1983, znacznie poprawiły skuteczność hamowania pojazdów z silnikami o dużej mocy. W latach 2001-2012 wiele innowacji miało również wpływ na rozwój zacisków hamulca. W 2016 roku Bosch przedstawił innowacyjne, wysokiej jakości płyny hamulcowe ENV6 i ENV4, które zapewniają szybką reakcję i niezawodne działanie nowoczesnych układów hamulcowych.

 

Nowe rozwiązania

Dzięki nowatorskim technologiom produkcji i nowym materiałom ciernym, firmie Bosch udało się uzyskać postęp w zakresie klocków hamulcowych, które mają niezawodnie przenosić siłę hamowania i bezpiecznie zahamować pojazd. Przy projektowaniu klocków hamulcowych należy brać pod uwagę przepisy ruchu drogowego, różniące się znacznie w poszczególnych krajach, a także ograniczenia prędkości i przepisy dotyczące ochrony środowiska. Dlatego firma produkuje wiele różnych klocków hamulcowych pod kątem określonych wymagań regionalnych. Klocki te zazwyczaj przewyższają wymagania prawne. Na przykład w stanach Waszyngton i Kalifornia (USA) wprowadzono już w roku 2010 przepisy mające na celu zmniejszenie ilości miedzi stosowanej w klockach hamulcowych. W rezultacie inżynierowie firmy Bosch opracowali mieszankę na okładziny cierne pozbawione miedzi, która została opatentowana w roku 2014 i jako pierwsza została wprowadzona na rynek w klockach hamulcowych, osiem lat przed wejściem w życie ustawy. Klocki hamulcowe nie zawierające miedzi są oferowane również na europejskim rynku. W Unii Europejskiej nie ma jednak obowiązku prawnego ich stosowania.

(kk)

źródło: bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń