Sprawdź opony przed podróżą

Tylko 42 proc. kierowców regularnie sprawdza ciśnienie w oponach - wskazują badania Moto Data. A przecież głębokość bieżnika oraz wartość ciśnienia to parametry ogumienia mające znaczący wpływ na bezpieczeństwo i ekonomię jazdy.

Każdy kierowca doskonale wie, że przed dłuższymi trasami konieczne jest sprawdzenie poziomu oleju w silniku czy płynu chłodniczego. Równie istotne jest zadbanie o prawidłowy stan opon. Kontrola ciśnienia, głębokości bieżnika i stanu gumy to podstawowe czynności przed każdą dłuższą podróżą. Dlaczego więc tak niewielu kierowców o tym pamięta?

- Kierowcy często zapominają o dokładnej kontroli opon w swoich samochodach - mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO). - Mierzenie stanu ogumienia „na oko” może prowadzić do tragicznych konsekwencji. Nawet zwykła awaria może popsuć nam wymarzone wakacje i generować dodatkowe koszty. Dlatego bardzo ważna jest konsekwentna edukacja kierowców w zakresie norm bezpieczeństwa oraz odpowiedniej eksploatacji najważniejszych podzespołów auta. W końcu opona to trzeci po turbinie i wałku w silniku najszybciej obracający się element w samochodzie i skutki jej nagłego pęknięcia najczęściej są opłakane. Dlatego poziom ciśnienia zawsze mierzymy ciśnieniomierzem - przypomina dyrektor Sarnecki.

Prawidłowe ciśnienie w oponach oraz odpowiednia wysokość bieżnika pomagają również uniknąć niebezpiecznego zjawiska akwaplanacji, które może wystąpić na mokrych drogach. Aquaplaning polega na wytworzeniu się klinu wodnego pomiędzy jezdnią a oponą, po którym auto zaczyna się ślizgać, tracąc przyczepność. Ogumienie o prawidłowym ciśnieniu oraz głębokim bieżniku jest, obok dostosowanej do warunków prędkości jazdy, bardzo ważnym czynnikiem zmniejszającym ryzyko aquaplaningu.

- Właściwe przygotowanie samochodu do wakacyjnych wojaży zaoszczędzi nam wiele stresu w trasie, a przede wszystkim poprawi nasze bezpieczeństwo. Zadbanie o prawidłowe ciśnienie w oponach zmniejszy prawdopodobieństwo nagłych awarii, np. pęknięcia opony, zachowa również optymalne właściwości jezdne auta. W długich trasach ważna jest również ekonomia. Zbyt niskie ciśnienie w oponach zwiększa opory toczenia kół, co negatywnie wpływa na ilość spalanego paliwa - mówi Piotr Sarnecki.

Trzeba przypomnieć też, że minimalna głębokość bieżnika przewidziana przepisami to 1,6 mm. Poniżej tej wartości opony nie nadają się do jazdy: nie zapewniają odpowiedniej przyczepności i tracą swoje właściwości jezdne. Jazda na oponach o bieżniku niższym niż 1,6 mm stwarza niebezpieczeństwo na drodze, a w czasie kontroli policja może zatrzymać dowód rejestracyjny oraz ukarać kierowcę mandatem.

(pm), Źródło, zdjęcia i grafika: PZPO

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia

Montażownica Variant Service

Sprzedam montażownicę Variant Service, bezłyżkowa z dodatkowym ramieniem, inflator, podnośnik pneumatyczny, LCD ...

więcej

Montażownica do kół motocyklowych

Mało używaną montażownicę do kół motocyklowych, samochodów, dostawczych sprzedam 

więcej

Opony używane hurt

Mam do sprzedania opony zimowe używane - kanał dystrybucji HURT. Opony zimowe, sprowadzane z krajów skandynawskich, wszystkie ...

więcej
/

FOTONEWS - GALERIE

© Copyright 2018 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń