2017-07-13

Oszczędności z Nokianem

 

Samochody bez wątpienia stanowią obciążenie dla środowiska naturalnego, ale dla wielu z nas są niezbędne. Każdy kierowca, który chce prowadzić swoje auto w bardziej ekologiczny sposób, może zastosować się do kilku prostych zasad, dzięki którym negatywny wpływ na środowisko będzie mniejszy. Pozwoli to również na oszczędności rzędu 1080 złotych po przejechaniu 40 tysięcy kilometrów.

Opony klasy A - nie tylko dla bezpieczeństwa

Pod względem zużycia paliwa opony klasy A stanowią najlepszy wybór dla ochrony środowiska naturalnego. Ogumienie tej kategorii ma najniższy opór toczenia, a więc zużywa najmniejsze ilości energii, a tym samym paliwa. - Opór toczenia odnosi się do energii zużywanej przez oponę w procesie deformacji, który zachodzi, kiedy opona ma kontakt z nawierzchnią drogi - powiedział Matti Morri, kierownik Działu Technicznej Obsługi Klienta w Nokian Tyres. - Opony o niższym oporze toczenia pozwalają oszczędzić więcej energii, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa i ograniczenie szkodliwego wpływu na środowisko naturalne. Opór toczenia odpowiada za nawet 20 procent zużycia paliwa w samochodzie.

Informacja o zużyciu paliwa (oznaczana literami od A do G) jest podawana na etykietach UE umieszczanych na wszystkich oponach. Ogumienie klasy A wykazują najniższy opór toczenia, a modele oznaczone literą G najwyższy. Przed dokonaniem zakupu warto porównać etykiety. Różnica 40 proc. w oporze toczenia poszczególnych opon może oznaczać średnio 5-6 procent różnicy w poziomie zużycia paliwa. Przykładowo - letnie opony Nokian klasy A zapewniają oszczędność paliwa rzędu nawet 0,6 litra na każde 100 kilometrów w porównaniu z oponami, w których opór toczenia zaliczono do klasy G. Jeśli przyjmiemy, że odpowiednie ogumienie pozwala oszczędzić 0,6 l paliwa na 100 kilometrów, a paliwo kosztuje około 4,5 złotych za litr, to w ogólnym rozrachunku, przy przejechaniu 40 tysięcy kilometrów, można uzyskać oszczędność rzędu 240 litrów, czyli około 1080 złotych.

O opony należy jednak jeszcze odpowiednio dbać. - Na przykład obracanie opon od przodu do tyłu i odwrotnie podczas ich wymiany zapewnia ich równomierne zużycie i pozwala uzyskać maksymalnie długi całkowity przebieg danego zestawu opon - zaznaczył M. Morri.

Odpowiednie ciśnienie

Kontrola ciśnienia w oponach jest prawdopodobnie najważniejszym elementem odpowiedniej konserwacji opon dla każdego kierowcy, który dba o środowisko naturalne. Prawidłowe ciśnienie wpływa bezpośrednio na opór toczenia opon, zmniejszając poziom emisji spalin. Należy je regularnie sprawdzać - mniej więcej raz na trzy tygodnie, a także przed każdą dalszą podróżą, ponieważ ciśnienie w oponach nie utrzymuje się na stabilnym poziomie. Opona napełniona powietrzem o odpowiednim ciśnieniu pozwala zmniejszyć opór toczenia nawet o dziesięć procent.

- Kiedy ciśnienie jest zbyt niskie, opona trudniej się toczy, więc samochód zaczyna zużywać więcej paliwa - wyjaśnił M. Morri. - Aby oszczędzić paliwo, opony należy napełniać powietrzem o ciśnieniu o 0,2 bara wyższym niż zalecane przez producentów samochodów. Ciśnienie należy też zwiększyć, jeżeli samochód jest bardzo obciążony. Podnoszenie poziomu ciśnienia zwiększa również nośność i stabilność opony, a także zmniejsza ilość wytwarzanego ciepła. Wszystkie te wskaźniki wpływają bezpośrednio na trwałość i żywotność opon.

Opony klasy premium

Wielu konsumentów zauważa, że przyjazne dla środowiska opony są często droższe, niemniej jednak ich wyższa cena szybko zwraca się w postaci oszczędności na zakup paliwa. Producenci opon klasy premium inwestują także w przyjazne dla środowiska surowce i ulepszają procesy produkcyjne w taki sposób, aby były jak najbardziej ekologiczne. Największy wpływ opon na środowisko wiąże się z ilością zużytego paliwa podczas jazdy. Oprócz tego producenci wysokiej jakości ogumienia dążą do redukcji negatywnych skutków dla środowiska związanych z ich wykorzystaniem w całym cyklu życia produktu.

- W procesie produkcji opon Nokian Tyres nie używa na przykład żadnych olejów szkodliwych dla środowiska - podkreślił Sirkka Leppänen, kierownik ds. CSR w Nokian Tyres. - Zastąpiliśmy je niskoaromatycznymi olejami oraz niezwykle przyjaznymi dla środowiska naturalnego olejami rzepakowym i talowym. Ponadto odpady wytwarzane podczas produkcji, takie jak niewulkanizowane odpady gumowe, są wysyłane bezpośrednio do ponownego wykorzystania.

To czy dany producent opon bierze na siebie odpowiedzialność za wpływ swoich produktów na środowisko naturalne można zweryfikować, przeglądając raporty na temat społecznej odpowiedzialności. Poszczególne firmy umieszczają je na swoich stronach internetowych.

(ik)

Źródło i fot. Nokian

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń