2017-07-13

Mobilność w miastach wg Boscha

 

W przyszłości firma Bosch zamierza w większym stopniu skoncentrować się na rozwijaniu i dostarczaniu rozwiązań w zakresie mobilności dla zintegrowanych w sieci, inteligentnych miast. Popyt na zaawansowane koncepcje w środowisku miejskim szybko wzrasta na całym świecie. Coraz więcej ludzi przenosi się do miast lub planuje w nich zamieszkać w przyszłości. To oznacza też coraz więcej pojazdów w środowisku miejskim i wiele związanych z tym wyzwań.

Rosnąca liczba mieszkańców miast na ograniczonej przestrzeni będzie oznaczała większe natężenie ruchu, a w związku z tym silniejsze zanieczyszczenie środowiska, mniej terenów zielonych, więcej hałasu i więcej czasu zmarnowanego na staniu w korkach. Dlatego Bocsh chce wprowadzać takie rozwiązania technologiczne, które będą poprawiać jakość życia w miastach. Koncepcja przyszłej mobilności firmy zakłada: zero wypadków, zero emisji i zero stresu.

Dziś: zatłoczone drogi i zanieczyszczone powietrze

Stracony czas spędzony na poszukiwaniu miejsca do zaparkowania, spadek efektywności dostaw na ostatnim etapie dostarczenia towaru klientowi, ulice zakorkowane przez prywatne samochody - to dzisiejsze problemy wielu dużych miastach. Według przedstawicieli koncern duże szanse w tym zakresie daje powszechna komunikacja z wykorzystaniem internetu. Dzięki niej można stworzyć „inteligentny ruch uliczny”. W przyszłości żadne megamiasto nie będzie mogło obejść się bez inteligentnego transportu i nowej formy mobilności.

Jutro: bezwypadkowa, bezemisyjna i bezstresowa mobilność

Na konferencji Bosch Mobility Experience 2017 koncern zaprezentował wizję  mobilności w miastach. - Proponujemy trzy rozwiązania technologiczne, które pomogą nam stworzyć miasta bez wypadków, bez emisji i bez stresu - powiedział dr Rolf Bulander, członek zarządu spółki Robert Bosch GmbH i prezes sektora Mobility Solutions. - Są to: automatyzacja, elektryfikacja oraz integracja z internetem.

Bosch koncentruje się przy tym na bezstresowym podróżowaniu. Aby było ono możliwe także dużych miastach, środki komunikacji publicznej, samochody, autonomiczne pojazdy z publicznych wypożyczalni oraz pojazdy dostawcze i wszystkie inne środki transportu muszą być w pełni zintegrowane za pośrednictwem internetu. Usługi w zakresie intermodalnej mobilności, które użytkownicy będą mogli zarezerwować kilkoma kliknięciami, odegrają ważną rolę w ograniczaniu tłoku na ulicach.

Postępująca automatyzacja w ruchu miejskim przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i zmniejszenia liczby wypadków. Już dziś układ stabilizacji MSC opracowany przez firmę Bosch zapewnia motocyklom ochronę porównywalną z systemem ESP dla samochodów. Natomiast układ ABS dla rowerów elektrycznych, który niedawno miał premierę, także może stać się ważnym czynnikiem ratującym życie. Taka integracja aut, jednośladów oraz pozostałych użytkowników dróg z infrastrukturą może pomóc obniżyć liczbę wypadków.

Elektromobilność i silniki spalinowe dla lepszej jakości powietrza

Bosch dąży także do urzeczywistnienia wizji bezemisyjnej jazdy. - Zarówno elektromobilność, jak i silniki spalinowe są elementem proponowanego rozwiązania - powiedział R. Bulander. Dla przykładu dla lekkich dwu-, trzy- i czterokołowych pojazdów firma zaprojektowała kompaktowy układ napędowy, który może napędzać pojazdy dwukołowe, np. E-Schwalbe oraz małe czterokołowe pojazdy takie jak e.Go. Także dostawy przesyłek w dużych miastach opierają się w coraz większym stopniu na pojazdach elektrycznych.

Poza kontynuacją rozwoju w dziedzinie elektromobilności we wszystkich klasach i segmentach pojazdów, Bosch pracuje także nad dalszym doskonaleniem technologii silników spalinowych. Spółka przeznacza około połowę swojego budżetu związanego z działalnością badawczo-rozwojową na ochronę środowiska naturalnego. W sumie jest to kwota około 3,5 mld euro.

Kompleksowa oferta dla inteligentnych miast

Już dziś Bosch jest zaangażowany w 14 wiodących projektów związanych z koncepcją Smart City. Wśród nich znajdują się projekty realizowane w Singapurze, San Francisco, Berlinie i Hamburgu. Siedem z nich przewiduje rozwiązania dla miejskiej mobilności. Oprócz zintegrowanego parkowania i zarządzania flotą, także e-mobilność i transport intermodalny. Niedawno Bosch zawarł umowę o współpracy z chińskim miastem Tiencin (Tianjin). Celem współpracy jest przekształcenie tego ważnego portu w inteligentne miasto.

Trzy razy większy wzrost od wzrostu rynku

Rozwijając działalność w obszarze mobilności dla miast, spółka korzysta z technologicznego know-how w dziedzinie motoryzacji, ale także z potencjału finansowego. Sektor Mobility Solutions, zatrudniający na całym świecie 227 tys. pracowników, osiągnął w 2016 r. obroty w wysokości 43,9 mld euro. W bieżącym roku wzrost w obszarze mobilności w Grupie Bosch wyniesie prawdopodobnie 7 proc. Wartość ta niemal trzykrotnie przewyższa wzrost światowej produkcji samochodów. W ciągu roku Bosch zamierza nadal umacniać dział badawczo-rozwojowy sektora Mobility Solutions. Pod koniec 2017 r. będzie on zatrudniał 48 tys. pracowników, czyli o około 4 tys. więcej niż na początku roku.

(ik)

Źródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz

Ogłoszenia

Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2017 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń