2017-07-12

Coraz więcej aut w miastach

 

Według prognoz ekspertów do 2050 r. co najmniej 70 proc. ludności będzie żyć w miastach1, a zaludnienie na wsiach zmniejszy się o 2,8 mld2. Ponadto szacuje się, że do 2030 r. powstanie na świecie 41 megamiast3. Zarówno te czynniki, jak i rozwój nowoczesnych, czy bardziej przyjaznych środowisku rozwiązań w motobranży wpływają na kształt obecnej i przyszłej mobilności. Poniżej prezentujemy związane z tym fakty zebrane z różnych części świata przez firmę Bosch.

Europa: samochody z zakazem wjazdu do miast

W roku 2025 zakorkowane ulice europejskich metropolii będą kosztować 208 mld euro rocznie4. A niewykluczone, że więcej, bo do roku 2050 ponad 82 proc. Europejczyków ma mieszkać w miastach5. Dobrym rozwiązaniem mogą być zatem rowery. Mieszkańcy Amsterdamu pokonują nimi nawet 2 miliony kilometrów dziennie. Odpowiada to 60 proc. wszystkich wewnątrzmiejskich przejazdów6. Także w Kopenhadze rowery są powszechnym środkiem transportu: codziennie do pracy lub na uczelnię dojeżdża rowerem 45 proc. ludności7.

Nieodłącznym elementem motoryzacji są też zakazy wjazdu. Przykładem może być plakietka środowiskowa w Niemczech, opłaty za wjazd do miasta w Londynie i Mediolanie oraz zakaz wjazdu do Paryża dla starszych roczników aut. Wiele europejskich metropolii ogranicza obecnie ruch samochodowy w centrach miast.

Ameryka Północna: koszt korków to ponad 120 mld USD

W 2003 roku w USA po raz pierwszy odnotowano więcej zarejestrowanych pojazdów niż osób posiadających prawo jazdy8. W tym kraju kierowcy dziesięciu miast o największym natężeniu ruchu spędzają w korkach około 42 godziny rocznie i wydają na to aż 121 mld USD, zużywając cenny czas i paliwo9.

Aby zmniejszyć natężenie pojazdów na drogach, w 1961 r. powstały w USA pierwsze pasy dla pojazdów przewożących wiele osób. Dziś sieć takich pasów liczy ponad 5 tys. kilometrów10. Pasy High Occupancy Vehicle lub Carpool Lanes, jak nazywane jest to rozwiązanie w USA, mogą być użytkowane wyłącznie przez pojazdy, w których znajduje się dwóch, trzech lub więcej pasażerów.

Japonia: najpierw miejsce parkingowe, potem auto

W Japonii auta poruszają cię często bardzo powoli. Dla przykładu w Tokio średnia prędkość to 15 kilometrów na godzinę11. Przy sieci dróg o długości ponad 22 tys. km oraz 14-procentowym udziale rowerzystów miasto posiada zaledwie 11,6 km dróg dla rowerów12.

Co więcej, w Japonii jest 61 milionów pojazdów i zdecydowanie za mała liczba miejsc parkingowych13. Dlatego w miastach takich jak Tokio samochód można kupić wyłącznie wtedy, gdy nabywca wykaże fakt posiadania miejsca parkingowego.

Samochody w wersji mini: aby zapanować nad ruchem, wprowadzono nawet lokalną klasę pojazdów Kei Cars. Samochody te mają długość poniżej 3,40 metra i pojemność skokową silnika nieprzekraczającą 0,66 litra.

Chiny: loteria rejestracyjna

W Chinach obserwuje się duże przeciążenie dróg - pod koniec 2015 roku po chińskich drogach jeździło w sumie 279 milionów pojazdów, w tym 172 miliony samochodów14. Dlatego też rząd chiński silnie promuje transport publiczny, a zwłaszcza tramwaje. W Pekinie udział pasażerów poruszających się tym środkiem transportu sięga 10 milionów dziennie (44 proc.).

Co ciekawe, Szanghaj wydaje miesięcznie tylko 9 tys. nowych tablic rejestracyjnych15. W zależności od dystryktu tablice mogą kosztować nawet 8 tys. RMB, co daje w przeliczeniu ponad 10 tys. euro16. Tablice rejestracyjne są często sprzedawane na aukcji osobie, która gotowa jest zapłacić najwięcej.

Indie: na dwu- i trójkołowcach

Ponad 40 miast w Indiach już dziś liczy ponad milion mieszkańców17. Przy rocznym wzroście zaludnienia o 15 milionów Indie są najszybciej rozwijającym się na świecie krajem pod względem liczby mieszkańców18. Po tamtejszych drogach porusza się około 125 milionów pojazdów dwukołowych. To 70 proc. wszystkich eksploatowanych tam pojazdów19.

Warto dodać, że miastu Ahmadabad udało się dzięki usprawnieniom oraz inwestycjom w infrastrukturę transportową ograniczyć ruch drogowy. Obecnie aż 58 proc. dróg pokonywanych jest z wykorzystaniem publicznych lub nie spalinowych środków transportu20.

Ameryka Łacińska: kolej linowa zamiast dróg ekspresowych

Kolej linowa cieszy się nieustającą popularnością w chaotycznych megamiastach Ameryki Południowej. Ten środek transportu nie zajmuje wiele miejsca i kosztuje dziesięć razy mniej niż budowa metra czy drogi ekspresowej. W 2016 r. ruszyła pierwsza miejska kolej linowa w Meksyku. Gondole zastępują tutaj kilka tysięcy mikrobusów. Przed Meksykiem koncepcję „powietrznych ulic“ zrealizowały już Kolumbia, Boliwia, Brazylia i Wenezuela.

Pomiędzy stolicą Boliwii La Paz a sąsiednim miastem El Alto znajduje się najdłuższa miejska kolej linowa na świecie licząca 10 kilometrów. Pasażerowie podróżują dzięki niej nawet o godzinę krócej, a przy okazji walczą z zanieczyszczeniem środowiska. Do 2019 r. sieć kolei linowych ma zostać rozbudowana do 30 kilometrów.


Wykaz źródeł:

[1]  Por.: United Nations, World Urbanization Prospects - The 2014 Revision, New York, str. 7
[2] Por.: Bundeszentrale für Politische Bildung, 2010, http://www.bpb.de/nachschlagen/zahlen-und-fakten/globalisierung/52705/verstaedterung
[3] Por.: United Nations, World Urbanization Prospects - The 2014 Revision, New York, str. 14
[4] Por.: INRIX Roadway Analytics, 2016, http://inrix.com/press-releases/48-milliarden-euro-so-viel-kosten-deutschlands-kritischste-verkehrsbrennpunkte-bis-2025/
[5] Por.: United Nations, World Urbanization Prospects - The 2014 Revision, New York, str. 7
[6] Por.: Badanie XEROX „Urbane Mobilität für alle“, str. 20
[7] Por.: Bosch Mobility Trend Report EU, str. 70
[8] Por.: Zeitschrift Luxemburg, 2010, http://www.zeitschrift-luxemburg.de/united-states-of-automobiles-kultur-und-geschlecht-der-mobilitat/
[9] Por.: Badanie XEROX „Freie Fahrt für Ihre Stadt“, str. 2
[10] Por.: U.S. Department of Transportation – Federal Highway Administration, 2010, https://ops.fhwa.dot.gov/freewaymgmt/faq.htm#faq7
[11] Por.: Bretzke, W., 2014 Nachhaltige Logistik - Zukunftsfähige Netzwerk- und Prozessmodelle, str. 141
[12] Por.:Tokyo Statistical Yearbook, 2009, http://www.toukei.metro.tokyo.jp/tnenkan/2009/tn09q3e004.htm und Passenger Transport Mode - Shares in World Cities, 2011, str. 69
[13] Por.: Statista „Pkw-Bestand in Japan in den Jahren 1970 bis 2015“, https://de.statista.com/statistik/daten/studie/280869/umfrage/pkw-bestand-in-japan/
[14] Por.: China Observer, 2016, http://www.china-observer.de/index.php/2016/01/27/279-millionen-kraftfahrzeuge-in-china/
[15] Por.: Focus Online, 2015, http://www.focus.de/auto/automessen/shanghai-autoshow-2015-automarkt-china-der-grosse-auto-boom-in-china-ist-vorbei-wie-geht-es-weiter_id_4618601.html
[16] Por.: Focus Online, 2015, http://www.focus.de/auto/automessen/shanghai-autoshow-2015-automarkt-china-der-grosse-auto-boom-in-china-ist-vorbei-wie-geht-es-weiter_id_4618601.html
[17] Por.: Census of India 2011, Provisional Population Totals, 2011, http://censusindia.gov.in/2011-prov-results/PPT_2.html
[18] Por.: Holtbrügge/ Friedmann, Geschäftserfolg in Indien – Strategien für den vielfältigen Markt der Welt, str. 9
[19] Por.: Forum prasowe Bosch, 2016, http://www.bosch-presse.de/pressportal/de/de/eines-von-millionen-78976.html
[20] Por.: Badanie MAN „What Cities want“, str. 8

(ik)

Źródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń