2017-06-09

Mapy do automatycznej jazdy

 

Bosch i holenderski dostawca map oraz informacji o ruchu drogowym TomTom osiągnęli przełom w opracowaniu map o wysokiej rozdzielczości do pojazdów autonomicznych. Firmie Bosch udało się stworzyć warstwę lokalizacyjną wykorzystującą sygnały radarowe, które będą niezbędne w takich mapach. Do tej pory wykorzystywano do tego celu dane z kamer.

Radarowa sygnatura* drogi, nazywana „Radar Road Signature“, składa się z miliardów pojedynczych punktów refleksyjnych. Powstają one wszędzie tam, gdzie występują sygnały radarowe, np. na barierach lub znakach drogowych i w ten sposób odtwarzają przebieg drogi. Dzięki temu pojazdy autonomiczne mogą określać swoją lokalizację na pasie ruchu z dokładnością do kilku centymetrów.

- Sygnatura radarowa stanowi krok milowy na drodze do autonomicznej jazdy - powiedział dr Dirk Hoheisel, członek zarządu Bosch. - Umożliwi to pojazdom dokładne i niezawodne lokalizowanie położenia w każdej chwili.

Istotną zaletą „Radar Road Signature“  jest jej solidność - w przeciwieństwie do map, które opierają się wyłącznie na danych z kamer w celu zlokalizowania pojazdu. Sygnatura radarowa działa również w nocy i w warunkach słabej widoczności. Ponadto transmituje tylko pięć kilobajtów danych do chmury na kilometr drogi - ta liczba danych jest dwukrotnie wyższa przy użyciu map opartych na wideo. Oczekuje się, że najpóźniej do 2020 r. pierwsze pojazdy dostarczą dane dla „Radar Road Signature“ w Europie i USA.

Milion pojazdów będzie na bieżąco aktualizować mapy

Mapy o wysokiej rozdzielczości są niezbędne do automatyzacji jazdy i dostarczają informacji wykraczających poza obszar, który czujniki są w stanie monitorować. W przeciwieństwie do map dzisiejszych urządzeń nawigacyjnych, składają się one z kilku nakładających się warstw:

  • warstwa lokalizacyjna: zautomatyzowany pojazd może określić swoje położenie na pasie ruchu, korzystając z warstwy lokalizacyjnej zawierającej „Radar Road Signature“ Boscha oraz z dodatkowej mapy lokalizacji wideo. Pojazd porównuje przy tym informacje o obiektach, które odebrał za pośrednictwem czujników monitorujących otoczenie, z odpowiednimi informacjami z warstwy lokalizacyjnej. W ten sposób pojazd może ustalić swoje względne położenie wobec tych przedmiotów;
  • warstwa planowania: służy do obliczania indywidualnych manewrów podczas jazdy zautomatyzowanej (planowanie trajektorii). W tym celu warstwa planowania zawiera informacje na temat przebiegu drogi, znaków drogowych i ograniczeń prędkości, a także zakrętów i spadków. Zautomatyzowany pojazd może wykorzystać ją, aby na przykład zdecydować, kiedy należy zmienić pas ruchu;
  • warstwa dynamiczna: w niej zapisywane są informacje o szybko zmieniających się sytuacjach drogowych, takich jak korki, prace budowlane i zagrożenia lub dostępne miejsca parkingowe.

Każda z tych warstw mapy o wysokiej rozdzielczości, przeznaczona do automatyzacji jazdy, musi być regularnie aktualizowana - dynamiczna warstwa nawet w czasie rzeczywistym.

- Obecnie spodziewamy się, że będziemy potrzebować na autostradach w Europie, Ameryce Północnej oraz Azji i Pacyfiku flot liczących około miliona pojazdów, aby aktualizować mapę o wysokiej rozdzielczości - dodał D. Hoheisel.

Aktualne dane dla każdej z warstw zostaną wygenerowane przez czujniki pokładowe, podczas prowadzenia pojazdu. Boksy komunikacyjne, takie jak Connectivity Control Unit Bosch, będą przesyłać dane z czujników radarowych w pojazdach poprzez chmury producentów do Bosch IoT Cloud. Koncern wykorzysta je do stworzenia sygnatury radarowej, która jest zgodna ze wszystkimi konwencjonalnymi formatami map. Do obowiązków TomTom należy integracja sygnatury radarowej z całą mapą i rozpowszechnienie jej.

*) sygnatura radarowa - przebieg odbitego echa radarowego; sygnatury radarowe mogą służyć do identyfikacji lub rozróżnienia przedmiotów, np. celów w wojsku, takich jak samoloty, wozy bojowe, pociski

(ik)

Źródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia

Sprzedam wyważarkę M&B WB 277

Sprzedam wyważarkę M&B WB 277 w bardzo dobrym stanie od pierwszego właściciela. Urządzenie posiada automqatyczne wprowadzanie ...

więcej

Podnośnik płytowy - sprzedam

Sprzedam pnemuatyczny podnośnik płytowy, podnośnik dwukolumnowy. Kom. 601 574 059

więcej

Wyważarkę - sprzedam

Sprzedam wyważarkę do kół Tip-Top Probalance 7520 - pełny automat. Urządzenie wyposażone jest w sonary bicia promieniowego, ...

więcej

Felgi Styling 302 M-Pakiet - sprzedam

Felgi Styling 302 M-Pakiet, oryginalne, do BMW 7 F01 Rozmiar opon : Przód 245/45/19 Opony Dunlop SP Sport Maxx GT, ...

więcej

Ciężarowe używane sprzedam

OPONY UŻYWANE 385/65R22.5 ZETA DR905 - 2 SZT. (PARA). OPONY NR: 31021 24796 1 150,00 zł brutto

więcej

Alfa Romeo 159 sprzedam

Alfa Romeo 159 z silnikiem 1.9 8V JTDm o mocy 120 KM , stan auta bardzo dobry, lakier perłowy bez rys i wgnieceń

więcej

Alufelgi 15'' 4x100 ET35 6,5J sprzedam

Sprzedam komplet alufelg 15'' 4x100 ET35 6,5J otwór 60,1mm. Felgi sprawdzone, proste, przywiezione z Niemiec. ...

więcej

Opony 6.00-16 6PR KABAT UrSuS POLSKA sprzedam

Opona 6.00-16 6PR KABAT UrSuS POLSKA. Rozmiar 6.00-16 6PR. Sezon, Indeks CAŁOROCZNE A8. Wzór bieżnika - SUPRA RIB. ...

więcej

Carrier Maxima Sprężarka 1000/1200/1300

Sprzedam kompresor do agregatu chłodniczego Carrier Maxima serii 1000,1200,1300, maxima 2, maxima plus (używane i po ...

więcej

Opona lotnicza, rosyjska, antyk. do AN-2 Antek

Sprzedam zabytkową oponę lotniczą produkcji rosyjskiej. Antyk dla kolekcjonera. 

więcej
/

FOTONEWS - GALERIE

© Copyright 2018 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń