2017-05-31

Opony wyścigowe Yokohamy

 

Zaawansowane konstrukcje opon dostarczanych na potrzeby największych wydarzeń motorsportowych, takich FIA WTCC, pozwalają uczestnikom na walkę o tysięczne części sekundy. Rozwiązania techniczne sprawdzone na najlepszych torach świata, znajdują zastosowanie w masowej produkcji, czego przykładem jest Yokohama Advan - flagowa seria opon wysokich osiągów, przenosząca doświadczenia ze świata sportu na zwykłe drogi.

Rywalizacja na ulicznym torze w Marrakeszu rozpoczęła w kwietniu tegoroczny sezon najważniejszej na świecie serii wyścigów samochodów turystycznych - WTCC (World Touring Car Championship). Yokohama, producent opon premium, trzynasty rok z rzędu został oficjalnym dostawcą opon dla uczestników organizowanego przez FIA wyścigu. Dla japońskiej marki udział w największych wydarzeniach sportowych świata stanowi poligon doświadczalny dla potrzeb tworzenia innowacyjnych rozwiązań stosowanych w powszechnej produkcji.

Z toru na drogi

Współpraca polegająca na dostarczeniu specjalnie zaprojektowanych opon, odpowiadających potrzebom danej kategorii pojazdów i spełniających restrykcyjne wymagania FIA - zgodnie z uzgodnieniami dla danej serii wyścigów - często daje początek przełomowym rozwiązaniom. Innowacyjne technologie makromolekularne, powstałe na potrzeby samochodów wyścigowych, znajdują zastosowanie w oponach oferowanych użytkownikom indywidualnym. - Arenę motorsportu cechuje zacięte współzawodnictwo technologiczne - powiedział Artur Posłuszny z ITR CEE, firmy będącej dystrybutorem opon Yokohama w Polsce. - Udział Yokohamy w wydarzeniach, takich jak Super GT, Rajdowe Mistrzostwa Europy (ERC) czy FIA WTCC, a także stała współpraca z uczestnikami wyścigów i ich uwagi na temat zachowania opon na torze, przekładają się na nowe rozwiązania poprawiające parametry i osiągi ogumienia produkowanego na szeroką skalę.

Advan - stworzone dla sportu

Różnice między oponami do aut wyścigowych a tymi przeznaczonymi do samochodów osobowych wynikają przede wszystkim z ich różnych funkcji. Ogumienie projektowane dla motorsportu wymaga odpowiedniej konstrukcji i budowy bieżnika, zapewniającej wysoką sztywność. Specjalna mieszanka gumy zawiera składniki poprawiające przyczepność, gwarantujące maksymalną kontrolę prowadzenia pojazdu i wchodzenia w zakręty przy bardzo dużej prędkości i w różnych warunkach. Przykładem jest seria opon Yokohama Advan, opracowana z wykorzystaniem technologii sportowych, której specjalistyczne modele do aut wyścigowych konstruowane są w oparciu o konkretne wymagania i nie mogą być wykorzystywane na zwykłych drogach. Model Advan A005 z gładkim bieżnikiem (slick) zaprojektowany został do jazdy wyłącznie po suchej nawierzchni, zapewniając maksymalną przyczepność i krótką drogę hamowania. Bieżnik jest lżejszy o średnio 30 proc. od „zwykłej” opony, a jego cykl życia ogranicza się do jednego wyścigu. Innym przykładem jest rajdowy model Advan A053 wykorzystywany przez zawodników ERC. Specjalny układ rowków i duże bloki bieżnika umożliwiają szybkie odprowadzenie wody i błota, a wzmocniona konstrukcja zapewnia stabilność i kontrolę pojazdu na luźnej nawierzchni.

W sportowej serii opon znajdziemy też ogumienie, które może być wykorzystywane na co dzień. Opony Advan Neova AD08R oraz najnowszy model Advan A052, dzięki spełnieniu wymagań dotyczących minimalnej wielkości rowków bieżnika i odpowiedniej trwałości posiadają homologację drogową. Sięgają po nie kierowcy pojazdów sportowych o dużej mocy, poszukujący najwyższych osiągów, a także zwolennicy wyścigów ulicznych.

Zaawansowane technologie dla każdego

Wybrane rozwiązania japońskich inżynierów znajdują zastosowanie także w masowej produkcji opon ze wspomnianej serii. W przypadku jednego z ostatnich modeli do aut osobowych Advan Sport V105, rozwiązania stworzone na potrzeby WTCC pozwoliły m.in. zmniejszyć jej wagę (o około 5 proc.), poprawić stabilność w zakrętach i zwiększyć odporność na przegrzewanie. Innowacją jest zastosowanie olejku pomarańczowego, wpływającego na elastyczność komponentów, z których zbudowana jest opona. Przełomem zaś zastosowanie technologii sportowej Matrix Body Ply, zwiększającej sztywność bocznej ściany, a stworzonej w oparciu o doświadczenia związane z udziałem w wyścigach. Efektem jej wykorzystania jest mniejsza podatność opony na ugięcia, która wpływa na zachowanie auta na zakrętach, pozwalając zwiększyć dopuszczalną prędkość bezpiecznego pokonywania łuków. Dzięki mniejszej elastyczności ogumienie maksymalizuję siłę docisku i precyzję kierowania, zapewniając lepszą sterowalność i wyczucie samochodu.

- W sezonie wiosna 2017 na polskim rynku zadebiutował najnowszy model sztandarowej serii Advan Fleva V701, dedykowany samochodom osobowym - dodał A. Posłuszny. - Dzięki sportowym technologiom opona pozwala zachować wysoką kontrolę nad autem w trakcie szybkiej jazdy, na mokrej nawierzchni i na zakrętach. Model uzyskał najwyższą ocenę pod względem parametru hamowania na mokrej nawierzchni - klasę A dla większości rozmiarów.

(ik)

Źródło i fot. Effective Public Relations

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń