2017-04-21

Motocykle ratownicze BMW

 

Na tegorocznym Motor Show w Poznaniu zadebiutowały motocykle ratownicze BMW. Dwa pokazane na stoisku BMW Motorrad modele R1200GS i F700GS pokazują, jak powinien wyglądać motocykl ratowniczy przygotowany do niesienia skutecznej pomocy wszędzie tam, gdzie liczy się czas dotarcia do poszkodowanego.

Pomysł wykorzystania motocykli w systemie ratownictwa medycznego nie jest nowy, jednak w Polsce ratownicy medyczni rzadko z nich korzystają. Ratownicy na motocyklach działają tylko w kilku miastach Polski i z nielicznymi wyjątkami nie są włączeni do systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego, działając społecznie.

W dużych aglomeracjach motocykl jest najszybszym środkiem dotarcia do poszkodowanego. Poza brakiem noszy, wyposażenie motocykla ratunkowego nie różni się od wyposażenia karetki specjalistycznej i paramedycznej, dzięki czemu ratownik jest w stanie udzielić na miejscu skutecznej pomocy. W przypadku gdy konieczny jest transport do szpitala, zadaniem ratownika jest profesjonalnie ustabilizować stan poszkodowanego do czasu przyjazdu karetki, która przetransportuje pacjenta.

Jednoślad w ratownictwie medycznym jest niezbędnym uzupełnieniem systemu pozwalającym dotrzeć ratownikowi w miejsca niedostępne dla pojazdów czterokołowych - przekonuje Tomasz Rogiński, ratownik medyczny ze stacji pogotowia ratunkowego w Gdańsku, jednej z nielicznych placówek, która od kilkunastu lat z powodzeniem korzysta ze wsparcia motocykli w ratownictwie. Czas dotarcia oraz możliwość przejechania przez zatłoczoną aglomerację w przypadku motocykla ratunkowego ulega znacznemu skróceniu. W przypadku gdy ratownik na motocyklu jest w stanie udzielić poszkodowanemu wystarczającej pomocy, klasyczne zespoły ratownictwa medycznego mogą zostać wysłane do innych zdarzeń.

Skuteczność ratowników motocyklowych na tyle spopularyzowała ich obecność w dużych miastach, że ich obecność w systemie ratownictwa medycznego doczeka się regulacji. Nowelizacja ustawy o państwowym ratownictwie medycznym procedowana obecnie w parlamencie zakłada włączenie motocykli ratunkowych do systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego. Zgodnie z projektem w aglomeracjach powyżej 200 tysięcy mieszkańców dysponent zespołów ratownictwa medycznego będzie musiał zapewnić do zabezpieczenia swojego terenu działania przynajmniej jeden motocykl ratunkowy. W aglomeracjach powyżej 400 tys. nad bezpieczeństwem mieszkańców czuwać będą musiały przynajmniej dwa motocykle.

Dariusz Helios z firmy Medical Transport podkreśla, że wieloletnie doświadczenia polskich ratowników medycznych korzystających z motocykli wskazują, że czas dotarcia do pacjenta w mieście można skrócić nawet o 15 minut w stosunku do klasycznej karetki. Dodał, że na dystansie do 70 km, jadąc autostradą, motocykl jest także szybszy od śmigłowców ratowniczych.

Dzisiejsze motocykle są świetnie przygotowane do tej pracy jako maszyny ratunkowe. Elektroniczne systemy wsparcia kierowcy, takie jak ABS czy układ kontroli trakcji umożliwiają bezpieczne przemieszczanie się ratownika niezależnie od warunków atmosferycznych. Duża pojemność fabrycznie instalowanych kufrów umożliwia przewożenie pełnej gamy sprzętu medycznego, koniecznego do udzielania pierwszej pomocy i do stabilizowania pacjenta. Jednocześnie popularyzacja dwukołowych pojazdów ratunkowych jest dla stacji pogotowia ratunkowego znaczącą oszczędnością. Koszt profesjonalnego motocykla ratunkowego to około 100 tysięcy złotych. Klasyczna karetka to wydatek rzędu 350 tysięcy złotych.

Debiut na Motor Show został uhonorowany nagrodą Motor Show 2017 przyznaną przez redaktora naczelnego Motogen.pl Szymona Dziawera, który tak uzasadnia przyznanie nagrody dla BMW Polska za projekt „BMW Motocykle Ratunkowe”: - To zupełnie nowe spojrzenie na zagadnienie motocyklowego ambulansu, nie ze względu na sam pojazd. W Polsce na szczęście jeździ już wiele tego typu motocykli. Niemal co dzień ratują one zdrowie i życie. Cieszy fakt, że teraz instytucje, które będą chciały wcielić motocyklową karetkę w szeregi swoich służb otrzymują kompleksową obsługę. Propozycja BMW Polska i MEDline to nie tylko w pełni wyposażone motocykle z możliwością konfiguracji wg swoich potrzeb, ale też gotowy strój dla kierowcy - ratownika, kask, a także, co może najważniejsze - możliwość przeszkolenia kierowcy motoambulansu. BMW Polska przy współpracy z firmą MEDline, dostarczającą wyposażenie medyczne do motocykli, zdecydowanie ułatwia proces wcielenia motocykla ratowniczego do służb. O przydatności i niesłychanej mobilności tego typu pojazdów na szczęście  trzeba przekonywać coraz mniej osób. Miejmy nadzieję, że motocykle trafią do służby powszechnie zanim zacznie obowiązywać ustawa. Dzięki BMW Polska i MEDline jest to zdecydowanie łatwiejsze.

(ik)

Źródło i fot. BMW

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń