2017-04-13

Szkolenia WSOP dla SKP

 

Wraz z początkiem stycznia 2017 r. wszedł w życie kolejny duży pakiet zmian w systemie badań technicznych pojazdów. W związku z tym w kwietniu br. firma WSOP organizuje na Dolnym Śląsku i Podkarpaciu szkolenie dla diagnostów. Zmieniło się bowiem ministerialne rozporządzenie, które określa szczegółowe wymagania dla różnego typu pojazdów. Dla diagnostów oznacza to konieczność stosowania nowych wytycznych.

W życie wszedł obszerny pakiet regulacji prawnych, które dotyczą kwestii związanych głównie z wymiarami pojazdów, ich masą oraz naciskami osi. Firma WSOP zaprasza diagnostów 25 kwietnia do Legnicy oraz 26 kwietnia do Świlczy koło Rzeszowa na jednodniowe szkolenie, które w sposób kompleksowy przybliży wprowadzane zmiany oraz ich praktyczne zastosowanie w codziennej pracy.

W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia z 2016 r., poz. 858 wprowadzono zmiany, które zaczęły obowiązywać od 1 stycznia 2017 r. Zmiany głównie dotyczyły Działu II w zakresie wymiarów pojazdów, mas i nacisków osi. Zasadnicze zmiany, dotyczące badań technicznych, związane są z §2, §3 i §5.

Poniżej prezentujemy hasłowo najważniejsze zagadnienia:

§2 - długość, szerokość pojazdu:

  • określono maksymalną długość ciągnika rolniczego – 12 m,
  • dodano kolejne pojazdy mogące posiadać maksymalną szerokości pojazdu 2,6 m - klimatyzowany kontener i wymienne nadwozie,
  • dodano wykaz urządzeń, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1230/2012, których nie uwzględnia się do wymiarów zewnętrznych pojazdu,

§3 - dopuszczalna masa całkowita pojazdu:

  • określono maksymalną DMC dla przyczepy o ilości osi trzech lub więcej – 24 t,
  • dopuszczono DMC zespołu większą niż 40 ton, bez względu na daty I rejestracji pojazdów z założeniem, że mamy do czynienia z przewozem kontenerów (transport intermodalny). W zależności od ilości osi w zespole może być 42 lub 44 tony,
  • dla autobusu o dwóch osiach, zarejestrowanego po raz pierwszy od 01.01.2017, dopuszczono DMC 19,5 t,
  • dopuszczono opony typu „super single” (w gwarze diagnostów: „szerokie kapcie”) opcjonalnie do opon z kołami bliźniaczymi,
  • określono maksymalną DMC dla pojazdu silnikowego o ilości osi większej niż trzy – 32 t,
  • określono maksymalną DMC zespołu pojazdów, w którym pojazdem ciągnącym jest ciągnik rolniczy - 40 t,
  • doprecyzowano sposób określania maksymalnej masy przyczepy z hamulcem w kontekście pojazdu ciągnącego o DMC do 3,5 t. Dodatkowo, w przypadku samochodu terenowego, doprecyzowano, że maksymalna masa przyczepy może stanowić 150 proc. DMC pojazdu ciągnącego,
  • doprecyzowano sposób określania maksymalnej masy przyczepy bez hamulca. Maksymalna masa ciągniętej przyczepy bez hamulca nie może przekroczyć połowy ich masy własnej powiększonej o 75 kg,
  • minimalne statyczne obciążenie pionowe urządzenia sprzęgającego (parametr S) nie może być mniejsze niż 4 proc. dopuszczalnej masy ciągniętej i mniejsze niż 25 kg,
  • określono DMC przyczepy z hamulcem, ciągniętej przez autobus. DMC przyczepy nie może przekroczyć 3500 kg, a bez hamulca 750 kg oraz nie może przekraczać dopuszczalnej masy całkowitej autobusu,
  • w przypadku ciągnika rolniczego dodano zaczep kulowy, w przypadku którego wartość maksymalnego obciążenia pionowego nie może przekraczać 4000 kg,

§5 – naciski osi:

  • nowe podejście do określania nacisków osi w przypadku pojazdów wieloosiowych, uwzględniające w grupie osi osie napędowe i nienapędowe. Między innymi, przy rozstawie osi w naczepie między 1,4 a 1,8 m, dopuszcza się 27 t nacisku dla trzyosiowej naczepy.

(ik)

Źródło i fot. WSOP

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń