TESTY: Siedemnastki na wysokim poziomie

Test opon magazynu Gute Fahrt

 

Niemiecki magazyn motoryzacyjny Gute Fahrt, skupiający się na marce VW, przebadał dziesięć opon w rozmiarze 215/55 R17. Autem testowym był VW Passat, a próby wykonywano na torze Pirelli w Vizzola we Włoszech. Co ciekawe, oprócz sprawdzanych 17’’, dziennikarze pod lupę wzięli także dwie opony Pirelli Cinturato P7 o większej średnicy - 235/45 R18 i 235/40 R19 w celu wykazania zarówno wad, jak i zalet montażu opon większych niż siedemnaście cali.

Trzy z dziesięciu testowanych modeli (oraz dwie większe Pirelli) było oponami z systemami samouszczelniającymi. Jedną z nich był także zwycięski Continental PremiumContact 5. Jego przewaga nad rywalami nie była duża. Oprócz jednej opony, która otrzymała ocenę „zadowalającą”, reszta uzyskała oceny „dobre” i „bardzo dobre”.

Ogumienie testowane było na suchej i mokrej nawierzchni, sprawdzano także opory toczenia, komfort i szum. Opony na dwóch Passatach napompowano do 2,3 bara, czyli ciśnienia niższego niż zalecane przez producenta 2,6 bara. Testerzy Gute Fahrt stwierdzili, że niższe ciśnienie spowoduje jedynie w bardzo niewielkim stopniu zwiększenie zużycia paliwa, ale zwiększy przy tym zauważalnie komfort jazdy.

Równa stawka

Można powiedzieć, że w teście nie było złej opony, która byłaby niegodna polecenia. Jak zaznaczyli testerzy, wszystkie są warte uwagi. Najlepszy Continental nie zawiódł w żadnej konkurencji, osiem z dziesięciu prób zakończył z wynikami bardzo dobrymi, a dwie z dobrymi. Opona zapewniała świetną przyczepność i optymalne prowadzenie w różnych sytuacjach, a także bardzo krótką drogę hamowania na mokrej i suchej nawierzchni.

Za PremiumContactem5 uplasowały się cztery opony z oceną „bardzo dobrą minus”: Dunlop Sport Maxx RT2, Goodyear EfficientGrip Performance, Hankook Ventus Prime2 oraz Pirelli Cinturato P7. Przyczyniły się do tego świetne wyniki w każdej z dziesięciu konkurencji. Pierwsza piątka nie zanotowała w nich ani jednej noty poniżej „dobrej”. Z oceną „dobrą plus” testy zakończył Vredestein Ultrac Satin, z „dobrą” Maxxis Premitra HP5 i Toyo Proxes Sport, a z „dobrą minus” Cooper Zeon CS8. Najsłabiej wypadł Firestone Firehawk TZ 300a, uzyskując notę „zadowalającą” - słabiej niż reszta stawki zachowywał się na mokrej i suchej nawierzchni.

Większe - bezpieczniejsze

Testowane Pirelli w większych rozmiarach niż oponenci wypadły w testach bardzo dobrze. Gute Fahrt skomentowało uzyskane wyniki następująco: - To świetna wiadomość, że opony 18- i 19-calowe montowane do Passata są także godne zaufania. Jazda na nich choć jest trochę mniej komfortowa, to odwdzięcza się długością drogi hamowania.

Cinturato P7 w dużych 18 i 19 calowych rozmiarach uzyskało najkrótsze drogi hamowania na mokrej nawierzchni. A przy hamowaniu na suchej nawierzchni z prędkości przekraczającej 100 km/h, jej droga była o 20 centymetrów krótsza niż najlepszych w stawce (w hamowaniu) siedemnastocalówek - Vredestainów Ultac Satin.

Najlepsza piątka

1. Continental ContiPremiumContact 5 - dzięki dwuczęściowemu, asymetrycznemu bieżnikowi gwarantuje krótką drogą hamowania na suchej oraz mokrej nawierzchni. Świetnie radzi sobie z różnymi, nawet ekstremalnymi warunkami. Makrobloki zasięgnięte ze SportContacta5 gwarantują stabilność jazdy nawet z bardzo dużą prędkością.
2. Dunlop SportMaxx RT2 - opona o zacięciu sportowym. Zapewnia dobrą dynamikę jazdy z szybkimi reakcjami na ruch kierownicą. W modelu zastosowano najnowsze opracowanie asymetrycznego bieżnika. Opona dobrze radząca sobie z zakrętach na mokrej i suchej nawierzchni.
3. Goodyear Efficientgrip Performance - szereg zastosowanych technologii wyróżnia oponę z tłumu. Technologia wearcontrol zapewnia równowagę między przyczepnością a oporami toczenia. Zapewnia także krótką drogę hamowania. W teście zanotowała  bardzo wysokie noty za komfort.
4. Hankook Ventus Prime2 - nowoczesny i asymetryczny bieżnik pomaga w zachowaniu dobrego sterowania na mokrej i suchej nawierzchni. Technologia GripTech zapewnia stabilne i płynne pokonywanie zakrętów.

5. Pirelli Cinturato P7 - niskie zużycie bieżnika i dobra odporność na uszkodzenia mechaniczne. Odpowiedni układ bloków odpowiada za zmniejszone zużycie paliwa i mniejsze opory toczenia. W teście świetnie hamowała i trzymała się na wyznaczonym torze jazdy, zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni.

Krzysztof Krusiński

Fot. Producenci

Zobacz cały numer PO 4/144 (Kwiecień 2017)

drukuj  
Ogłoszenia

Montażownica Variant Service

Sprzedam montażownicę Variant Service, bezłyżkowa z dodatkowym ramieniem, inflator, podnośnik pneumatyczny, LCD ...

więcej

Montażownica do kół motocyklowych

Mało używaną montażownicę do kół motocyklowych, samochodów, dostawczych sprzedam 

więcej

Opony używane hurt

Mam do sprzedania opony zimowe używane - kanał dystrybucji HURT. Opony zimowe, sprowadzane z krajów skandynawskich, wszystkie ...

więcej
/

FOTONEWS - GALERIE

© Copyright 2018 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń