Wiosna to czas, kiedy nasilają się symptomy alergii wywołanych pyleniem wielu roślin i zwiększoną ilością kurzu w powietrzu. Takie dolegliwości mogą doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji podczas prowadzenia pojazdu, zwłaszcza że kichnięcie wywołuje mimowolne zamknięcie oczu i dekoncentrację.
Aby ograniczyć ilość wdychanych zanieczyszczeń użytkownicy pojazdów powinni systematycznie - raz w roku lub co 15 tys. km - wymieniać filtr kabinowy (przeciwpyłkowy) najlepiej na filtr z węglem aktywnym. Jego aktywna warstwa jest pozyskiwana ze skorup orzecha kokosowego, które są beztlenowo zwęglane a następnie rozdrabniane. Dzięki temu uzyskuje się niezwykłą strukturę węgla, gdzie 1 gram tego składnika ma powierzchnię wewnętrzną równą 1000 m kw., a jedna łyżeczka węgla odpowiada powierzchni boiska piłkarskiego. Należy pamiętać, aby przy okazji wymiany filtra, oczyścić także jego najbliższe otoczenie - przewody oraz parownik klimatyzatora - najlepiej w wyspecjalizowanym warsztacie samochodowym. W celu zapewnienia optymalnej skuteczności filtra w krytycznym okresie pylenia roślin należy go wymienić bezpośrednio przed sezonem pylenia, to znaczy po zimie. Filtr najintensywniej zużywa się w środowisku miejskim, gdzie występuje duże nasilenie smogu.
Standardowe filtry kabinowe Bosch zbudowane są z trzech specjalnie dobranych warstw materiału filtracyjnego: warstwy wstępnej zatrzymującej największe zanieczyszczenia, mikrowłókniny wchłaniającej drobne pyły oraz włókniny nośnej. Filtry z węglem aktywnym tej marki posiadają dodatkowo warstwę węgla aktywnego pochłaniającą gazy, spaliny i nieprzyjemne zapachy. Duża, gąbczasta powierzchnia węgla aktywnego skutkuje niemal 100-proc. odfiltrowaniem wszystkich szkodliwych i nieprzyjemnych gazów, minimalizując biochemiczne przyczyny przyspieszonego zmęczenia, dyskomfortu i psychicznej dekoncentracji.
(ik)
Źródło i fot. Bosch