2017-03-20

Automatyczna jazda z Boschem

 

Firma Bosch pracuje nad „mózgiem” do samochodów z funkcją automatycznej jazdy. Podczas międzynarodowej konferencji Bosch Connected World 2017 w Berlinie koncern przedstawił komputer pokładowy do tego typu pojazdów. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji (SI, AI) komputer może wykorzystywać procesy uczenia maszynowego.

„Komputer pokładowy SI” ma kierować zautomatyzowanym pojazdem także w skomplikowanych i nowych sytuacjach na drodze. W ten sposób samochód będzie mógł samodzielnie poruszać się w ruchu drogowym. Dzięki czujnikom Boscha auta już dziś mogą rozpoznawać i monitorować swoje otoczenie. Dzięki sztucznej inteligencji w przyszłości auta będą potrafiły także interpretować i przewidywać zachowanie innych uczestników ruchu.

Według przedstawicieli koncernu, zautomatyzowana jazda poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego, a kluczem do tego jest sztuczna inteligencja. Przy tworzeniu centralnego komputera pokładowego Bosch chce współpracować z amerykańską spółką technologiczną Nvidia, która dostarczy chip, w którym zostaną zapisane algorytmy poruszania się pojazdu, wygenerowane dzięki procesom uczenia maszynowego. Komputer pokładowy SI ma wejść do produkcji seryjnej najpóźniej na początku przyszłej dekady.

Komputer pokładowy SI Boscha będzie w stanie rozpoznać pieszych czy rowerzystów. Oprócz identyfikacji obiektów, sztuczna inteligencja ułatwia samochodom orientowanie się w sytuacji. Na przykład auta z włączonym kierunkowskazem wykazują większe prawdopodobieństwo zmiany pasa niż te, które mają kierunkowskaz wyłączony. W ten sposób dzięki sztucznej inteligencji samochód z funkcją automatycznej jazdy może rozpoznawać, oceniać i uwzględniać we własnej strategii jazdy skomplikowane sytuacje na drodze, takie jak skręt poprzedzającego go pojazdu. Wiedzę pozyskaną w trakcie jazdy komputer przechowuje w sztucznych sieciach neuronowych. Eksperci sprawdzają w warunkach laboratoryjnych, czy wiedza ta nie wykazuje błędów. Po dalszych testach praktycznych na drogach, sztucznie wygenerowane struktury wiedzy można przenieść na dowolną liczbę komputerów pokładowych SI w formie aktualizacji oprogramowania.

Bezpieczna wymiana danych i praw własności w internecie

Podczas Bosch Connected World 2017 dr Volkmar Denner, prezes zarządu spółki Bosch przedstawił także inne nowatorskie technologie. Poza sztuczną inteligencją i chmurą obliczeniową należy do nich technologia Blockchain. Umożliwia ona konsumentom bezpieczną wymianę danych bez udziału podmiotów trzecich. Z jej pomocą można w anonimowy sposób zawierać w internecie umowy i kontrakty oraz bezpiecznie realizować płatności. Technologia bazuje na zdecentralizowanej bazie danych, która rozdziela zapisywane w niej informacje na tysiące komputerów. Dzięki temu dane są odporne na fałszerstwa, a konsumenci uniezależniają się od poszczególnych centrów obliczeniowych.

Walka z oszustwami na licznikach kilometrów

Możliwości wykorzystania technologii Blockchain  w praktyce prezes Bosch zaprezentował podczas demonstracji na żywo we współpracy z TÜV Rheinland. Dzięki niej możliwe będzie ukrócenie popularnych oszustw i manipulacji dokonywanych na licznikach kilometrów. W samych Niemczech straty w tym związane są szacowane na sześć miliardów euro. Oszustwom ma przeciwdziałać cyfrowy dziennik przejazdów, który byłby prowadzony na różnych komputerach. Za pomocą prostego przekaźnika samochód systematycznie przesyłałby dane z licznika na różne komputery. Za pomocą aplikacji na smartfony właściciel samochodu mógłby zawsze sprawdzić rzeczywisty stan i porównać go ze wskazaniem na liczniku w samochodzie. W przypadku sprzedaży auta można wystawić nabywcy certyfikat potwierdzający, że dane z licznika są zgodne z danymi rzeczywistymi. Możliwe byłoby także udostępnianie certyfikatu przez internet, np. na internetowych platformach sprzedaży pojazdów.

 

Integracja samochodu z warsztatem

Sztuczna inteligencja, chmura obliczeniowa i technologia Blockchain - w jaki sposób rozwiązania Bosch zintegrowane za pomocą internetu zmieniają codzienne życie? Prezes firmy zaprezentował to na przykładzie auta, w którym uderzenie kamienia uszkodziło boczną szybę. Warsztat automatycznie otrzymuje za pośrednictwem chmury informację o zdarzeniu i może przygotować się do naprawy. Dzięki zintegrowanej logistyce oraz podłączonym do internetu wózkom widłowym część zamienna zostanie dostarczona wcześniej i będzie gotowa do użycia, gdy klient pojawi się w warsztacie. Instrukcję naprawy mechanik będzie mógł przejrzeć dzięki okularom wyposażonym w funkcję rzeczywistości rozszerzonej (Augmented Reality), co ułatwi i przyspieszy pracę. Korzyści dla kierowcy: po krótkim czasie oczekiwania będzie on mógł odebrać auto, zamiast tak jak do tej pory zostawiać je w warsztacie na kilka dni.

Blisko 2700 gości i 130 prelegentów

Konferencja Bosch Connected World 2017 odbyła się w dniach 15-16 marca w Berlinie. W tym roku zorganizowano ją już po raz czwarty. Spotkanie branży w centrum kongresowym „Station Berlin” to jedna z największych na świecie konferencji poświęconych Internetowi rzeczy. Różne gałęzie gospodarki mogą tu zaprezentować, jakie korzyści przynosi ludziom integracja za pośrednictwem internetu. W tym roku na konferencję przybyło blisko 2700 programistów i projektantów, przedstawicieli biznesu i dziennikarzy. Wśród 130 mówców znaleźli się, oprócz prezesa spółki Bosch, także Timotheus Höttges (prezes Deutsche Telekom), Edzard Overbeek (prezes Here) i Dr Jen-Hsun Huang (prezes Nvidia).

(ik)

Źródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń