Co robić, aby sprężarka klimatyzacji długo nam służyła?

Lepiej zapobiegać niż naprawiać

 

Usterki sprężarki klimatyzacji zdarzają się nie częściej niż inne. Zdawać sobie należy jednak sprawę z tego, iż właściwa obsługa układów oraz ich regularne przeglądy, mogą w znaczącym stopniu wpłynąć na jej długotrwałe bezawaryjne działanie. Jakie wobec tego są najczęstsze problemy z jakimi się spotyka mechanik a dotyczące właśnie sprężarki.

1. Niewłaściwa szczelina pomiędzy sprzęgłem załączającym a kołem pasowym.

Na rynku dostępnych jest szereg sprężarek różnego rodzaju. W zależności od modelu i producenta właściwy dystans zawiera się między 0,25mm aż do 1,5mm. Jak widać rozbieżność jest znaczna, dlatego też należy sprawdzić z jakim typem kompresora mamy do czynienia i zweryfikować szczelinę. Jeśli szczelina jest zbyt mała może to doprowadzić do uszkodzenia kola pasowego, co oczywiście narazi właściciela na wydatek. Jeśli dystans będzie zbyt duży, podczas dużego zapotrzebowania na czynnik (w momencie kiedy jest gorąco) dochodzić będzie do uślizgiwania sprzęgła, co w konsekwencji również doprowadzi do uszkodzenia koła pasowego.

2. Niewłaściwa ilość oleju w sprężarce. Niestety nie właściwa obsługa układu może powodować tak zbyt durzą jak i zbyt małą ilość oleju w układzie.

Olej potrzebny jest do smarowania elementów sprężarki, jednakże jego zbyt duża ilość wpływa na pogorszenie wydajności sprężarki, zmniejszenie wydajności wymienników ciepła, w skrajnych przypadkach uniemożliwia w ogóle działanie układu. Zbyt mała ilość oleju doprowadza do zatarcia sprężarki. W przypadku kiedy układ posiada kompresor o zmiennej wydajności, ilość oleju jest bardzo ważna, ponieważ zbyt duża jego ilość może spowodować jego nie właściwe działanie a tym samym układ klimatyzacji też nie uzyska wymaganej wydajności.

3. Uszkodzony zawór sterujący wydajnością kompresora.

Sprężarki tego typu a dokładnie zawory sterowane są prądowo. Jeśli mamy dostępny sprzęt diagnostyczny, który umożliwia podłączenie się do sterownika i sprawdzenie parametrów, przed przystąpieniem do pracy bobrze zwrócić uwagę na kilka paramentów. Pierwszą rzeczą jest sprawdzenie parametrów: rzeczywisty prąd zasterowania sprężarką oraz nominalny prąd zasterowania, czyli, porównujemy wartości pierwsza z nich to prąd odczytywany przez sterownik a pomocą sygnału kontrolnego, drugi to wartość prądu jaką podaje sterownik. Oczywiście obydwie wartości powinny być zbieżne choć nie muszą być identyczne. Innymi parametrami na które powinniśmy zwrócić uwagę to temperatury nawiewów. Jeśli którykolwiek czujnik temperatury podaje wartość np. -2 stopnie Celsjusza, sterownik nie jest w stanie ocenić poprawnie sytuacji, dlatego też może w ogóle nie dochodzi ć do uruchomienia sprężarki. Można również sprawdzić fizycznie sygnał zasterowania sprężarki, jednakże do tego zadania musimy użyć oscyloskopu, ponieważ tylko to narzędzie umożliwia tego typu wiarygodny pomiar.

4. Zbyt mała wydajność sprężarki.

Może być ona spowodowana fizycznym zużywaniem się uszczelnień cylindrów sprężarki, co z kolei może być następstwem nie należytego smarowania. W tym momencie niestety taka sprężarka nadaje się jedynie do regeneracji tudzież do wymiany na nową. Niestety, firm oferujących regenerację sprężarki klimatyzacji na wysokim poziomie jest stosunkowo nie wiele. Z drugiej strony, mechanikowi łatwiej jest zamontować nową sprężarkę dlatego że, jeśli operacja była przeprowadzana zgodnie ze sztuką, będzie miał on pewność sprawnego działania układu na długie lata. Co więcej, na nową sprężarką zazwyczaj uzyskamy dodatkowo dłuższą gwarancję.

Przy całej obsłudze układów klimatyzacji, powinno się również zadbać o okresowe przeglądy maszyn służących do obsługi. Okresowa kalibracja wag oraz czujników, gwarantują poprawną pracę maszyn. Co więcej, w momencie kiedy czujniki maszyny nie działają prawidłowo lub są poza kalibracją, mogą podawać nie właściwe ilości czynnika bądź oleju/UV do układów, również nie mogą ocenić poprawnie przeprowadzania poszczególnych procesów, co może mieć później wpływ na działanie układu.

Tak więc dbałość o sprzęt  i jego regularne przeglądy są równie ważne, jak dbałość o układ klimatyzacji.

Marcin Gębala,

doradca ds. technicznych

i handlowych, Texa Poland

Zobacz cały numer PO 3/143 (Marzec 2017)

drukuj  
Ogłoszenia

Opony używane hurt

Mam do sprzedania opony zimowe używane - kanał dystrybucji HURT. Opony zimowe, sprowadzane z krajów skandynawskich, wszystkie ...

więcej

Serwis mobilny sprzedam

Serwis mobilny na samochodzie MERCEDES ATEGO 816, rocznik 2010 - sprzedam

więcej

Montażownica Variant Service

Sprzedam montażownicę Variant Service, bezłyżkowa z dodatkowym ramieniem, inflator, podnośnik pneumatyczny, LCD ...

więcej

Sprzedam podnośniki

Sprzedam pneumantyczny podnośnik płytowy i podnośnik dwukolumnowy, stół warsztatowy. Tel. 601 574 059 

więcej

Opony do przyczep - koła, felgi do przyczep - sklep

Opony do przyczep - koła, felgi do przyczep - sklep Unitrailer.pl. Zapraszamy wszystkie osoby poszukujące opon do przyczep w ...

więcej
/

FOTONEWS - GALERIE

© Copyright 2018 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń