TESTY: Przodują Dunlopy

Najlepsze zimowe siedemnastki według ADAC

 

Jak co roku organizacja ADAC przetestowała dwa rozmiary opon zimowych. Wybór padł na: 185/65 R15T oraz 225/45 R17H. W tym numerze „Przeglądu…” przedstawimy wyniki testu opon 225/45 R17H. Organizatorzy przebadali 13 modeli, w tym coraz bardziej popularnym rozmiarze. Ogumienie w rozmiarze 225/45 R17H jest montowane w wielu popularnych autach, takich jak: Opel Astra, Skoda Octavia, Audi A3, Mercedes C czy BMW X3.

Na wstępie również należy dodać, że część znanych marek nie wzięło udziału w próbach. Chodzi o: Continentala, Michelina, Semperita, Fuldę oraz Savę. Jak zaznaczyła organizacja, ci producenci w 2016 ogłosili nowe produkty na sezon zimowy, a w czasie prowadzenia testów opony te nie były jeszcze dostępne na wolnym rynku. Stąd brak ich w zestawieniu.

Spośród wszystkich przetestowanych opon tylko jedna otrzymała notę „dobrą”, był nią Dunlop Winter Sport 5. Pozostałych dziesięć osiągnęło wynik „zadowalający”, a dwie ostatnie „wystarczający. Opony biorące udział w testach (w kolejności alfabetycznej) to: BF Goodrich G-Force Winter, Bridgestone Blizzak LM001, Dunlop Winter Sport 5, Firestone Winterhawk 3, Goodyear UG Performance G1, Hankook i*cept evo2 W320, Matador MP92 Sibir Snow, Nokian WR D4, Pirelli Sottozero 3, Uniroyal MS Plus 77, Viking SnowTech 2, Vredestein Wintrac xtreme S, Yokohama W.drive V905.

Metodologia testu

Ostateczna ocena w teście ADAC jest wystawiana po obliczeniu łącznej noty ze wszystkich konkurencji. Każda ma swoją wagę. Największa przypisana jest kolejno: przyczepności na mokrej nawierzchni (30 proc.), osiągom na śniegu (20 proc.) oraz zachowaniu na suchej jezdni (15 proc.). Wagę 10 proc. ma ścieralność bieżnika, zużycie paliwa oraz zachowanie na lodzie. Najmniejsza, 5-proc. waga należy do hałasu emitowanego przez oponę w czasie jazdy. Oceniając wyniki testów opon, ADAC zwraca szczególną uwagę na równowagę opon. Dzięki temu opony, które uzyskały ocenę dobrą, spełniają wymagania we wszystkich kryteriach. Niemiecka organizacja zmniejsza przy tym wagę parametrów ze szczególnie wysokimi ocenami w mniej istotnych kategoriach, chociaż opony nie uzyskały zadowalających wyników w kategoriach dotyczących bezpieczeństwa.

Dobra i słabsze

Tylko Dunlop otrzymał ocenę dobrą. A to za sprawą bardzo zrównoważonych wyników. Jego wyniki pokazują, że model sprawdził się w prawie wszystkich konkurencjach - na suchej i mokrej nawierzchni, śniegu, lodzie, oraz pod względem zużycia paliwa i ścieralności. Nowy model jest następcą świetnie ocenianego Dunlopa Winter Sport 4D. W sportowej piątce zastosowano kilka innowacji. Ustawione kątowo lamele centralne, które się wydłużają, łatwiej otwierają i mocno trzymają nawierzchni, mają doskonałą przyczepność boczną na śliskich drogach. Zwiększono również liczbę klocków oraz dodatkowych krawędzi przylegających do nawierzchni, pozwalając na znakomitą trakcję i prowadzenie na śniegu. Natomiast głębsze rowki w bieżniku umożliwiają oponie odprowadzanie większej ilości wody i błota pośniegowego, zmniejszając ryzyko aquaplaningu.

Na drugiej pozycji uplasował się Pirelli SottoZero Serie 3. Opona otrzymała rekomendację „zadowalającej”. Model uzyskał nieco niższe oceny niż zwycięski Dunlop. Bardzo dobrze zaprezentował się za to pod względem efektywności paliwowej i trwałości bieżnika.

Ostatnie miejsce na podium testu ADAC należy do Firestone Winterhawk 3. Jak widać, opona klasy średniej również może znaleźć się w czole stawki, wyprzedzając produkty premium. Model świetnie pokonywał ośnieżone i oblodzone trasy. Charakteryzuje się również dobrą efektywnością paliwową oraz trwałością bieżnika.

Dwa ostatnie miejsca należą do BF Goodricha oraz Matadora. Niestety, opony nie poradziły sobie zupełnie na mokrej nawierzchni. Ponadto ta pierwsza generowała duży hałas.

Podium

Dunlop Winter Sport 5

Suma: 53.4 / Sucho: 7.2 / Mokro: 7.2 / Śnieg: 8.2 / Lód: 7.6 / Komfort: 6.4 /Opory toczenia: 8.8 / Wytrzymałość bieżnika: 8

Opona bardzo zbalansowana, w szczególności dobra na mokrej i ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni. Zapewnia niskie spalanie.

Pirelli Winter Sottozero 3

Suma: 46.6/ Sucho: 6.2 / Mokro: 6.6 / Śnieg: 6.6 / Lód: 6.8 / Komfort: 5.8 / Opory toczenia: 7.6 / Wytrzymałość bieżnika: 7

Opona dobra w różnych warunkach pogodowych.

Firestone Winterhawk 3

Suma: 49.4 / Sucho: 6.2 / Mokro: 6 / Śnieg: 7.2 / Lód: 8 / Komfort: 6.4 / Opory toczenia: 7.6 / Wytrzymałość bieżnika: 8

Dobre osiągi na lodzie i nieduża głośność. Słabiej wypadła na suche i mokrej nawierzchni.

 

Tekst: Krzysztof Krusiński

Zobacz cały numer PO 3/143 (Marzec 2017)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń