2017-02-22

Gdzie Total testuje oleje?

 

W zakończonym niedawno Rajdzie Dakar triumf święciły aż trzy załogi jadące Peugeot 3008DKR. Sukces ten nie byłby możliwy bez świetnie przygotowanych samochodów, w których istotną rolę odgrywał m.in. olej silnikowy z rodziny Total Quartz. 

Wśród sportów motorowych jest kilka imprez, które zyskały status ikony, a ich nazwy budzą emocje nawet wśród osób nie interesujących się tym na co dzień. Bez wątpienia takim przykładem jest Rajd Dakar. Firma Total aktywnie wspiera te zmagania, jako dostawca paliw do wszystkich, łącznie z logistyką, biorących w nim udział pojazdów, od ponad dwóch dekad. Od ubiegłego sezonu producent zdecydował się na bliższą współpracę z marką Peugeot. Dzięki temu inżynierowie firmy mogli uczestniczyć w pracach nad dostosowaniem jednostek napędowych do modelu 2008DKR, a następnie do 3008DKR.

Samochody osobowe biorące udział w Rajdzie Dakar, choć bazują na wersjach cywilnych, poddawane są modyfikacjom według określonych specyfikacji. W końcu mają do pokonania w niespełna dwa tygodnie prawie 10 tys. kilometrów po bezdrożach i pustyniach, w skrajnych temperaturach otoczenia, pokonując przy tym na pełnej prędkości wzniesienia dochodzące do 5 tys. metrów nad poziomem morza. 

Ostatecznie pod maską Peugeot 3008DKR znalazł się podwójnie doładowany silnik wysokoprężny V6 o pojemności 3 litrów, w którym maksymalny moment dostępny w dolnym zakresie obrotów. O słuszności dokonanego przez zespół inżynierów wyboru świadczy fakt, że w tegorocznym Rajdzie Dakar trzy pierwsze miejsca w kategorii samochodów osobowych zajęły załogi teamu Peugeot Total.

Ochronę silników aut tego zespołu w Rajdzie Dakar zapewnił specjalnie opracowany olej z rodziny Quartz. Jego skład musiał zostać zmodyfikowany pod kątem ekstremalnych obciążeń jednostki napędowej. Zmiany dotyczyły przede wszystkim dodatków, które w wyższym stopniu musiały zapobiec tarciu, a tym samym zużyciu współpracujących ze sobą elementów i jednocześnie zapewnić efektywność chłodzenia. W olejach wyczynowych jest to prostsze do uzyskania, bo nie trzeba szukać kompromisu z dodatkami wydłużającymi jego żywotność czy odporność na zanieczyszczenia. Po prostu na koniec każdego dnia rajdowego olej jest wymieniany na nowy. O ile jednak Peugeot 3008DKR od „cywilnego” 3008 różni się praktycznie wszystkim z wyjątkiem linii nadwozia, o tyle olejowi stosowanemu w czasie Dakaru jest o wiele bliżej do tego, który kupuje kierowca na stacji benzynowej czy u mechanika.

W Rajdzie Dakar stosowany był olej Total Quartz o lepkości 5W40 - wybór lepkości zależy od konstrukcji silnika, warunków drogowych i pogodowych, jakie będą panować na odcinkach danego rajdu. W rajdach WRC z reguły używany jest olej o lepkości 0W30, zaś w wyścigach Formuły 1 może mieć nawet 0W20.

Dalsze doświadczenia z wyczynowymi olejami TOTAL Quartz prowadzone będą w tym sezonie, na nie mniej prestiżowej imprezie, jaką bez wątpienia jest WRC. Takie działania przyspieszają prace inżynierów TOTAL nad udoskonalaniem olejów, które za pośrednictwem m.in. warsztatów trafią do silników „cywilnych” samochodów.

(ik)

Źródło i fot. Total

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz

Ogłoszenia

Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2017 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń