Grupa Michelin zanotowała w 2016 r. zysk operacyjny na poziomie 2,69 mld euro (2,57 mld rok wcześniej), co przełożyło się na zysk netto w wysokości przeszło 1,6 mld euro - o ponad 43 proc. wyższy niż w roku 2015. Spółka zanotowała także wzrost marży operacyjnej na działalności bieżącej na poziomie 12,9 proc. (12,2 proc. rok wcześniej). Spółka planuje wypłatę dywidendy w wysokości 3,25 euro na akcję.
Średni wzrost sprzedaży dla wszystkich linii produktowych (opony do samochodów osobowych i dostawczych, opony do ciężarówek oraz specjalistyczne) wyniósł w roku 2016 2,1 proc. To wskaźnik przewyższający średnie tempo wzrostu całego rynku.
Przegląd rynków
W segmencie opon do samochodów osobowych i dostawczych Michelin zanotował wzrost średnio o 3 proc. - głównie dzięki sukcesom ubiegłorocznych nowości produktowych. Wzrosty sprzedaży ogumienia zarówno na pierwsze wyposażenie, jak i na wymianę nastąpiły na wszystkich rynkach, za wyjątkiem Ameryki Południowej.
Rynek opon ciężarowych znajdował się w ubiegłym roku w stagnacji. W tym kontekście średni wzrost sprzedaży w tym segmencie na poziomie 1 proc. uznać należy za satysfakcjonujący. Największe wzrosty zanotowano w Europie, natomiast największe tendencje spadkowe zaobserwowano w Ameryce Południowej i Północnej.
Rynki opon specjalistycznych, rolniczych i przemysłowych cechowało w roku 2016 spowolnienie, co przełożyło się na 1 proc. spadek sprzedaży w tym segmencie, jednak spółce udało się utrzymać swój udział rynkowy w tych liniach produktowych.
Plany na rok 2017
Spółka oczekuje, że w 2017 r. na rynku utrzymane zostaną trendy obserwowane w roku ubiegłym. Oczekiwany jest wzrost cen surowców, który przełoży się na konieczność takiego zarządzania polityką cenową, aby utrzymać dotychczasowe marże. W obecnej sytuacji rynkowej celem firmy jest utrzymanie sprzedaży na poziomie globalnych trendów rynkowych, utrzymanie zysku operacyjnego w wysokości równej bądź wyższej niż w roku ubiegłym, uzyskanie na koniec roku wolnych środków pieniężnych w wysokości ponad 900 mln euro.
(W MILIONACH EURO) |
2016 |
2015 |
sprzedaż netto |
20 907 |
21 199 |
zysk operacyjny z działalności bieżącej* |
2 692 |
2 577 |
marża operacyjna na działalności bieżącej |
12,9 proc. |
12,2 proc. |
zysk netto |
1 667 |
1 163 |
nakłady inwestycyjne z wyłączeniem przejęć |
1 811 |
1 804 |
zadłużenie netto/kapitał własny |
944 |
1 008 |
wolne środki pieniężne** |
1 024 |
653 |
* Dla łatwiejszego zrozumienia i analizowania wyników operacyjnych Michelin zastępuje dotychczas stosowane wyrażenie „Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych” wyrażeniem „Zysk operacyjny z działalności bieżącej”.
** Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej bez środków pieniężnych netto z działalności inwestycyjnej i bez środków pieniężnych netto z innych krótkoterminowych aktywów finansowych przed dystrybucją.
(ik)
Źródło i fot. Weber Shandwick