2017-02-17

Michelin podsumował 2016 r.

 

Grupa Michelin zanotowała w 2016 r. zysk operacyjny na poziomie 2,69 mld euro (2,57 mld rok wcześniej), co przełożyło się na zysk netto w wysokości przeszło 1,6 mld euro - o ponad 43 proc. wyższy niż w roku 2015. Spółka zanotowała także wzrost marży operacyjnej na działalności bieżącej na poziomie 12,9 proc. (12,2 proc. rok wcześniej). Spółka planuje wypłatę dywidendy w wysokości 3,25 euro na akcję.

Średni wzrost sprzedaży dla wszystkich linii produktowych (opony do samochodów osobowych i dostawczych, opony do ciężarówek oraz specjalistyczne) wyniósł w roku 2016 2,1 proc. To wskaźnik przewyższający średnie tempo wzrostu całego rynku.

Przegląd rynków

W segmencie opon do samochodów osobowych i dostawczych Michelin zanotował wzrost średnio o 3 proc. - głównie dzięki sukcesom ubiegłorocznych nowości produktowych. Wzrosty sprzedaży ogumienia zarówno na pierwsze wyposażenie, jak i na wymianę nastąpiły na wszystkich rynkach, za wyjątkiem Ameryki Południowej.

Rynek opon ciężarowych znajdował się w ubiegłym roku w stagnacji. W tym kontekście średni wzrost sprzedaży w tym segmencie na poziomie 1 proc. uznać należy za satysfakcjonujący. Największe wzrosty zanotowano w Europie, natomiast największe tendencje spadkowe zaobserwowano w Ameryce Południowej i Północnej.

Rynki opon specjalistycznych, rolniczych i przemysłowych cechowało w roku 2016 spowolnienie, co przełożyło się na 1 proc. spadek sprzedaży w tym segmencie, jednak spółce udało się utrzymać swój udział rynkowy w tych liniach produktowych.

Plany na rok 2017

Spółka oczekuje, że w 2017 r. na rynku utrzymane zostaną trendy obserwowane w roku ubiegłym. Oczekiwany jest wzrost cen surowców, który przełoży się na konieczność takiego zarządzania polityką cenową, aby utrzymać dotychczasowe marże. W obecnej sytuacji rynkowej celem firmy jest utrzymanie sprzedaży na poziomie globalnych trendów rynkowych, utrzymanie zysku operacyjnego w wysokości równej bądź wyższej niż w roku ubiegłym, uzyskanie na koniec roku wolnych środków pieniężnych w wysokości ponad 900 mln euro.

(W MILIONACH EURO)

2016

2015

sprzedaż netto

20 907

21 199

zysk operacyjny z działalności bieżącej*

2 692

2 577

marża operacyjna na działalności bieżącej

12,9 proc.

12,2 proc.

zysk netto

1 667

1 163

nakłady inwestycyjne z wyłączeniem przejęć

1 811

1 804

zadłużenie netto/kapitał własny

944

1 008

wolne środki pieniężne**

1 024

653

 

* Dla łatwiejszego zrozumienia i analizowania wyników operacyjnych Michelin zastępuje dotychczas stosowane wyrażenie „Zysk operacyjny przed uwzględnieniem pozycji jednorazowych” wyrażeniem „Zysk operacyjny z działalności bieżącej”.

** Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej bez środków pieniężnych netto z działalności inwestycyjnej i bez środków pieniężnych netto z innych krótkoterminowych aktywów finansowych przed dystrybucją.

(ik)

Źródło i fot. Weber Shandwick

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń