Ekstremalne warunki panujące podczas nordyckiej zimy wymagają specjalistycznej wiedzy. Pojazdy, jak i opony muszą sprostać najtrudniejszym wyzwaniom zimowym. Dlatego Nokian Tyres, fiński producent ogumienia oraz Arctic Trucks, islandzka firma specjalizująca się w konwersji pojazdów z napędem na cztery koła, po raz kolejny połączyły siły by stworzyć produkt odpowiadający tym wmaganiom. Najnowszym owocem współpracy obu firm jest zimowa opona Nokian Hakkapeliitta 44.
W arktycznych warunkach, niezmiernie cenna jest pewność, że podróż nie zostanie zakłócona np. w wyniku przebicia ogumienia lub przez trudne warunki terenowe. Specjalne pojazdy od Arctic Truck wykorzystywane są m.in. do wypraw polarnych, a w takich misjach, ogumienie musi spełniać najwyższe standardy. To właśnie dlatego, twórcy Nokian Hakkapeliitta 44 podeszli do zimy tak poważnie. Ich projekt powstał z myślą o intensywnym użytkowaniu w surowych zimowych warunkach, w których te opony świetnie się sprawdzają.
Opona Nokian Hakkapeliitta 44 została dostosowana przede wszystkim do potrzeb specjalnych pojazdów ekspedycyjnych wyprodukowanych przez Arctic Trucks oraz wyróżnia się przyczepnością i trwałością. Ogumienie waży około 70 kilogramów i ma ponad metr średnicy, ale mimo znacznych wymiarów z łatwością przedziera się przez głęboki śnieg.
- W środkowej części wzoru bieżnika umieszczono bardzo ostre kąty w kształcie litery „V”, które zostały zoptymalizowane z myślą o czyszczeniu rowków ze śniegu i błota pośniegowego - zapewnia Kalle Kaivonen, menadżer ds. B+R w Nokian Heavy Tyres. - Zarówno szerokość bieżnika, jak i maksymalna przestrzeń powietrzna opony gwarantują, że będzie się ona sprawnie toczyć również po miękkiej nawierzchni. Śnieg nie stanowi dla Nokian Hakkapeliitta 44 żadnego wyzwania.
Przyczepność i precyzyjne manewrowanie
Nowa opona z łatwością toczy się po wszystkich rodzajach nawierzchni. Wzmocnione bloki barku ogumienia pozwalają zachować równowagę podczas nagłych manewrów, a podparte żebro centralne zapewnia dobre wyczucie nawierzchni. Specjalna mieszanka użyta do wykonania bieżnika Nokian Tyres Polar Expedition łączy odpowiednią przyczepność w zimowych warunkach z wytrzymałością. Nokian Hakkapeliitta 44 może zostać nabita kolcami - opona posiada 172 otwory, chociaż jest przeznaczona przede wszystkim do użytkowania bez nich.
Opona jest dostępna w rozmiarze LT475/70 R17 i została zaprojektowana specjalnie z myślą o ciężkich samochodach typu SUV z napędem 4x4 stworzonych przez Arctic Trucks. Produkcja ogumienia ruszy w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Produkt będzie dostępny wyłącznie za pośrednictwem Arctic Trucks.
Kontynuacja współpracy
Pierwszy owoc współpracy między Nokian Tyres a Arctic Trucks, trafił na rynek w 2014 r. Była to opona zimowa Nokian Hakkapeliitta LT2 AT35, przeznaczona do dużych pojazdów z napędem na cztery koła. Wcześniej firmy długo prowadziły współpracę handlową.
Początki firmy Arctic Trucks sięgają roku 1990, kiedy to Toyota rozpoczęła w Islandii modyfikację użytkowych pojazdów sportowych i pojazdów z napędem 4x4. Dzisiaj Arctic Trucks to marka zrzeszająca profesjonalistów specjalizujących się w modyfikacjach różnych samochodów z napędem na cztery koła.
Nokian Hakkapeliitta 44:
maksymalne ciśnienie: 240 kPa, w oponach niskociśnieniowych należy zastosować ok. 160 kPa.
(ik)
Źródło i fot. Nokian