PREZENTACJE: DS 5 - Robi wrażenie

DS 5 2.0 BlueHDi 180 Sport Chic

 

DS jest od połowy 2014 r. samodzielną marką, poprzednio był ekskluzywną linią modelową Citroena. Sporo osób kojarzy sylwetkę, ale nie widząc na karoserii szewronów Citroena, popada w konsternację, co to za auto? DS 5 wydaje się samochodem znacznie większym niż w rzeczywistości, „żywy” prezentuje się jeszcze lepiej niż na fotografiach. Zaskakuje dobrym trzymaniem się drogi i możliwością szybkiej zmiany pasa ruchu, tym bardziej że z tyłu pozostawiono belkę skrętną i bazuje na platformie wywodzącej się jeszcze od Peugeota 307.

Do naszego testu trafiła najbogatsza wersja Sport Chic, doprawiona płatnymi dodatkami, takimi jak skórzana tapicerka (seryjnie skórzano-materiałowa), czy wyświetlacz przezierny przed czołową szybą VTH. Ale również skromniejsze odmiany Chic i So Chic (obecnie w sprzedaży jest tylko wersja Be Chic) robią wrażenie oryginalną sylwetką i nietuzinkowo urządzonym wnętrzem. Czasem cierpi na tym ergonomia, bo np. skoro dizajnerskie obicia drzwi zostały pozbawione przycisków, klawisze do sterowania szybami znalazły się na środkowym tunelu (te od tylnych okien są zdublowane).

Efektowne osiemnastki

Wersja Sport Chic toczy się seryjnie na 235/45 R18 98Y. Ponieważ test odbywał się zimą, odebrałem auto na zimowych Continentalach ContiWinterContact TS830 z niższym indeksem prędkości, 235/45 R18 98V, czyli nie do 300 km/h, ale do 240 km/h. W zupełności to wystarcza, maksymalna prędkość 180-konnego turbodiesla z automatem (sześciobiegowym, jedyna skrzynia z tym silnikiem) wynosi 220 km/h. Zdjęcia DS-a były robione podczas bezśnieżnej aury, ale kilka dni później popadało. Na śniegu Conti spisywały się bardzo dobrze, ABS włączał się późno, w czym również zasługa dużej, 18-calowej średnicy.

Continentale wyprodukowane w Portugalii odznaczały się zdolnością do przenoszenia zwiększonych obciążeń (extra load), konkretnie do 750 kg. O ile pod boczną ścianką kryła się jedna warstwa sztucznego jedwabiu (rayon), o tyle pod bieżnikiem aż pięć: ze sztucznego jedwabiu, po dwie stalowe i poliamidowe. Inne rozmiary przewidziane do tego modelu: 215/60 R16, 225/50 R17, 235/45 R18 oraz opcjonalnie 235/40 R19.

Twist 2 to nazwa efektownych, diamentowo-szarych obręczy z lekkich stopów, o pięciu ramionach. Moment dokręcania czterech (tylko czterech, spodziewałem się pięciu) śrub wynosi 100 Nm. Każdy DS 5 ma alufelgi, nie każdy jednak może poruszać się na łańcuchach. Autorzy instrukcji obsługi przestrzegają, aby nie zakładać łańcuchów na „18” i „19”, natomiast na „16” i „17” stosować ogniwa do 9 mm, rzecz jasna na napędzanej, przedniej osi.

Z przodu 2.6

Nalepka z ciśnieniem jest na słupku B, od strony drzwi kierowcy. Zawiera tylko jeden rozmiar, w tym przypadku 235/45 R18 98Y. Na zimno, z przodu powinno być zawsze 2,6 bara, z tyłu 2,2 przy małym obciążeniu, 2,8 przy dużym. Zimna opona jest wtedy, gdy auto stoi od godziny lub gdy przebyło poniżej 10 km z umiarkowaną prędkością - tak uważa producent auta. W przeciwnym razie należy dodać 0,3 bara, czyli maksymalnie ciśnieniomierz może pokazywać 3,1 z tyłu. Dla wspomnianych zimówek Conti maksymalne ciśnienie równa się 350kPa, a więc 3,5 bara. W instrukcji obsługi porady są rozproszone, w różnych jej miejscach można doczytać, że ciśnienie należy kontrolować raz w miesiącu, ale także przed dłuższą podróżą, przed każdym sezonem, po długim postoju. Nalepka podaje także 4,2 bara dla dojazdówki 135/90 R16 102M, wiszącej pod autem, za tylną osią, ale na polskim rynku taka postać „zapasu” nie występuje.

Czujniki ciśnienia stanowią seryjne wyposażenie DS 5. Tkwią w zaworze każdej opony, oprócz ewentualnego koła zapasowego. Nadzorują ciśnienie, gdy auto jest w ruchu. Duży, wielofunkcyjny wyświetlacz, informujący m.in. o ciśnieniu, znajduje się z prawej strony zestawu wskaźników.

Zestaw pod kufrem

W Polsce wszystkie wersje DS 5 mają zestaw naprawczy. Leży pod grubą matą na podłodze bagażnika i plastikową pokrywką. Na żółtym, plastikowym opakowaniu wytłoczono informacje, że maksymalne natężenie prądu wynosi 12 A i że całość jest „made in China”. Jak podaje instrukcja obsługi auta, środek uszczelniający można pompować przez maksymalnie 10 minut, aby osiągnąć ciśnienie 2,0. Potem przejechawszy 5 km trzeba stanąć i sprawdzić, ile barów się ostało. Jeżeli nadal jest 2,0, należy dopompować do prawidłowej wartości. Jeśli mniej, pozostaje pomoc drogowa. Na prowizorycznie zalepionej oponie nie należy przekraczać 80 km/h i „ograniczyć dystans do 200 km”.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Zobacz cały numer PO 2/142 (Luty 2017)

drukuj  
Ogłoszenia

Sprzedam wyważarkę M&B WB 277

Sprzedam wyważarkę M&B WB 277 w bardzo dobrym stanie od pierwszego właściciela. Urządzenie posiada automqatyczne wprowadzanie ...

więcej

Podnośnik płytowy - sprzedam

Sprzedam pnemuatyczny podnośnik płytowy, podnośnik dwukolumnowy. Kom. 601 574 059

więcej

Wyważarkę - sprzedam

Sprzedam wyważarkę do kół Tip-Top Probalance 7520 - pełny automat. Urządzenie wyposażone jest w sonary bicia promieniowego, ...

więcej

Felgi Styling 302 M-Pakiet - sprzedam

Felgi Styling 302 M-Pakiet, oryginalne, do BMW 7 F01 Rozmiar opon : Przód 245/45/19 Opony Dunlop SP Sport Maxx GT, ...

więcej

Ciężarowe używane sprzedam

OPONY UŻYWANE 385/65R22.5 ZETA DR905 - 2 SZT. (PARA). OPONY NR: 31021 24796 1 150,00 zł brutto

więcej

Alfa Romeo 159 sprzedam

Alfa Romeo 159 z silnikiem 1.9 8V JTDm o mocy 120 KM , stan auta bardzo dobry, lakier perłowy bez rys i wgnieceń

więcej

Alufelgi 15'' 4x100 ET35 6,5J sprzedam

Sprzedam komplet alufelg 15'' 4x100 ET35 6,5J otwór 60,1mm. Felgi sprawdzone, proste, przywiezione z Niemiec. ...

więcej

Opony 6.00-16 6PR KABAT UrSuS POLSKA sprzedam

Opona 6.00-16 6PR KABAT UrSuS POLSKA. Rozmiar 6.00-16 6PR. Sezon, Indeks CAŁOROCZNE A8. Wzór bieżnika - SUPRA RIB. ...

więcej

Carrier Maxima Sprężarka 1000/1200/1300

Sprzedam kompresor do agregatu chłodniczego Carrier Maxima serii 1000,1200,1300, maxima 2, maxima plus (używane i po ...

więcej

Opona lotnicza, rosyjska, antyk. do AN-2 Antek

Sprzedam zabytkową oponę lotniczą produkcji rosyjskiej. Antyk dla kolekcjonera. 

więcej
/

FOTONEWS - GALERIE

© Copyright 2018 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń