Na targach CES 2017 w Las Vegas, Bosch zaprezentuje swój samochód koncepcyjny. Dzięki integracji w internecie auto stanie się dla człowieka równie ważną przestrzenią życiową jak dom czy miejsce pracy. Dzięki spersonalizowanej komunikacji pomiędzy samochodem a kierowcą możliwa stanie się bezpieczna obsługa coraz bardziej zaawansowanych funkcji. Ponadto zautomatyzowana jazda to także więcej czasu na inne czynności. Kierowca może wykorzystać ten czas bardziej produktywnie, np. odpowiadając na e-maile.
W nowym samochodzie koncepcyjnym Bosch zaprezentuje m.in. następujące innowacje:
Driver Monitor Camera umożliwia szybkie rozpoznawanie twarzy i personalizację ustawień, gdy tylko kierowca zajmie miejsce w samochodzie. Pojazd automatycznie dopasuje pozycję kierownicy i lusterek, ustawi temperaturę w kabinie i przełączy radio na stację preferowaną przez kierowcę. Podczas jazdy działa system rozpoznawania kondycji kierowcy, który zwiększa bezpieczeństwo jazdy: jeśli kierowcy grozi zaśnięcie lub jest on nadmiernie rozkojarzony, samochód wygeneruje ostrzeżenie, pomagając uniknąć krytycznych sytuacji.
Dzięki ekranowi dotykowemu aktywnie reagującemu na dotyk, kierowca może poczuć przyciski, tak jakby miał do czynienia z rzeczywistymi przyciskami. Obsługa funkcji Infotainment jest dzięki temu możliwa nawet bez odwracania wzroku. W efekcie kierowca może w większym stopniu skoncentrować się na sytuacji na drodze, co także przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa. Technologia ta otrzymała nagrodę CES Innovation Award podczas ubiegłorocznych targów CES, a w ciągu roku osiągnęła stan gotowości do produkcji seryjnej.
Mirror Cam System to oparte na kamerze rozwiązanie, które zastępuje obydwa lusterka zewnętrzne. Czujniki wideo można zintegrować w kabinie pojazdu, obraz z kamery pojawia się na wyświetlaczach w pobliżu słupków A nadwozia po prawej i lewej stronie. Technologia cyfrowa umożliwia także prezentację obrazu dopasowaną do sytuacji. Na przykład podczas jazdy autostradą kamera zapewnia dalekie pole widzenia, a podczas jazdy w mieście możliwie szeroki kąt, co zapewnia większe bezpieczeństwo jazdy. Wyższy kontrast poprawia widoczność podczas jazdy nocą.
Interfejs HMI (Human Machine Interface) będzie odgrywał coraz większą rolę w samochodach przyszłości - przede wszystkim podczas zautomatyzowanej jazdy. Informuje on kierowcę o możliwości rozpoczęcia automatycznej jazdy. Aby samochód mógł przejąć kierowanie, kierowca musi nacisnąć równocześnie dwa przyciski na kierownicy i przytrzymać je przez kilka sekund. W trybie zautomatyzowanej jazdy interfejs HMI pokazuje kierowcy, jakie informacje wykrywają czujniki samochodu i ile czasu zostało do ponownego przejęcia kierowania przez kierowcę.
W automatycznym trybie jazdy kierowca za pomocą centralnego wyświetlacza ma dostęp do większej liczby funkcji Infotainment, niż gdyby sam prowadził samochód. Dzięki połączeniu z internetem może np. sprawdzić swój kalendarz zajęć lub zaplanować zakupy. Aplikacja Smart Home firmy Bosch umożliwia mu także obsługę rolet w domu, sprawdzenie, czy wszystko w porządku, a nawet zajrzenie do lodówki. Trzeba uzupełnić zapasy żywności? Żaden problem: aplikacja przygotuje listę zakupów, które szybko można zamówić z dostawą do domu.
Na targach CES Bosch pokaże także, w jaki sposób działa zintegrowany warsztat („Connected Workshop“) wykorzystujący usługi internetowe oraz aplikacje typu Augmented Reality. Kierowcy i właściciele warsztatów będą mogli lepiej planować wizyty. Nowe technologie usprawnią także procesy pracy w warsztacie.
Bosch pokaże także adapter samochodowy do samodzielnego montażu, który umożliwia automatyczne wezwanie pomocy. Urządzenie o nazwie Retrofit eCall wystarczy włożyć do gniazda zapalniczki w samochodzie. Czujnik przyspieszenia wykryje kolizję i urządzenie automatycznie wezwie pomoc. Za pomocą aplikacji w smartfonie co centrum operacyjnego zostaną przekazane istotne dane, np. dotyczące lokalizacji pojazdu. Analizowana jest także siła zderzenia i w zależności od tego inicjowane są odpowiednie działania: w przypadku umiarkowanie poważnego wypadku zgłasza się centrum operacyjne, aby omówić z kierowcą, czy konieczne jest wysłanie na miejsce tylko pomocy drogowej czy także karetki pogotowia. Jeśli kierowca nie odbierze połączenia, powiadomione zostanie pogotowie.
Zintegrowane funkcje, a w szczególności wysoce zautomatyzowane funkcje jazdy wymagają sprawnego funkcjonowania w całym okresie eksploatacji pojazdu. Wymaga to aktualizowania oprogramowania, które może zostać wgrane za pośrednictwem chmury danych. Bosch oferuje do tego celu konieczne sterowniki komunikacyjne oraz centralny komputer Gateway, ETAS i ESCRYPT (spółki należące do Grupy Bosch) dostarczają wymaganych technologii do transmisji i szyfrowania danych. Gwarantują one prawidłowe działanie wszystkich funkcji po każdej aktualizacji (Functional Safety), a także odporność na ataki z zewnątrz (Data Security).
(ik)
Źródło i fot. Bosch