2016-12-21

Auto - osobisty asystent?

 

Na targach CES 2017 w Las Vegas, Bosch zaprezentuje swój samochód koncepcyjny. Dzięki integracji w internecie auto stanie się dla człowieka równie ważną przestrzenią życiową jak dom czy miejsce pracy. Dzięki spersonalizowanej komunikacji pomiędzy samochodem a kierowcą możliwa stanie się bezpieczna obsługa coraz bardziej zaawansowanych funkcji. Ponadto zautomatyzowana jazda to także więcej czasu na inne czynności. Kierowca może wykorzystać ten czas bardziej produktywnie, np. odpowiadając na e-maile.

W nowym samochodzie koncepcyjnym Bosch zaprezentuje m.in. następujące innowacje:

  • Technologia rozpoznawania twarzy oraz inteligentna personalizacja

Driver Monitor Camera umożliwia szybkie rozpoznawanie twarzy i personalizację ustawień, gdy tylko kierowca zajmie miejsce w samochodzie. Pojazd automatycznie dopasuje pozycję kierownicy i lusterek, ustawi temperaturę w kabinie i przełączy radio na stację preferowaną przez kierowcę. Podczas jazdy działa system rozpoznawania kondycji kierowcy, który zwiększa bezpieczeństwo jazdy: jeśli kierowcy grozi zaśnięcie lub jest on nadmiernie rozkojarzony, samochód wygeneruje ostrzeżenie, pomagając uniknąć krytycznych sytuacji. 

  • Wyświetlacz neoSense reagujący na dotyk

Dzięki ekranowi dotykowemu aktywnie reagującemu na dotyk, kierowca może poczuć przyciski, tak jakby miał do czynienia z rzeczywistymi przyciskami. Obsługa funkcji Infotainment jest dzięki temu możliwa nawet bez odwracania wzroku. W efekcie kierowca może w większym stopniu skoncentrować się na sytuacji na drodze, co także przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa. Technologia ta otrzymała nagrodę CES Innovation Award podczas ubiegłorocznych targów CES, a w ciągu roku osiągnęła stan gotowości do produkcji seryjnej.

  • Cyfrowe lusterko zewnętrzne - teraz także w samochodzie osobowym

Mirror Cam System to oparte na kamerze rozwiązanie, które zastępuje obydwa lusterka zewnętrzne. Czujniki wideo można zintegrować w kabinie pojazdu, obraz z kamery pojawia się na wyświetlaczach w pobliżu słupków A nadwozia po prawej i lewej stronie. Technologia cyfrowa umożliwia także prezentację obrazu dopasowaną do sytuacji. Na przykład podczas jazdy autostradą kamera zapewnia dalekie pole widzenia, a podczas jazdy w mieście możliwie szeroki kąt, co zapewnia większe bezpieczeństwo jazdy. Wyższy kontrast poprawia widoczność podczas jazdy nocą.

  • Komunikacja pomiędzy samochodem a kierowcą

Interfejs HMI (Human Machine Interface) będzie odgrywał coraz większą rolę w samochodach przyszłości - przede wszystkim podczas zautomatyzowanej jazdy. Informuje on kierowcę o możliwości rozpoczęcia automatycznej jazdy. Aby samochód mógł przejąć kierowanie, kierowca musi nacisnąć równocześnie dwa przyciski na kierownicy i przytrzymać je przez kilka sekund. W trybie zautomatyzowanej jazdy interfejs HMI pokazuje kierowcy, jakie informacje wykrywają czujniki samochodu i ile czasu zostało do ponownego przejęcia kierowania przez kierowcę.

  • Komunikacja pomiędzy samochodem a domem:

W automatycznym trybie jazdy kierowca za pomocą centralnego wyświetlacza ma dostęp do większej liczby funkcji Infotainment, niż gdyby sam prowadził samochód. Dzięki połączeniu z internetem może np. sprawdzić swój kalendarz zajęć lub zaplanować zakupy. Aplikacja Smart Home firmy Bosch umożliwia mu także obsługę rolet w domu, sprawdzenie, czy wszystko w porządku, a nawet zajrzenie do lodówki. Trzeba uzupełnić zapasy żywności? Żaden problem: aplikacja przygotuje listę zakupów, które szybko można zamówić z dostawą do domu. 

  • Komunikacja pomiędzy samochodem a warsztatem

Na targach CES Bosch pokaże także, w jaki sposób działa zintegrowany warsztat („Connected Workshop“) wykorzystujący usługi internetowe oraz aplikacje typu Augmented Reality. Kierowcy i właściciele warsztatów będą mogli lepiej planować wizyty. Nowe technologie usprawnią także procesy pracy w warsztacie.

  • Retrofit eCall

Bosch pokaże także adapter samochodowy do samodzielnego montażu, który umożliwia automatyczne wezwanie pomocy. Urządzenie o nazwie Retrofit eCall wystarczy włożyć do gniazda zapalniczki w samochodzie. Czujnik przyspieszenia wykryje kolizję i urządzenie automatycznie wezwie pomoc. Za pomocą aplikacji w smartfonie co centrum operacyjnego zostaną przekazane istotne dane, np. dotyczące lokalizacji pojazdu. Analizowana jest także siła zderzenia i w zależności od tego inicjowane są odpowiednie działania: w przypadku umiarkowanie poważnego wypadku zgłasza się centrum operacyjne, aby omówić z kierowcą, czy konieczne jest wysłanie na miejsce tylko pomocy drogowej czy także karetki pogotowia. Jeśli kierowca nie odbierze połączenia, powiadomione zostanie pogotowie.

  • Aktualizacje oprogramowania firmowego „over the air“ (FOTA)

Zintegrowane funkcje, a w szczególności wysoce zautomatyzowane funkcje jazdy wymagają sprawnego funkcjonowania w całym okresie eksploatacji pojazdu. Wymaga to aktualizowania oprogramowania, które może zostać wgrane za pośrednictwem chmury danych. Bosch oferuje do tego celu konieczne sterowniki komunikacyjne oraz centralny komputer Gateway, ETAS i ESCRYPT (spółki należące do Grupy Bosch) dostarczają wymaganych technologii do transmisji i szyfrowania danych. Gwarantują one prawidłowe działanie wszystkich funkcji po każdej aktualizacji (Functional Safety), a także odporność na ataki z zewnątrz (Data Security).

(ik)

Źródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń