2016-12-05

Ośrodek Nokiana od 30 lat

 

Centrum testów Nokian Tyres, nie bez przyczyny zwane „White Hell” (ang. białe piekło), to miejsce, w którym producent z dalekiej północy poddaje swoje opony zimowe precyzyjnym testom - na śniegu, lodzie i błocie pośniegowym. Obiekt rozciąga się na obszarze 700 hektarów pokrytych śniegiem równin lapońskiego Ivalo, czyli daleko za kołem podbiegunowym. Centrum zlokalizowane jest kilkaset kilometrów dalej na północ niż miasteczko Rovaniemi, oficjalna siedziba Świętego Mikołaja.

Do granic możliwości

Odkąd w 1986 r. Nokian otworzył centrum testowania w Ivalo, miejsce to zyskało sobie reputację najbardziej wymagającego, największego i najbardziej kompleksowego centrum testowania opon na świecie, w którym ogumienie sprawdzane jest w naturalnych warunkach. Zimą temperatury w White Hell potrafią spaść dużo poniżej zera, a wiosną różnice w ich poziomach w ciągu dnia i w nocy mogą wynieść nawet 40 stopni Celsjusza.

Tory testowe cieszą się największym obłożeniem od listopada do maja. W tym czasie przypada około 200 dni mrozu, a testom poddawane jest ponad 20 tys. opon. Dystans pokonywany na torach przekracza 40 tys. kilometrów. Zespoły profesjonalnych kierowców testują opony przez całą dobę. W samym ośrodku znajduje się ponad 20 specjalnych torów o długości ponad 100 kilometrów, w tym 700-metrowa „hala lodowa”, w której niezależnie od pogody panują określone warunki. Utrzymywanie ich na takim samym poziomie na zaśnieżonych i oblodzonych torach to bardzo wymagająca praca, ponieważ wszystkie parametry muszą być porównywalne. W przeciwnym razie informacje pozyskane podczas testów nie byłyby wiarygodne. W praktyce oznacza to konieczność zadbania o to, żeby na torze znajdowała się odpowiednia warstwa śniegu, dlatego w miarę potrzeb zeskrobuje się lód i szczotkuje nawierzchnię do czystości.

Idealne opony zimowe muszą zachowywać się w logiczny i przewidywalny sposób w każdych okolicznościach. Dlatego aby uzyskać jeszcze lepsze rezultaty, testy prowadzone są również poza ośrodkami testowymi koncernu, na różnych torach testowych na całym świecie.

Innowacyjność i rozwój

Aby lepiej odpowiadać na potrzeby klientów i dostosować się do specyfiki poszczególnych rynków, Nokian Tyres organizuje okresowe przeglądy asortymentu, który z każdym rokiem staje się coraz większy. Dlatego udział nowych produktów w rocznych obrotach spółki stanowi co najmniej 25 proc. Jest to również jeden z powodów, dla których ponad połowa kosztów na badania i rozwój przeznaczana jest na testy ogumienia. Faza opracowywania całkiem nowej opony do aut osobowych trwa od 2 do 4 lat. W tym procesie kluczową rolę odgrywają testy w prawdziwych warunkach drogowych, które pozwalają nadać odpowiedni kierunek pracom badawczo-rozwojowym, aż do uzyskania opony o parametrach najlepiej dostosowanych do jazdy w zimie.

Technologia nigdy nie zastąpi człowieka

W niektórych testach szczególne znaczenie odgrywa jak najlepsze odwzorowanie ekstremalnych warunków drogowych. Dlatego w Ivalo opony poddaje się wielogodzinnym testom hamowania i przyspieszania na torze, jazdy slalomem i po nachylonych, zaśnieżonych czy oblodzonych powierzchniach. Poza doświadczonymi kierowcami, którzy odgrywają niezwykle istotną rolę podczas testów, do ich prowadzenia wykorzystuje się również nowoczesne zrobotyzowane pojazdy, które pozwalają na dokładne odtworzenie poszczególnych testów. Pełnią one jednak funkcję pomocniczą, ponieważ żadne urządzenie czy maszyna nie jest w stanie zastąpić prawdziwego kierowcy i jego doświadczenia. A żeby stać się doskonałym kierowcą testowym, który jest w stanie dostarczyć cennych informacji o oponach, potrzeba kilku lat pracy.

- Do testowania wykorzystujemy najnowsze technologie, które z każdym rokiem stają się coraz bardziej zaawansowane - powiedział Petri Peltoniemi, menedżer ds. testów w Nokian Tyres. - Na przykład możliwe jest teraz śledzenie temperatury i wilgotności względnej w czasie rzeczywistym, co ogromnie ułatwia i przyspiesza naszą pracę.

Nowe centrum testowe w Hiszpanii

W 2017 r. koncern otworzy nowe, wielozadaniowe centrum technologiczne w hiszpańskim Santa Cruz de la Zarza. Będą tam prowadzone testy opon zimowych i letnich, które przyspieszą całoroczne prace badawczo-rozwojowe nad produktami. Ośrodek, który będzie się znajdował na południe od Madrytu, zajmie powierzchnię ponad 300 hektarów i zostanie otoczony 5-kilometrowym owalnym torem.

- Nowy owalny tor z podwyższonymi krzywiznami pozwoli nam testować opony letnie i zimowe przy dużych prędkościach, sięgających nawet 300 km/h - powiedział Antti-Jussi Tähtinen, wiceprezes ds. marketingu i komunikacji w Nokian Tyres. - Zaobserwowaliśmy popyt na opony o podwyższonych parametrach dla dużych prędkości, zwłaszcza w Europie Środkowej i Ameryce Północnej. Skupiamy się teraz na intensywnym rozwijaniu naszego biznesu właśnie na tych dwóch obszarach.

W samym środku owalnego toru prowadzone będą dodatkowe badania i testy w zakresie aquaplaningu, hamowania i prowadzenia pojazdu na mokrej nawierzchni. To tu będzie odbywała się również większość testów homologacyjnych, w tym sprawdzanie opon pod względem emitowanego hałasu. Nokian planuje zainwestować w nowy obiekt około 16 milionów euro.

Firma opublikowała też film z testów opon zimowych w Ivalo Testing Centre - White Hell. Można go zobaczyć pod adresem: http://youtu.be/UEGUTw7KHxE

(ik)

Źródło i fot. Nokian

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń