TESTY: Dobre w każdych warunkach

Sprawdzian opon wielosezonowych w rozmiarze 205/55 R16

 

Coś, co jest do wszystkiego, jest do niczego - głosi stara maksyma. Czy w przypadku opon całorocznych jest podobnie? Okazuje się, że nie.

Jeszcze kilka lat temu opony wielosezonowe nie gwarantowały nam specjalnie dobrych właściwości jezdnych, ani w lecie, ani w zimie. Dziś sytuacja zmieniła się diametralnie. Na rynku wybierać możemy już z szerokiej oferty dostępnego ogumienia. A jak pokazują testy, opony sprawdzają się w najróżniejszych warunkach pogodowych. Nie dziwi więc fakt, że opony tego rodzaju trafiają od pewnego czasu na pierwszy montaż, m.in. Fiata, Forda, Renaulta.

Dziennikarze magazynu Auto-Świat sprawdzili ogumienie całoroczne w jednym z najpopularniejszych rozmiarów 205/55 R16. W szranki stanęły (alfabetycznie): Firestone Multiseason, Fulda MultiControl, Goodyear Vector 4Season G2, Hankook Kinergy 4S, Kleber Quadraxer 2, Michelin CrossClimate, Nokian Weatherproof, Pirelli Cinturato All Season, Uniroyal AllSeasonExpert, Vredestein Quatrac 5. Test obejmował próby na śniegu oraz na suchej i mokrej nawierzchni. Oprócz konkurentów w próbach brały udział opony referencyjne - letnia i zimowa.

Śnieg

W trakcji na śniegu najlepiej poradziła sobie Fulda, która wyprzedziła nawet referencyjną oponę zimową. Na kolejnych miejscach uplasowali się Michelin, Kleber i Nokian. Największe problemy z ruszaniem miał Hankook. W hamowaniu z 40 km/h na śniegu świetnie zaprezentował się Kleber (17 m), druga była Fulda, a trzeci Goodyear. Całe podium hamowało lepiej niż opona referencyjna. Ponownie słaby wynik zanotował Hankook (19,8 m). W prowadzeniu każda z opon wypadła dobrze. Ponownie najlepiej pojechała Fulda, znowu wyprzedzając oponę zimową referencyjną. Fulda zanotowała także najlepszy wynik w slalomie. Za nią uplasowały się Uniroyal i Kleber. Najgorzej w stawce ponownie zaprezentował się Hankook.

Woda

W odporności na aquaplaning wzdłużny równych sobie nie miał Nokian, wyprzedzając Uniroyala i letnią oponę referencyjną. Zwycięzca utracił przyczepność przy 84 km/h. Najsłabsi - Firestone i Vredestein przy zaledwie 71 km/h. W próbie aquaplaningu po łuku świetnie zaprezentowało się Pirelli, a tuż za nim Nokian. Ostatnie miejsce tym razem należało do Vredesteina. W prowadzeniu na krętym torze zwyciężył Goodyear (ze średnią prędkością blisko 90 km/h), drugi był Hankook, a trzeci Michelin. Hamowanie ze 100 km/h to prym Michelina, który zatrzymał się po 49,5 m. Ostatni - Firestone wyhamował o 6 metrów dalej.

Suchy asfalt

Najwyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy na suchym torze zapewniły opony Vredesteina i Hankooka. Natomiast Uniroyale i Firestony niechętnie reagowały na polecenia kierowców. Podczas hamowania ze 100 km/h Micheliny wyprzedziły konkurencję, notując wynik 39,9 m (opona referencyjna letnia - 38,8). Ostatni Firestone potrzebował aż 46,8 m. Dziennikarze sprawdzili również trwałość bieżnika. Pomiaru dokonała firma Dekra, sprawdzając zużycie bieżnika po 10 tys. kilometrów na przedniej osi. Najtrwalsze okazały się Micheliny z wynikiem 57 tys. km. Drugi wynik należał do Klebera 55 tys. km. Na końcu stawki uplasowały się Firestony, Uniroyale i Pirelli, te ostatnie przejadą zaledwie 27 tys. km. 

Podsumowanie

Zwycięzcą testu został Michelin, drugie miejsce przypadło Goodyearowi, a trzecie Kleberowi. Tuż za podium uplasowała się Fulda. Dwa pierwsze miejsca z pewnością nikogo nie dziwią. Zarówno Michelin, jak i Goodyear niejednokrotnie triumfowały w testach. Warto jednak zwrócić uwagę na Klebera i Fuldę. Trzeba dodać, że zarówno Kleber, jak i Fulda zaprezentowały się z bardzo dobrej strony, wyprzedzając rywali takich jak: Pirelli, Uniroyal, czy Nokian. Fulda ponadto była najtańszym przetestowanym ogumieniem.

                             

Michelin CrossClimate                      Goodyear Vector 4Season G2                      Kleber Quadraxer 2

Tekst: Krzysztof Krusiński

fot. producenci, Unsplash

Zobacz cały numer PO 12/140 (Grudzień 2016)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń