2016-11-16

ABS Boscha do motocykli

 

Kawasaki Versys-X 300 będzie pierwszym na świecie motocyklem wyposażonym seryjnie w układ Boscha ABS 10. Ten sam układ będzie także stosowany w motocyklu Suzuki GSX-S125, rocznik 2018. Chociaż ABS 10 jest prawie o 30 proc. lżejszy i o 45 proc. mniejszy niż obecny ABS 9, to zachowuje wszystkie cechy swojego poprzednika. Układ znajduje zastosowanie przede wszystkim w małych jednośladach, które są szczególnie popularne na rynkach wschodzących.

Większość jednośladów powstaje w Azji

Do roku 2021 rocznie będzie produkowanych około 160 milionów jednośladów - mniej więcej o jedną trzecią więcej niż dzisiaj. Z tego prawie 90 proc. powstanie w Chinach, Indiach i Azji Południowo-Wschodniej. - Bosch stworzył układ ABS 10 w celu wprowadzenia tego kluczowego dla bezpieczeństwa rozwiązania do wszystkich klas motocykli i na wszystkie rynki - powiedział Geoff Liersch, kierownik działu Two-Wheeler and Powersports w firmie Bosch.

Każdego roku w Tajlandii i Indonezji w wypadkach motocyklowych ginie 21 tys. osób. Badania wypadków przeprowadzone przez Boscha wskazują, że jeśli każdy jednoślad byłby wyposażony w ABS, to można byłoby uniknąć około jednej czwartej tych wypadków. System zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania awaryjnego i w ten sposób stabilizuje pojazd, pomagając motocykliście uniknąć upadku.

ABS w motocyklach staje się standardem

Na całym świecie coraz więcej krajów wymaga stosowania ABS w motocyklach. W Unii Europejskiej wszystkie nowo rejestrowane po roku 2017 jednoślady z silnikami o pojemności skokowej ponad 125 cm3 muszą być wyposażone w ten układ przeciwblokujący. Podobne przepisy będą obowiązywały od roku 2018 w Japonii i Indiach, a od roku 2019 również na Tajwanie. Brazylia planuje uchwalić między rokiem 2016 a 2019 ustawę, która wymusi montowanie ABS we wszystkich istniejących rodzajach pojazdów o pojemności silnika powyżej 300 cm3. Podobne uregulowania mają być wprowadzone w Stanach Zjednoczonych, Australii i Ekwadorze.

Innowacyjne rozwiązania

Od 1995 r. Bosch wyprodukował ponad dwa miliony sztuk ABS do motocykli. W 2013 r. firma opracowała system stabilizacji toru jazdy motocykla (MSC), pierwszy na świecie kompletny system bezpieczeństwa do jednośladów. Poprzez monitorowanie dwóch parametrów specyficznych dla jednośladów, m.in. kąta pochylenia, system może natychmiast elektronicznie ingerować w hamowanie i przyspieszanie, odpowiednio do sytuacji na jezdni. Zapobiega to poślizgowi lub postawieniu motocykla podczas hamowania na zakręcie. Ale na tym rozwój systemów bezpieczeństwa dla jednośladów się nie kończy. Opracowując asystenta martwego pola w lusterku, Bosch wprowadził na rynek system wspomagania kierowcy jednośladu. Wykorzystując czujniki ultradźwiękowe asystent monitoruje martwe pole i pomaga motocykliście uniknąć kolizji podczas zmiany pasa ruchu.

(ik)

Źródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń