TECHNOLOGIE: Opony i elektronika

Najlepszy autobus roku 2017 z rozwiązaniami Continentala

 

Podczas Międzynarodowych Targów Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze Solaris zaprezentował dwa pojazdy wyposażone w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne oraz opony od Continentala. Jednym z pojazdów był wyróżniony tytułem „Najlepszy autobus roku 2017” Solaris Urbino 12 electric.

Ten nowej generacji niskopodłogowy autobus o długości 12 metrów i 30 miejscach siedzących wyróżniają m.in. baterie o pojemności 240 kWh oraz dwa systemy ładowania. Na uwagę zasługuje także szereg rozwiązań od firmy Continental, które zastosowano w nagrodzonym Urbino. Jest wśród nich trzecia generacja opon Conti Urban HA3 M+S, która została zaprojektowana tak, by spełniać najbardziej wymagające warunki komunikacji miejskiej. Zamontowane w pojeździe Conti Urban HA3 M+S w rozmiarze 275/70 R22.5 150/145J mają odporne i wytrzymałe ściany boczne, które skutecznie chronią je przed uszkodzeniami, np. w wyniku najechania na krawężnik. Zapewniają także dłuższy, nawet o 20 proc., przebieg w porównaniu z oponami poprzedniej generacji. Te cechy są szczególnie istotne zarówno z perspektywy zapewnienia pasażerom wysokiego komfortu, jak i bezpieczeństwa podróżowania.

Wśród innych rozwiązań zaprojektowanych przez firmę Continental, które zastosowano w Urbino 12 są: przedni panel FAP, nowy wyświetlacz MultiViu Professional 12 oraz system zarządzania elektroniką KIBES 32.

Multipleksowa sieć

System elektroniki pokładowej trzeciej generacji KIBES 32 to sieć multipleksowa wraz z komputerem centralnym ZR 32. System pozwala na optymalizację okablowania i sposobu dystrybucji energii elektrycznej. Obecnie komputer ZR32A będący jądrem systemu pracuje w oparciu o dwa procesory działające niezależnie i odpowiadające za swoje zadania - osobno za komunikację i przetwarzanie aplikacji. Wnętrze „serca” systemu KIBES 32 stanowią dwa procesory 32 bit (RISC), które obsługują sześć różnych protokołów CAN. Jego wewnętrzna diagnostyka i zgodność z protokołem SAE J1708/J1587 to kolejne z wielu atutów. Konstrukcja pozwala na swobodne programowanie poprzez K-Line. Korzystając z możliwości podłączenia sześciu protokołów CAN, możemy podłączyć do komputera centralnego ZR32A do 16 multiplekserów, wszystkie urządzenia komunikujące się po Powertrain CAN (PCAN), urządzenia otoczenia poprzez Instrumental CAN (ICAN) czy urządzenia obsługujące zabudowę poprzez Body CAN. Efektem tego jest oszczędność energii poprzez ograniczenie połączeń wiązek elektrycznych, a co za tym idzie, zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdu i jego masy oraz redukcja zużycia paliwa.

Ciśnienie pod kontrolą

Drugi autobus pokazany podczas Targów IAA Continental wyposażył nie tylko w trzecią generację opon Conti Urban HA3 M+S w rozmiarze 275/70R22.5 150/145J, ale również w ContiPressureCheck™ - kompleksowy system bezpośredniego pomiaru ciśnienia i temperatury, montowany wewnątrz opony. Czujnik przesyła dane do centralnego odbiornika (elektronicznego modułu sterującego - ECU). Moduł ten przetwarza dane, zapisuje ostrzeżenia i przesyła je na wyświetlacz w kabinie, co pozwala kierowcy w pełni - i najważniejsze, że w czasie rzeczywistym - kontrolować stan ogumienia na wszystkich osiach. Tak dokładny monitoring pozwala zapobiegać przedwczesnemu zużyciu opon i zmniejszać ryzyko awarii ogumienia, np. pozwala uniknąć wystrzału opony czy separacji warstw opasania bieżnika. Takie prewencyjne podejście do zarządzania ogumieniem w autobusach, z wykorzystaniem ContiPressureCheck™, pozwala generować realne oszczędności - prawidłowe ciśnienie zmniejsza opory toczenia, a tym samym zmniejsza zużycie paliwa. Natomiast bieżąca kontrola opóźnia niszczenie się opon i pozwala zaoszczędzić czas na nieplanowane wymiany opon.

Wszystkie rozwiązania oraz inteligentne technologie Continentala wykorzystane w autobusach Solaris zaprezentowanych podczas IAA, pozwalają każdego dnia czuwać nad jakością i bezpieczeństwem transportu. Są też strategicznym kierunkiem rozwoju firmy Continental.

Opr. (pm)

Źródło i zdjęcia Continental

Zobacz cały numer PO 11/139 (Listopad 2016)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń