PREZENTACJE: Volkswagen Transporter - nadal na poziomie

Volkswagen Transporter T6 Furgon 2.0 TDI

 

Szósta generacja Transportera korzysta z wielu sprawdzonych rozwiązań poprzedniego modelu. Takie postępowanie w obecnej motoryzacji nie dziwi, również w przypadku dostawczaków.

Nie zmienił się np. tak ważny parametr jak rozstawy osi. Najkrótszy wynosi 3 m - taki był testowy furgon. Objętość ładowni
z niskim dachem pozostała identyczna, 5,8 m sześc. I nadal, dzięki m.in. niezależnemu zawieszeniu tylnej osi na wahaczach skośnych, Transporter prowadzi się prawie jak osobowy wóz, szybka zmiana pasa ruchu nie stwarza problemu.

Standardowym wyposażeniem są letnie opony 205/65 R16C 103/101 T. Testowy egzemplarz miał zimówki 215/65 R16C 109/107 R. Indeksy nośności i prędkości nie zostały idealnie dobrane, bo w cenniku znajdują się zimowe opony 215/65 R16C 106/104 T za 593 zł netto (729 zł brutto). Klient może zamówić auto na zimowych, zamiast na letnich, i tyle właśnie dokłada. Z kolei na nalepce z ciśnieniami, za drzwiami kierowcy, widnieje 215/65 R16C 102/101 T. W praktyce te drobne różnice nie powinny mieć znaczenia. Niższy indeks prędkości w testowym wozie pozwalał na pędzenie 170 km/h (R), zamiast 190 km/h (T). Zresztą te 190 km/h i tak nie będą wykorzystane, gdyż maksymalna prędkość podawana przez fabrykę wynosi 173 km/h. Poza szesnastkami, węższą i szerszą, w opcji na naszym rynku dostępne są siedemnastki 235/55 oraz osiemnastki 255/45. A poza tym za pięć marek opon - Pirelli, Continental, Michelin, Dunlop, Goodyear - obowiązuje dopłata 137 zł netto (169 zł brutto).

Uniroyal, czyli na deszcz

Na zimówkach Uniroyal Snow Max 2 wyprodukowanych w Rumunii widniał napis „the rain tyre” z symbolem parasolki. Podczas testu T6 śnieg był rzadkością, ale deszcz padał i rzeczywiście Uniroyale znakomicie sobie radziły w takich warunkach. Autorzy instrukcji obsługi Volkswagena przestrzegają, że zimowe gumy z bieżnikiem poniżej 4 mm tracą przydatność „w znacznym stopniu”. Ich zdaniem, nie należy również używać opon starszych niż sześć lat, dopuszczają taką możliwość tylko w razie konieczności i z największą ostrożnością. Żeby opony zużywały się równomiernie, Volkswagen zaleca regularną (nie precyzuje, co ile km) zamianę kół przód-tył.

Wzmocniona budowa symbolizowana literą C to w tym przypadku pięć warstw pod bieżnikiem (poliestrowa, po dwie stalowe i poliamidowe). Pod boczną ścianką znajduje sie tylko jedna poliestrowa. Maksymalne obciążenie określono na 1030/975 kg, ciśnienie na 550 kPa, czyli 5,5 bara.

Ciekawa jest możliwość ustawienia, poprzez pokładowy komputer, sygnalizacji przekroczenia prędkości. W kabinie rozlega się wtedy pojedynczy gong, a wśród wskaźników pojawia ostrzegawczy napis. Volkswagen wskazuje, że chodzi o zimowe opony, które nie są przystosowane do maksymalnej prędkości samochodu, ale można przecież używać tej funkcji, jak ostrzeżenia o przekroczeniu szybkości jako takiej. Tym bardziej, że zakres jest szeroki, od 30 do… 250 km/h, co 10 km/h.

Uniroyale zamontowano na standardowe, stalowe obręcze 6,5J x 16, o 20 otworach na obwodzie, z małym kołpakiem. Pełne kołpaki o wzorze imitującym alufelgę można dostać za 475 zł netto (584 zł netto). Słono. Oczywiście, znacznie więcej kosztują 16- i 17-calowe lekkie felgi. W trudnych sytuacjach łańcuchy zakłada się na przednie koła, również w czteronapędowych wersjach 4Motion.

Śruby na zewnątrz

Chodzi o dwie śruby mocujące listwę z pełnowymiarowym zapasem, pod podłogą, za tylną osią. Skromny zestaw narzędzi czeka w ładowni, za lewym nadkolem. Instrukcja obsługi radzi, aby kluczem poluzować lewą, zabezpieczającą śrubę, a potem wykręcić prawą mocującą. Przy takim postępowaniu koło nagle nie wypadnie znad listwy. Po założeniu koła należy w najbliższym serwisie, jak przykazuje Volkswagen, sprawdzić moment dokręcenia, żeby było 180 Nm, niezależnie od rodzaju felgi.

Sprawdzaj co miesiąc

Przynajmniej raz w miesiącu i dodatkowo przed każdą dłuższą podróżą należy kontrolować ciśnienie w zimnym ogumieniu. A zimne jest wtedy, gdy w ciągu ostatnich trzech godzin pokonało tylko kilka kilometrów i z niewielką prędkością. Ciśnienie dla opon całorocznych, letnich i zimowych nie różni się. Dodatkowa nalepka przypominająca o kontroli ciśnienia znajduje się na drzwiach kierowcy. Dla 215/65 R16C 102/101 T wynosi 3,5 bara we wszystkich kołach przy dużym obciążeniu oraz 3,3 bara z przodu i 2,9 bara z tyłu przy małym obciążeniu - to dane z nalepki za lewymi drzwiami, na blasze. Opcją za 221 zł netto (272 zł brutto) jest wskaźnik ciśnienia w oponach, czyli monitoring.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Zobacz cały numer PO 11/139 (Listopad 2016)

drukuj  
Ogłoszenia

Montażownica Variant Service

Sprzedam montażownicę Variant Service, bezłyżkowa z dodatkowym ramieniem, inflator, podnośnik pneumatyczny, LCD ...

więcej

Montażownica do kół motocyklowych

Mało używaną montażownicę do kół motocyklowych, samochodów, dostawczych sprzedam 

więcej

Opony używane hurt

Mam do sprzedania opony zimowe używane - kanał dystrybucji HURT. Opony zimowe, sprowadzane z krajów skandynawskich, wszystkie ...

więcej
/

FOTONEWS - GALERIE

© Copyright 2018 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń