PREZENTACJE: Volkswagen Transporter - nadal na poziomie

Volkswagen Transporter T6 Furgon 2.0 TDI

 

Szósta generacja Transportera korzysta z wielu sprawdzonych rozwiązań poprzedniego modelu. Takie postępowanie w obecnej motoryzacji nie dziwi, również w przypadku dostawczaków.

Nie zmienił się np. tak ważny parametr jak rozstawy osi. Najkrótszy wynosi 3 m - taki był testowy furgon. Objętość ładowni
z niskim dachem pozostała identyczna, 5,8 m sześc. I nadal, dzięki m.in. niezależnemu zawieszeniu tylnej osi na wahaczach skośnych, Transporter prowadzi się prawie jak osobowy wóz, szybka zmiana pasa ruchu nie stwarza problemu.

Standardowym wyposażeniem są letnie opony 205/65 R16C 103/101 T. Testowy egzemplarz miał zimówki 215/65 R16C 109/107 R. Indeksy nośności i prędkości nie zostały idealnie dobrane, bo w cenniku znajdują się zimowe opony 215/65 R16C 106/104 T za 593 zł netto (729 zł brutto). Klient może zamówić auto na zimowych, zamiast na letnich, i tyle właśnie dokłada. Z kolei na nalepce z ciśnieniami, za drzwiami kierowcy, widnieje 215/65 R16C 102/101 T. W praktyce te drobne różnice nie powinny mieć znaczenia. Niższy indeks prędkości w testowym wozie pozwalał na pędzenie 170 km/h (R), zamiast 190 km/h (T). Zresztą te 190 km/h i tak nie będą wykorzystane, gdyż maksymalna prędkość podawana przez fabrykę wynosi 173 km/h. Poza szesnastkami, węższą i szerszą, w opcji na naszym rynku dostępne są siedemnastki 235/55 oraz osiemnastki 255/45. A poza tym za pięć marek opon - Pirelli, Continental, Michelin, Dunlop, Goodyear - obowiązuje dopłata 137 zł netto (169 zł brutto).

Uniroyal, czyli na deszcz

Na zimówkach Uniroyal Snow Max 2 wyprodukowanych w Rumunii widniał napis „the rain tyre” z symbolem parasolki. Podczas testu T6 śnieg był rzadkością, ale deszcz padał i rzeczywiście Uniroyale znakomicie sobie radziły w takich warunkach. Autorzy instrukcji obsługi Volkswagena przestrzegają, że zimowe gumy z bieżnikiem poniżej 4 mm tracą przydatność „w znacznym stopniu”. Ich zdaniem, nie należy również używać opon starszych niż sześć lat, dopuszczają taką możliwość tylko w razie konieczności i z największą ostrożnością. Żeby opony zużywały się równomiernie, Volkswagen zaleca regularną (nie precyzuje, co ile km) zamianę kół przód-tył.

Wzmocniona budowa symbolizowana literą C to w tym przypadku pięć warstw pod bieżnikiem (poliestrowa, po dwie stalowe i poliamidowe). Pod boczną ścianką znajduje sie tylko jedna poliestrowa. Maksymalne obciążenie określono na 1030/975 kg, ciśnienie na 550 kPa, czyli 5,5 bara.

Ciekawa jest możliwość ustawienia, poprzez pokładowy komputer, sygnalizacji przekroczenia prędkości. W kabinie rozlega się wtedy pojedynczy gong, a wśród wskaźników pojawia ostrzegawczy napis. Volkswagen wskazuje, że chodzi o zimowe opony, które nie są przystosowane do maksymalnej prędkości samochodu, ale można przecież używać tej funkcji, jak ostrzeżenia o przekroczeniu szybkości jako takiej. Tym bardziej, że zakres jest szeroki, od 30 do… 250 km/h, co 10 km/h.

Uniroyale zamontowano na standardowe, stalowe obręcze 6,5J x 16, o 20 otworach na obwodzie, z małym kołpakiem. Pełne kołpaki o wzorze imitującym alufelgę można dostać za 475 zł netto (584 zł netto). Słono. Oczywiście, znacznie więcej kosztują 16- i 17-calowe lekkie felgi. W trudnych sytuacjach łańcuchy zakłada się na przednie koła, również w czteronapędowych wersjach 4Motion.

Śruby na zewnątrz

Chodzi o dwie śruby mocujące listwę z pełnowymiarowym zapasem, pod podłogą, za tylną osią. Skromny zestaw narzędzi czeka w ładowni, za lewym nadkolem. Instrukcja obsługi radzi, aby kluczem poluzować lewą, zabezpieczającą śrubę, a potem wykręcić prawą mocującą. Przy takim postępowaniu koło nagle nie wypadnie znad listwy. Po założeniu koła należy w najbliższym serwisie, jak przykazuje Volkswagen, sprawdzić moment dokręcenia, żeby było 180 Nm, niezależnie od rodzaju felgi.

Sprawdzaj co miesiąc

Przynajmniej raz w miesiącu i dodatkowo przed każdą dłuższą podróżą należy kontrolować ciśnienie w zimnym ogumieniu. A zimne jest wtedy, gdy w ciągu ostatnich trzech godzin pokonało tylko kilka kilometrów i z niewielką prędkością. Ciśnienie dla opon całorocznych, letnich i zimowych nie różni się. Dodatkowa nalepka przypominająca o kontroli ciśnienia znajduje się na drzwiach kierowcy. Dla 215/65 R16C 102/101 T wynosi 3,5 bara we wszystkich kołach przy dużym obciążeniu oraz 3,3 bara z przodu i 2,9 bara z tyłu przy małym obciążeniu - to dane z nalepki za lewymi drzwiami, na blasze. Opcją za 221 zł netto (272 zł brutto) jest wskaźnik ciśnienia w oponach, czyli monitoring.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Zobacz cały numer PO 11/139 (Listopad 2016)

drukuj  

Ogłoszenia

Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2017 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń