2016-11-02

Jak wyjść z poślizgu?

 

Wyniki badania przeprowadzonego przez firmę Nokian Tyres wskazują, że zdaniem kierowców najbardziej niebezpieczne sytuacje w ruchu drogowym w czasie jesiennej aury to ryzykowne wyprzedzanie, utrzymywanie zbyt małej odległości od samochodu z przodu, gwałtowne manewry wykonywane przez innych kierowców, jazda z nadmierną prędkością i poślizg. Eksperci firmy podpowiadają, jak zmniejszyć ryzyko utraty przyczepności na drodze oraz jak się zachować, w razie tej niebezpiecznej sytuacji.

Podstawą jest dobre ogumienie i utrzymywanie właściwego ciśnienia powietrza w oponach - co znacząco zmniejsza niebezpieczeństwo, gdy auto wpadnie w poślizg, jednak to umiejętność zachowania zimnej krwi i prawidłowa reakcja kierowcy mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa.

- Kiedy samochód wpada w poślizg, nie należy hamować - powiedział Matti Morri, kierownik ds. obsługi technicznej klienta w Nokian Tyres. - Zamiast tego trzeba wcisnąć sprzęgło i zdjąć nogę z pedału gazu, aby zmniejszyć prędkość pojazdu. Bardzo ważne jest także manewrowanie kierownicą w sposób, który pozwoli utrzymać pożądany kierunek jazdy. Jeżeli koła są skierowane całkowicie w prawo lub w lewo, to po odzyskaniu kontroli nad pojazdem może okazać się, że samochód nagle w niekontrolowany sposób zmienia kierunek jazdy. Ponadto podczas wyprowadzania samochodu z poślizgu nie należy przyspieszać.

Trzeba jednak pamiętać, że w czasie silnych opadów deszczu jedyną prawidłową reakcją kierowcy, gdy auto wpadnie w poślizg, jest redukcja prędkości. Dzięki temu rowki w oponach z powodzeniem odprowadzą wodę zgromadzoną między ogumieniem a powierzchnią jezdni. Niezwykle ważne jest także utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach. Zbyt niskie ciśnienie zwiększa ryzyko poślizgu oraz zmniejsza stabilność pojazdu i obniża trwałość opon. W przypadku samochodów przewożących ciężkie ładunki kierowcy powinni zadbać, aby ciśnienie było o 10-15 proc. większe. Co więcej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, najmniejsza dozwolona głębokość bieżnika dla opon letnich wynosi 1,6 mm, a dla opon zimowych - 4 mm. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że ryzyko poślizgu wzrasta, jeżeli zużycie opon odpowiada tym parametrom. Według zaleceń Nokian Tyres minimalna głębokość bieżnika powinna wynosić 4 milimetry.

Skuteczność wyprowadzania samochodu z poślizgu zależy w dużej mierze od jakości opon zimowych lub letnich. Dla przykładu Nokian Line SUV, jedna z najlepszych opon letnich wg testów przeprowadzonych przez AutoBild Allrad (kwiecień 2015 r.), wpadała w poślizg przy prędkości 85 km/h, podczas gdy najsłabsze opony w zestawieniu osiągały wynik zaledwie 80,1 km/h.

Jak uniknąć wpadnięcia w poślizg

  • w czasie jazdy w deszczu zmniejsz prędkość - nawet nowe opony zdziałają niewiele, jeżeli jedziesz za szybko,
  • sprawdzaj głębokość bieżnika w swoich oponach - minimalna wartość to 4 mm,
  • sprawdzaj ciśnienie w oponach - zbyt niskie sprzyja wpadaniu w poślizg,
  • podczas jazdy po głównych drogach unikaj przejeżdżania po wypełnionych wodą szczelinach.

Jak zareagować w przypadku poślizgu

  • zachowaj spokój,
  • wciśnij sprzęgło i zdejmij nogę z pedału gazu, aby zmniejszyć prędkość,
  • wie kręć kierownicą z jednej strony na drugą, zamiast tego ustaw ją w pożądanym kierunku jazdy do momentu, w którym odzyskasz kontrolę nad pojazdem,
  • kiedy wpadniesz w poślizg, nie hamuj ani nie przyspieszaj. To tylko zmniejszy Twoją kontrolę nad pojazdem. 

(ik)

Źródło i fot. Nokian

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń