2016-10-04

Bosch dla kierowców

 

Załadunek i rozładunek towarów, manewry w ciasnych przestrzeniach, wielogodzinne oczekiwanie w kolejkach i setki kilometrów pokonywanych za kierownicą - tak wygląda codzienność kierowców samochodów ciężarowych.  Bosch dostrzega te problemy i pracuje nad takimi technologiami, które odciążą kierowców.

Na targach IAA 2016 w Hanowerze koncern zaprezentował studium koncepcyjne VisionX, które pokazuje, jak w przyszłości może wyglądać praca za kierownicą ciężarówki. Łączność internetowa w połączeniu z nowoczesnym wyświetlaczem i elementami obsługowymi może stanowić podstawę do inteligentnego zarządzania ładunkiem i planowania trasy, a także do automatyzacji jazdy. W Hanowerze Bosch przedstawił również koncepcję tzw. platooningu, czyli jazdy ciężarówek w konwoju, która w przyszłości ułatwi kierowcom pokonywanie dużych odległości. 

Inteligentne wyświetlacze

Jednym ze sposobów poprawy warunków pracy jest wprowadzenie jasnych, hierarchicznych struktur obsługi dla rzadko używanych funkcji oraz wyświetlanie na ekranie obrazów dostosowanych do konkretnych sytuacji, jak np. jazda w konwoju. To wymaga elektronicznego menedżera zasobów, który działa w tle. Zmniejsza do minimum liczbę wyświetlanych kierowcy danych i wskazówek, pozwalając mu skupić uwagę na drodze. Kabina przyszłości zostanie wzbogacona o system wyświetlaczy i kamer, które będą monitorować ruch z tyłu pojazdu, skutecznie zastępując lusterka wsteczne. To nie tylko zapewni lepszą widoczność podczas zmiany pasa ruchu, ale również rozwiąże problem martwego pola. Co więcej, dodanie trybu nocnego poprawi obserwowanie drogi w ciemności.

Platooning na długich trasach

W sektorze pojazdów użytkowych Bosch skupia się obecnie na zautomatyzowanej jeździe po autostradach. Przykładem tego jest tzw. platooning, czyli jazda kilku ciężarówek z zachowaniem odstępów 10 do 15 metrów za poprzedzającym pojazdem, do którego są one elektronicznie podłączone siecią wzdłuż wirtualnej osi wzdłużnej. Wszystkie pojazdy w konwoju synchronicznie przyspieszają, hamują i skręcają. Co istotne, taka zautomatyzowana jazda w konwoju zmniejsza zużycie paliwa nawet o 10 procent, poprawia bezpieczeństwo, a także sprawia, że praca kierowcy staje się łatwiejsza. Gdy pojazd wjedzie na autostradę, to jest początkowo kierowany przez kierowcę, dopóki nie otrzyma danych identyfikujących odpowiedni konwój. To samo dotyczy sytuacji, gdy pojazd opuszcza konwój, aby zjechać z autostrady. Do póki takie rozwiązanie nie wejdzie na rynek, koncern będzie dostarczał systemy wspomagania, które pomagają kierowcom ciężarówek w radzeniu sobie z korkami, zmianą i utrzymaniem pasa ruchu czy skręcaniem.

Łączność internetowa, aby parkować

Według szacunków w samych Niemczech brakuje ponad 21 tys. miejsc parkingowych dla aut ciężarowych. Co więcej, istniejące parkingi nie są obecnie wykorzystywane efektywnie. Jest to kolejny obszar, w którym może pomóc technologia. Secure Truck Parking (bezpieczny parking dla ciężarówek) to rozwiązanie Boscha, które bazuje na łączności internetowej i ma przeciwdziałać niedoborowi miejsc parkingowych. Ta usługa będzie dostępna jeszcze w tym roku. Kierowcy będą z chmury Bosch Iot Cloud otrzymywać informacje, gdzie są wolne miejsca parkingowe, pozwalając im zarezerwować z wyprzedzeniem miejsce w strefie przy autostradzie. Parkingi wyposażone w bariery, kamery oraz systemy kontroli wjazdu chronią pojazdy przed kradzieżą i uszkodzeniem, kiedy kierowcy zatrzymują się na odpoczynek lub nocleg.

Digitalizacja procesów logistycznych

Chociaż schowek na dokumenty przewozowe jest nadal wszechobecny w biurach wielu spedytorów, to jego dni są policzone. Podobnie jak w wielu innych dziedzinach, również tutaj przyszłością jest digitalizacja. Dzięki postępującej łączności z internetem, osoby zaangażowane w proces zarządzania cargo będą mogły łatwo i w pełni elektronicznie korzystać z aplikacji do bezpiecznej wymiany danych wyłącznie między sobą. Wyeliminuje to dużo papierkowej roboty w firmach spedycyjnych, u klientów i kierowców. Centra usług będą stale monitorować ładunek pojazdu podłączonego do sieci, chroniąc go przed kradzieżą, a tym samym również kierowców przed atakami.

Zapobieganie nieplanowanym przestojom

Innym sposobem na odciążenie kierowców jest zminimalizowanie czasu poświęconego na myślenie o przeglądach technicznych pojazdu. Dzięki Predictive Maintenance firmy Bosch wszystkie dane dotyczące naprawy i serwisowania zostają przesłane w postaci zaszyfrowanej z ciężarówki do centrum komputerowego. Następnie centrum wykorzysta te dane do sporządzenia raportu o stanie pojazdu i wyśle je do firmy spedycyjnej, która może ustalić harmonogram wizyt w warsztacie. Korzyścią dla kierowcy jest to, że może skupić się wyłącznie na jeździe, wiedząc, że żadne prace serwisowe nie zostały zaplanowane w czasie jego zmiany.

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń