2016-09-23

Współpraca dla bezpieczeństwa

 

Budynki, żywopłoty, czy ciężarówki - właśnie te obiekty mogą przesłaniać widoczność kierowcom, zwłaszcza na skrzyżowaniach. A jeśli użytkownik samochodu jedzie nieostrożnie, to często milisekundy decydują, czy dojdzie do kolizji. Jednak łączność pojazdu z siecią może znacznie zmniejszyć liczbę wynikających z takich sytuacji wypadków - poprzez niezwłoczne dostarczanie informacji o tym, co jest poza polem widzenia kierowcy i pojazdu.

Aby poprawić bezpieczeństwo jazdy Bosch, wspólnie z firmą Nokia i Deutsche Telekom, oferują rozwiązania dla przemysłu motoryzacyjnego oparte na lokalnych chmurach (ang. local cloud) i pracują nad pełną integracją pojazdów za pośrednictwem sieci komórkowej z chmurą Bosch Iot Cloud. Stosowana przez koncerny technologia Mobile Edge-Computing (MEC)* jest oparta na sieci komórkowej i wykorzystuje lokalną chmurę danych do agregacji, krytycznych ze względu na opóźnienie, informacji oraz przesyła je do kierowców. W przeciwieństwie do większości chmur publicznych, chmura lokalna znajduje się bezpośrednio przy stacji bazowej telefonii komórkowej, w pobliżu drogi, a nie w internecie.

- Lokalne chmury nadają się idealnie do szybkiej komunikacji pojazd-pojazd w przypadku ostrzegania o zagrożeniach oraz do wspólnych i skoordynowanych manewrów na jezdni - powiedział dr Dirk Hoheisel, członek zarządu w Robert Bosch GmbH.

- Jesteśmy w firmie Nokia przekonani, że podłączone do internetu samochody i autonomiczne pojazdy staną się kluczowym elementem wspólnoty opartej na łączności sieciowej - dodał Adolfo Masini, z firmy Nokia. - Cieszymy się, że możemy wspólnie z firmą Bosch i Deutsche Telekom realizować wykorzystanie technologii Mobile Edge-Computing, a tym samym poprawić bezpieczeństwo na drogach.

Niebawem sieć 5G

Do roku 2020, firmy chcą, wraz z wprowadzaniem sieci 5G,  wspólnie rozwijać technologię komórkową i odpowiednio podłączone do internetu funkcje kierowania autem, aby w ten sposób umożliwić przeniesienie zautomatyzowanej  jazdy na wyższych poziom. W tym celu pojazdy muszą być zdolne do komunikowania się zarówno między sobą, jak i za pośrednictwem serwera - znajdującego się, w zależności od wymagań, albo w chmurze centralnej albo w lokalnej.

Powstały w ramach partnerstwa pomiędzy firmami Bosch, Nokia i Deutsche Telekom zespół projektantów wdrożył funkcje systemów wspomagania kierowców, takich jak asystent skrzyżowania oraz elektroniczne światło stopu. Następnie w centrum badawczym i testowym Boscha w Boxbergu wykorzystał je do sprawdzania komunikacji za pośrednictwem chmury lokalnej, w porównaniu do chmury centralnej. Zasada działania asystenta skrzyżowania przewiduje przy tym, że pojazdy regularnie przesyłają swoje dane o lokalizacji i ruchu do serwera. Dane te są porównywane z danymi otrzymywanymi z sąsiednich pojazdów, jak również z występującym pierwszeństwem przejazdu. Jeśli istnieje niebezpieczeństwo wystąpienia kolizji, zostaje wyświetlony komunikat ostrzegawczy w pojeździe, który nie ma pierwszeństwa. W szczególności poza miastami, gdy pojazdy poruszają się z wyższymi prędkościami, przesyłanie danych krótką drogą, poprzez lokalną chmurę, ma zdecydowanie poprawia szybkość komunikacji. W porównaniu do rozwiązań, które wymieniają informacje za pośrednictwem chmury centralnej, wykorzystywanie chmur lokalnych daje co najmniej trzy razy szybsze działanie i ma znacznie mniejsze odchylenia w przypadku latencji** pojazd-pojazd poniżej 20 milisekund. W niektórych sytuacjach może to decydować, czy informacja dotrze do samochodu na czas i kierowca lub funkcja bezpieczeństwa będą mogli wystarczająco szybko zareagować.

Trzej partnerzy, jeden cel

Każda z trzech firm wnosi swoje doświadczenie i know-how do wspólnego projektu, mającego na celu stworzenie bezpieczniejszego ruchu drogowego, szczególnie na skrzyżowaniach i zakrętach. Bosch jest odpowiedzialny za funkcje, takie jak asystent skrzyżowania i elektroniczne światła hamowania, oraz ich implementację w pojeździe i na serwerze, zarówno w chmurze lokalnej, jak i włączenie ich do chmury centralnej. Koncern uwzględnia w swoich działaniach specjalne wymagania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony prywatności, aby zapobiec na przykład śledzeniu pojazdów. Zadaniem Deutsche Telekom jest dostarczenie masztów telefonii komórkowej, sieć komórkowej oraz stacji bazowej. Nokia daje do dyspozycji niezbędne oprogramowanie MEC i sprzęt dla lokalnej chmury, umożliwiając szybką komunikację o niskiej latencji między samochodami i chmurą. Ponadto, fińska firma telekomunikacyjna wspiera integrację obu funkcji Boscha w lokalnej chmurze oraz badania prowadzone w Boxberg.

* Mobile-Edge Computing (MEC) oferuje twórcom aplikacji i dostawcom usług IT możliwości chmury obliczeniowej na brzegu sieci komórkowej. To środowisko charakteryzuje się bardzo niską latencją i wysoką przepustowością, jak również dostępem w czasie rzeczywistym do informacji przesyłanych siecią, które mogą być wykorzystane przez różne aplikacje.

**- latencja - czas opóźnienia dostępu do danych

(ik)

Źródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń