2016-08-25

Płaca minimalna we Włoszech

 

Emocje wywołane wejściem w życie Loi Macron - ustawy o płacy minimalnej we Francji nie zdążyły jeszcze opaść, a Włochy niespodziewanie wprowadziły przepisy dotyczące minimalnej stawki godzinowej. Nowe regulacje obowiązują od miesiąca.

Włoski dekret 136/2016, implementujący Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/67/UE z dnia 15 maja 2014 r., którego celem jest zapewnienie delegowanemu pracownikowi tych samych warunków pracy i płacy, jak te występujące w miejscu delegowania, wszedł w życie 22 lipca br.

Nowe przepisy mają zastosowanie także do przewozów kabotażowych realizowanych na terenie Włoch. Sama wysokość minimalnej stawki godzinowej wynika z układów zbiorowych dla poszczególnych grup zawodowych. W przypadku transportu towarów wynosi:

  • 9,85 euro dla kierowców zaszeregowanych do grupy 3 (kierowcy samochodów ciężarowych o ładowności poniżej 80 ton),
  • 10,12 euro dla kierowców zaszeregowanych do grupy 3S (kierowcy samochodów ciężarowych o ładowności powyżej 80 ton oraz samochodów ciężarowych o ładowności ponad 20 ton posiadających żurawie).

Na chwilę obecną nadal brak jest dalszych aktów wykonawczych, które precyzowałyby, czy poza kabotażem chodzi tylko o przewozy z i do Włoch, czy także o tranzyt.

Zgłoszenie oddelegowania

Jeśli przewoźnik chce oddelegować swojego kierowcę do wykonywania przewozu na terenie Włoch, musi zgłosić to do włoskiego Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej najpóźniej w dniu poprzedzającym rozpoczęcie delegowania. Jeżeli zajdą jakieś zmiany będzie miał pięć dni, aby je wprowadzić. Prawidłowo wypełniony przez przewoźnika dokument powinien zawierać następujące elementy:

  • liczba i ogólne dane delegowanych kierowców,
  • data rozpoczęcia, czas zakończenia i czas trwania delegowania,
  • miejsce wykonywania świadczenia usług,
  • dane identyfikacyjne podmiotu przyjmującego,
  • rodzaj usług,
  • dane identyfikacyjne i adres przedstawiciela we Włoszech,
  • dane przedstawiciela przewoźnika ds. dialogu społecznego,
  • numer zezwolenia na wykonywanie działalności gospodarczej, jeśli zezwolenie jest wymagane przez ustawodawstwo państwa, w którym siedzibę ma przewoźnik.

Nie wiadomo jeszcze, w jaki dokładnie sposób będzie można zgłosić oddelegowanie kierowcy na odległość. Informacje na ten temat mają zostać udostępnione przez włoskie Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w terminie 30 dni od daty wejścia w życie dekretu.

Przedstawiciel na terenie kraju

Nowe przepisy - podobnie jak miało to miejsce w przypadku Francji - wprowadzają obowiązek posiadania przez przewoźnika swojego przedstawiciela we Włoszech. Dla firmy transportowej oznacza to niestety konieczność ponoszenia dodatkowych opłat. Do obowiązków przedstawiciela należeć będzie wysyłanie oraz odbieranie aktów i dokumentów. Jeżeli przewoźnik nie wyznaczy przedstawiciela, za siedzibę przedsiębiorstwa delegowanego będzie uznana siedziba lub miejsce zamieszkania usługobiorcy. Dokumenty związane z delegowaniem pracownika należy posiadać w okresie delegowania oraz do dwóch lat po jego zakończeniu (również na terenie Włoch).

Niestosowanie się do przepisów

Przedsiębiorca nie stosujący się do zapisów z dekretu 136/2016, musi liczyć się z  następującymi karami finansowymi:

  • od 150 do 500 euro - za brak zgłoszenia delegowania pracownika,
  • od 500 do 3000 euro - za brak przechowywania wymaganej dokumentacji - za każdego zainteresowanego pracownika,
  • od 2000 do 6000 euro - za brak powołania przedstawiciela, a także za brak powołania osoby uprawnionej do reprezentacji, odpowiedzialnej za dialog społeczny.

Kary, o których mowa w pkt. 1 i 2 powyżej, nie mogą być wyższe niż 150.000 euro.

(ik)

Źródło: www.experto24.pl,

www.jazdaprawna.pl,

fot. arch. redakcji

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń