Jaki jest najbardziej nowatorski samochód na świecie? Właśnie takie skojarzenie zainspirowało brytyjski oddział Toyoty do zorganizowania niezwykłej sesji fotograficznej wodorowej Toyoty Mirai.
Przygotowując samochód do historycznej próby podjazdu na czas w Gurston Down w hrabstwie Wiltshire, aby podkreślić wyjątkowy charakter auta, oklejono jego karoserię lustrzaną folią. Był to pierwszy sportowy start seryjnego samochodu zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi. Toyota Mirai pokonała odcinek o długości 957 m, na którym Brytyjczycy ścigają się od półwiecza, w czasie 44,44 sekundy ze średnią prędkością 100,56 km/h, pokonując klasyczne Mini, Mazdę MX-5 oraz MGF i ustanawiając pierwszy rekord w swojej kategorii.
Wygląd lustrzanego auta był jednak tak niezwykły, że postanowiono zorganizować specjalną sesję fotograficzną w typowo brytyjskim plenerze, m.in. w okolicach zamku Leeds, niegdyś domu Henryka VIII, uważanego za najpiękniejszy zamek świata, położonego nad jeziorem wśród pięknych krajobrazów tysiącletniego hrabstwa Kent.
Sesja zdjęciowa trwała od świtu do zmierzchu, a fotografik Phil Steinhardt starał się wykorzystać przede wszystkim poranne i wieczorne słońce, którego padające pod małym kątem nienatarczywe światło pozwala uchwycić interesujące światłocienie.
Mirai to pierwszy w świecie sedan zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi, wykorzystujący wyniki badań nad technologią ogniw paliwowych rozwijaną przez Toyotę od ponad dwóch dekad oraz doświadczenia firmy w zakresie hybrydowego napędu pojazdów. Wytwarzając prąd w zachodzącej w ogniwach paliwowych reakcji wodoru z tlenem z powietrza, auto nie emituje do atmosfery żadnych substancji oprócz wody. Jednocześnie przekraczający 500 kilometrów zasięg na pełnym zbiorników jest porównywalny z zasięgiem samochodów z silnikami benzynowymi, a czas tankowania to około trzech minut.
Model ten jest już dostępny w Japonii, USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Danii, Belgii, Szwecji i Norwegii, a jeszcze przed końcem tego roku trafi do salonów w Holandii. Data rozpoczęcia sprzedaży w Polsce zależy od szybkości rozwoju krajowej infrastruktury tankowania wodoru.
(ik)
Źródło: complexPR
fot. Toyota UK