2016-08-24

Testy drogowe Iveco

 

Znaczące zmniejszenie wydatków na paliwo oraz ograniczenie emisji  spalin - to dwa główne wnioski z 6-miesięcznych testów drogowych Iveco Stralis LNG w Polsce. W próbach uczestniczyli przewoźnicy świadczący usługi dla firmy Ikea. Testy pojazdów były możliwe dzięki zaangażowaniu Iveco Poland, które użyczyło pojazdy napędzane gazem ziemnym i zapewniło ich obsługę, a także Cryogas M&T Poland - dostawy LNG.

Głównym celem testów było sprawdzenie możliwości zmniejszenia oddziaływania na środowisko w dziedzinie transportu towarów. W czasie sześciu miesięcy na terenie Centrum Dystrybucyjnego Ikea w Jarostach, oprócz poznania właściwości pojazdów i poziomu spalania paliwa, firmy transportowe miały również możliwość samodzielnego przekonania się jak wygląda obsługa serwisowa pojazdów oraz przebieg procesu tankowania wykonywanym przez Cryogas. Wyniki testu dowiodły, że pod każdym względem jakość obsługi i przebieg eksploatacji nie odbiegają znacząco od doświadczeń z pojazdami zasilanymi olejem napędowym.

Na przestrzeni 6 miesięcy, 3 ciągniki Iveco Stralis AT 440S33 TP LNG pokonały łącznie ponad 40 tys. km. Średnie spalanie LNG wyniosło 24,9 kg/100km przy średniej wadze ładunku 15,3 tony (średnia ważona zużycia Oleju Napędowego [ON] w okresie testów wykorzystana do porównań to 30,4 L/100km).

Na podstawie niniejszych parametrów możliwe stało się wykonanie analizy całkowitych kosztów posiadania pojazdów (TCO). Paliwo LNG to obecnie optymalne rozwiązanie w zakresie zmniejszenia emisji spalin (brak sadzy, CO2 - redukcja 7 proc.) oraz ograniczenia wydatków na paliwo, gdzie próg opłacalności inwestycji w pojazdy LNG zostaje przekroczony dla przebiegów powyżej 105 tys. km rocznie. Wówczas miesięczne oszczędności na paliwie LNG przewyższają pozostałe koszty eksploatacji pojazdu (TCO). Jako przykład dla przebiegu 120 tys. km, roczny zysk z pojazdu LNG to 1573 euro w porównaniu do pojazdu zasilanego ON.

Testowane samochody to ciągniki Iveco Stralis Natural Power LNG. Pojazdy spełniają normę emisji Euro VI. Stralis Natural Power LNG zasila silnik 330 KM Cursor 8 CNG. Jest on wyposażony w kriogeniczny zbiornik paliwa LNG o pojemności 510 litrów i 4 zbiorniki 70-litrowe CNG zapewniające zasięg ponad 750 km. Dzięki temu pojazdy doskonale sprawdzają się na średnich dystansach. Samochdy napędzane LNG posiadają szereg zalet: są one ekologiczne (niższa emisja cząstek stałych, tlenków azotu i dwutlenku węgla), brak konieczności używania dodatków AdBlue, cichsza praca silnika, niższe zużycie tańszego paliwa oraz prostsza budowa układu wydechowego, przekładająca się na większą niezawodność w dłuższym okresie czasu, przez co na niższe koszty serwisowania.

Główne rezultaty testów drogowych:

  • zmniejszenie emisji spalin - wyeliminowanie emisji cząstek stałych (sadzy) oraz redukcja emisji CO2 o 7 proc., zastosowanie uproszczonego i lżejszego systemu oczyszczania spalin,
  • redukcja wydatków na paliwo o 30 proc.(dzięki lepszej kaloryczności metanu niż oleju napędowego, brak potrzeby stosowania AdBlue),
  • redukcja emisji hałasu.

Wyzwania związane z eksploatacją pojazdów:

  • zwiększenie zasięgu pojazdu - obecnie 750 km, niebawem możliwe będzie osiągnięcie 1.500 km (dzięki drugiemu zbiornikowi LNG)
  • zwiększenie mocy silnika - 330 KM mocy dobrze sprawdza się w większości zastosowań, dla potrzeb transportu długodystansowego już niebawem pojawi się nowa jednostka o mocy 400 KM,
  • zwiększenie dostępności stacji LNG - obecnie trzy obiekty w Polsce, do 2025 r. regularna sieć stacji wzdłuż głównych dróg krajowych (A1, A2, S3, A4, S7, S8 oraz S61).

(ik)

Źródło i fot. Iveco

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń