Artur Ząbczyk został zwycięzcą organizowanego przez Goodyeara międzynarodowego konkursu ThinkGoodMobility Challenge. Zaprojektowany przez polskiego studenta system MaRS (Management and Recovery System) jest innowacyjnym połączeniem układu, który odzyskuje energię z samochodów z siecią przekazującą w czasie rzeczywistym dane o ruchu drogowym. W rezultacie znaczącej redukcji ulegają czas i koszt podróży wszystkich uczestników ruchu.
MaRS to koncepcja inteligentnego systemu, który odzyskuje wszystkie formy energii (cieplną, kinetyczną oraz energię odkształceń), aby wprowadzić pojazd w tzw. tryb żeglowania. Uzupełnieniem projektu jest inteligentna sieć informacyjna, obejmująca wszystkie pojazdy na drodze, które w czasie rzeczywistym dostarczają danych o prędkości, wypadkach i sygnalizacji świetlnej. System optymalizuje ruch drogowy i proces odzyskiwania energii w autach.
- Bardzo się cieszę, że wygrałem pierwszą edycję konkursu ThinkGoodMobility Challenge - powiedział Artur Ząbczyk, 23-letni student Politechniki Śląskiej. - Daje on mojemu pokoleniu szansę podzielenia się pomysłami na inteligentne i zrównoważone projekty, które pomogą rozwiązywać przyszłe problemy motoryzacji i będą miały pozytywny wpływ na środowisko oraz społeczeństwo.
Łącznie do konkursu zgłoszone zostały 73 prace z całej Europy. Zwycięski projekt A. Ząbczyka wybrało jury, w skład którego weszli wykładowcy uniwersyteccy, innowatorzy w dziedzinie transportu oraz eksperci z branży.
- Z satysfakcją obserwowaliśmy wielki entuzjazm i wysoki poziom innowacyjności nadesłanych prac - powiedział Jeremy White, redaktor magazynu WIRED i członek jury. - Jury miało trudne zadanie, ponieważ wszystkie trzy pomysły, które przeszły do ścisłego finału, zasługiwały na wyróżnienie. Udane połączenie najlepszych koncepcji mogłoby zrewolucjonizować motoryzację w ciągu najbliższych dziesięciu lat.
Drugie miejsce zajął Jacopo Runchi z Włoch, który zaprojektował interesujący, 2-4-kołowy pojazd modularny. Na trzeciej pozycji znalazł się Siddartha Khastgir z Wielkiej Brytanii, który opracował inteligentną strefę i system punktowy, który nagradza podróżnych za inteligentne decyzje transportowe.
Konkurs związany jest z badaniami i innowacjami Goodyeara w dziedzinie rozwiązań dla przyszłości transportu, w ramach szerszej platformy ThinkGoodMobility. Celem jej uruchomienia jest rozpowszechnianie treści i wiedzy na temat inteligentnej, bezpiecznej i zrównoważonej mobilności. W konkursie ThinkGoodMobility Challenge, zorganizowanym przez Goodyeara we współpracy z ThinkYoung, pokolenie milenium mogło przedstawić innowacyjne pomysły, które zrewolucjonizują przyszłość transportu i przyczynią się do rozwiązania problemów, takich jak korki, łączność, zrównoważony rozwój i bezpieczeństwo drogowe w roku 2025.
Konkurs trwał od 15 października 2015 r. do 30 marca 2016 r. W skład jury weszli: prof. Paul Jennings - Uniwersytet Warwick (Wielka Brytania), prof. Thomas Engel - Uniwersytet Luksemburski, Jeremy White - Wired Magazine (Wielka Brytania), Laurianne Krid - FIA, Camille Feyder - Delphi, Andrea Gerosa - ThinkYoung, Carlos Cipollitti - Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu.
Więcej informacji o konkursie, najlepszej dwudziestce oraz ich pomysłach znajduje się na stronie: www.thinkgoodmobility.goodyear.eu
(ik)
Źródło i fot. Goodyear