2016-07-21

Autostrada A4 skończona

 

Oddano do ruchu ponad 41-kilometrowy odcinek autostrady A4 Rzeszów-Jarosław łączący węzły: Rzeszów Wschód (A4/S19) i Jarosław Zachód (A4/DK94). To ostatni odcinek tej trasy przekazany do użytkowania co oznacza, że najdłuższa w Polsce, bo licząca 672 km autostrada, jest przejezdna na całym przebiegu.

Dzięki zaangażowaniu wykonawcy tego odcinka A4 czyli Konsorcjum firm: Budimex S.A. (lider) i Strabag Sp. z o.o., z trzech przewidywanych utrudnień udało się zmniejszyć ich liczbę tylko do jednego o długości około 2 km, gdzie ruch pojazdów będzie się odbywał po jednej jezdni w obu kierunkach. Podyktowane jest to koniecznością zakończenia programu naprawczego obejmującego naprawę wiaduktu autostradowego (WA9) zlokalizowanego nad linią kolejową.

Oddanie do ruchu ciągu głównego autostrady bez utrudnień planowane jest na 31 sierpnia br. Do wykonania pozostaną wówczas jeszcze prace poza korpusem autostrady i związane z terenem przyległym do autostrady czyli drogi serwisowe, zbiorniki retencyjne, infrastruktura wyposażenia pasa drogowego i zieleń. Roboty te nie będą jednak miały wpływu na ruch na A4. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na 20 października 2016 r.

Transport lokalny i międzynarodowy

Skończony niedawno fragment A4 ma ogromne znaczenie nie tylko dla społeczności lokalnej i kierowców jadących tranzytem na osi wschód-zachód, ale także może znacząco wpływać na rozwój gospodarki Podkarpacia i całego kraju. Nie tylko rozszerza sieć autostrad w Polsce i zwiększa przepustowość oraz prędkości ruchu tranzytowego w III korytarzu ponadeuropejskim, ale przede wszystkim:

  • pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z centrów miast - Rzeszowa, Łańcuta czy Przeworska;
  • odsunie ruch ciężki od obszarów mieszkaniowych i przejmie część ruchu z istniejących dróg krajowych i wojewódzkich;
  • zapewni oszczędność czasu w przewozach pasażerskich i towarowych, a tym samym  oszczędność paliwa (podróż z Rzeszowa do Jarosławia będzie krótsza o ponad 30 min.);
  • pozwoli na rozdzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego, a tym samym poprawi bezpieczeństwo na drodze krajowej nr 4 (do tej pory cały ruch skumulowany był na istniejącej DK4 gdzie średnie dobowe natężenie ruchu wynosiło ponad 20 tys. pojazdów);
  • zapewni płynność ruchu i poprawi komfort jazdy;
  • ograniczy ilość spalin i hałasu, a więc poprawi warunki ekologiczne mieszkańców miejscowości znajdujących się w ciągu drogi krajowej nr 4;
  • ożywi gospodarcze tereny przyległe do autostrady, co pozwoli na rozwój regionu. Podkarpacie stanie się regionem doskonale skomunikowanym z Zachodem.

Inwestycja obejmowała m.in.:

1. Budowę 41,2 km autostrady o przekroju poprzecznym 2 x 2 pasy ruchu + pasy awaryjne i parametrach technicznych drogi klasy A;

2. Budowę węzłów autostradowych: Łańcut, Przeworsk, Jarosław Zachód

3. Budowę dróg serwisowych, dojazdowych, technologicznych;

4. Budowę 78 obiektów inżynierskich:

  • 14 szt. stanowią obiekty mostowe nad autostradą (WD),
  • 20 szt. obiektów stanowią obiekty w ciągu autostrady (WA i MA),
  • 41 szt. przepusty i przepusty z funkcją przejścia dla zwierząt,
  • 3 szt. przejść gospodarczych.

5. Budowę miejsc obsługi podróżnych typu I, II, III: ŁUKAWIEC, PALIKÓWKA, BUDY, MŁYNISKA,

6. Budowę obwodu utrzymania autostrady (OUA) na węźle Jarosław Zachód

KALENDARIUM:

Podpisanie umowy z I wykonawcą           

23.09.2010

Data odstąpienia od umowy z I wykonawcą

14.01.2014

Data ogłoszenia przetargu na II wykonawcę      

14.02.2014

Podpisanie umowy z II wykonawcą

16.09.2014

Oddanie do ruchu

20.07.2016

Zakończenie wszystkich prac

20.10.2016

 

Autostrada A4 Rzeszów-Jarosław w liczbach:

  • Długość odcinka: 41,2 km
  • Klasa techniczna: A;
  • Kategoria ruchu: KR6;
  • Dopuszczalne obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś;
  • Liczba jezdni: 2;
  • Liczba pasów ruchu: 4 (2x2 po 3,75 m);
  • Powierzchnia autostrady: 647 ha (powierzchnia ok. 774 boisk piłkarskich)
  • Drogi dojazdowe (łączna długość): 73  km
  • Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP): 4 szt. (Palikówka, Łukawiec, Budy, Młyniska)
  • Węzły Autostradowe: 3 szt. (Łańcut, Przeworsk, Jarosław Zachód)
  • Wykonanie podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie w zakresie trasy głównej: 986 238,00  m2 (455 641,96 t)
  • Wykonanie warstw asfaltowych na trasie głównej: 623 610,38 t
  • Bariery ochronne stalowe w zakresie trasy głównej, węzłów i DP: 134 289,00 mb
  • Ekrany akustyczne oraz osłony przeciwolśnieniowe: ok. 6 km
  • Najdłuższy obiekt ma 568,45 m
  • Łączna ilość zbiorników retencyjnych: 53 szt.

(ik)

Źródło: GDDKiA, fot. Bartosz Wysocki

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń