2016-07-19

Olejowe kody

 

Niezależnie od pory roku każdy samochód do sprawnego funkcjonowania potrzebuje odpowiednio dobranego oleju silnikowego. Za właściwy jego dobór odpowiada producent silnika lub pojazdu. To zgodnie z jego wytycznymi i wymaganiami tworzony jest produkt, który będzie najlepiej chronił jednostkę napędową.

Olej silnikowy ma za zadanie ograniczyć tarcia pomiędzy metalowymi częściami w silniku. W rzeczywistości to jeden z najistotniejszych elementów koniecznych do prawidłowego działania samochodu. Chroni on części ruchome przez zużyciem oraz aktywnie usuwa szkodliwe zanieczyszczenia powstające podczas pracy. Dzięki niemu silnik pracuje sprawnie, a kierowcy mogą przemierzać kolejne kilometry.

Zalecenia producenta samochodu

Jedną z pierwszych rzeczy dostrzeganych na etykietach olejów silnikowych jest logo producenta. Okazuje się to szczególnie pomocne, gdyż wiele firm samochodowych zaleca do swoich aut oleje konkretnej marki. Często wynika to z wieloletniej współpracy z danym producentem, a także z dostępnością konkretnej marki na rynkach, na których dany producent pojazdu ma swoich dystrybutorów czy zakłady produkcyjne. Dzięki stosowaniu środków smarnych zalecanych lub zaaprobowanych przez danego producenta, silnik naszego samochodu będzie optymalnie zabezpieczony. Przykładem może być koncern Shell, którego produkty dostosowane są do różnych marek: od sportowych samochodów Ferrari czy Porsche przez popularne wśród kierowców BMW, Mercedesy, Volkswageny, Hyundaie czy Fiaty, aż po motocykle Ducati.

Najważniejszy wyznacznik

Niezwykle istotną informacją jest klasa lepkości. Producenci pojazdów uzależnią jej dobór od temperatury pracy silnika, oczekiwanych oszczędności w zużyciu paliwa czy rodzaju obciążenia. Wyróżnić można 6 klas olejów letnich i tyle samo olejów zimowych, choć obecnie najpopularniejsze stają się wielosezonowe środki smarne. Produkty tego typu opisywane są przez dwie wartości podzielone myślnikiem np.: „5W-40”. Pierwsza cyfra tego zapisu jest wyznacznikiem najniższego dopuszczalnego zakresu temperatury w warunkach zimowych (W = winter). Informuje także o maksymalnej wartości lepkości dynamicznej w temperaturze ujemnej. Druga liczba określa te same parametry dla temperatur maksymalnych.

Dla tych, którzy mają problem z doborem oleju dużym udogodnieniem są specjalne programy, które pomagają dobrać odpowiedni produkt smarny. Pomocnym narzędziem może być Shell LubeMatch na stronie internetowej: http://lubematch.shell.pl/pl. Dzięki niemu możemy precyzyjne dobrać właściwy produkt do marki, modelu, rocznika i wersji posiadanego pojazdu.

Mineralny czy syntetyczny?

W branży motoryzacyjnej wykorzystuje się dwa podstawowe rodzaje olejów bazowych: mineralne i syntetyczne. Często można spotkać także produkty określane mianem półsyntetycznych, częściowo syntetycznych lub bazujących na technologii syntetycznej. Tego typu oleje są mieszanką oleju mineralnego i syntetycznego. Shell dostarcza środki smarne wyprodukowane w oparciu o bazowy olej syntetyczny uzyskiwany z wykorzystaniem Technologii Shell PurePlus, która zapewnia wysokie parametry eksploatacyjne silnika oraz jego długą żywotność. Obecnie funkcjonują dwa systemy oznaczeń przeznaczenia danego oleju. Pierwszym jest klasyfikacja American Petroleum Institute (API). Zgodnie z nią wyróżnić można dwie klasy:

  • S - do silników z zapłonem iskrowym (sprak ignited engines)
  • C - do silników wysokoprężnych (compression ignited engines)

Drugim podziałem jest klasyfikacja Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles (ACEA). Ten europejski system oznacza oleje w następujący sposób:

  • A - do silników benzynowych w samochodach osobowych
  • B - do silników diesla w samochodach osobowych i dostawczych
  • C - do silników diesla z filtrem cząsteczek stałych w samochodach osobowych
  • E - do silników diesla w samochodach ciężarowych.

Aby ułatwić wybór odpowiedniego oleju, Shell umieścił na opakowaniach swoich produktów informacje o akredytacjach producentów samochodów. Ponadto na etykietach znajdują się informacje na temat oleju bazowego. Dodatkowym ułatwieniem dla kierowców jest także kod QR umożliwiający bezpośredni dostęp do informacji uzupełniających znajdujących się na stronie producenta.

(ik)

Źródło i fot. Contrust

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń