2016-06-29

Nowe opony do Formuły E

 

We wrześniu 2014 r. zainaugurowano wyścigi Formuły E, w których startują jednomiejscowe bolidy z napędem elektrycznym. Oficjalnym dostawcą opon do tych pojazdów został koncern Michelin. Po dwóch udanych sezonach, producent postanowił zmodyfikować stosowane w wyścigach ogumienie. Nowe ulepszone wersje pojawią jesienią br. podczas tegorocznych zmagań.

Formuła E to seria wyścigów, w których startują wyłącznie jednomiejscowe samochody elektryczne korzystające z jednego kompletu opon. Ta nowa impreza w kalendarzu sportów motorowych była rozgrywana na torach ulicznych w centrach dużych miast, m.in. w Pekinie, Rio de Janeiro, Los Angeles, Berlinie i Londynie. Firma Michelin będąca oficjalnym partnerem FIA w ramach cyklu Formuły E opracowała na potrzeby tej serii oponę Pilot Sport EV.

Pierwsze dwa sezony

Ogumienie przygotowane przez francuskiego producenta przeznaczone jest do użytku zarówno na suchych, jak i mokrych nawierzchniach. Opony Pilot Sport EV wyposażono w chipy RFID (Radio Frequency Identification Device), które umieszczone po wewnętrznej stronie boku, zapisują dane o temperaturze gumy, ciśnieniu wewnątrz ogumienia i informacje o obciążeniach działających na oponę. Dane zebrane w ten sposób są przydatne nie tylko dla zespołów wyścigowych, ale także inżynierów Michelin, którzy dzięki temu mogą przeanalizować osiągi opon.

Ze względu na to, że kierowcy Formuły E mogli wykorzystać tylko jeden komplet opon, koncern wiele uwagi poświęcił ich żywotności. Jedynym odstępstwem od tej reguły regulaminu jest zapis o możliwości dodania jednego zapasowego modelu na samochód. Dzięki temu organizatorzy tej serii chcą jeszcze bardziej zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko i dążyć do bardziej zrównoważonej mobilności.

Ulepszone opony na 2016 r.

Po udanych pierwszych dwóch sezonach, gdzie opony Pilot Sport EV wykazały się swoją wszechstronnością, producent postanowił zwiększyć wydajność ogumienia, które zadebiutuje w wyścigach Formuły E jeszcze w tym roku. W przypadku tej serii wyścigowej inżynierowie Michelin położyli duży nacisk na efektywność energetyczną. Aby zwiększyć możliwości samochodu firma skupiła się w dużej mierze na obniżeniu oporów toczenia ogumienia. Jednak istotnym wyzwaniem przy projektowaniu opon, zwłaszcza tych stosowanych w motosporcie, jest podniesienie jednego parametru bez poświęcania innych.

W związku z tym francuski koncern opiera swoje działania na strategii Michelin Total Performance, polegającej na równoczesnym podnoszeniu wykluczających się osiągów opon. Dzięki zastosowaniu nowych technologii w nowym modelu Pilot Sport EV udało się zmniejszyć opory toczenia, przy równoczesnej redukcji masy ogumienia. To zapewni bolidom jeszcze większą wydajność.

Zgodnie z wytycznymi FIA nowy model został już przekazany do sprawdzenia. Kiedy zostanie przedstawiony haromonogram testów, kierowcy będą mogli zapoznać się z nowymi oponami oraz przygotować swoje pojazdy sezon 2016/2017.

(ik)

Źródło i fot. Michelin

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń