Przygotowane auta na wyjazd

 

Aby wakacyjna podróż samochodem przebiegła bez niespodzianek, przed wyjazdem warto sprawdzić stan techniczny pojazdu, skontrolować wyposażenie, a szczególnie opony - mające kluczowy wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Przedstawiciele firmy Yokohama przypominają na co należy zwrócić szczególną uwagę.

Trójkąt, gaśnica, apteczka

Przygotowania najlepiej rozpocząć od skompletowania właściwego wyposażenia. Jeśli planujemy wakacje poza granicami kraju, warto sprawdzić obowiązujące przepisy i uzupełnić akcesoria ponad wymagane w Polsce minimum, jakim jest trójkąt ostrzegawczy i gaśnica. Apteczka, kamizelka odblaskowa, zapasowe żarówki - to na polskich drogach wyposażenie dodatkowe, które warto wozić w samochodzie dla własnego i innych bezpieczeństwa oraz wygody. Apteczka wymagana jest w prawie każdym europejskim kraju, przed daleką podróżą warto zweryfikować jej zawartość. Podobnie jak posiadanie kamizelek odblaskowych, które powinny odpowiadać liczbie pasażerów, a przynajmniej osób dorosłych, i znajdować się w samochodzie, nie w bagażniku. Zgodnie z Konwencją Wiedeńską o ruchu drogowym policja w danym kraju nie powinna karać mandatem kierowców, których samochód wyposażony jest zgodnie z polskim prawem. Niemniej jednak odpowiednie przygotowanie i posiadanie linki holowniczej, lewarka, klucza, koła zapasowego czy żarówek pozwoli uniknąć dyskusji ze stróżami prawa np. na Słowacji, gdzie wymagania pod tym względem są szczególnie wysokie.

Stan techniczny opon

Oprócz sprawdzenia stanu technicznego pojazdu i ewentualnych napraw istotny jest także stan ogumienia. - Opony odpowiadają za utrzymywanie przez pojazd kontaktu z nawierzchnią, zapewniają prawidłowe działanie systemów ABS czy kontroli trakcji - powiedział Artur Posłuszny z ITR CEE, firmy dystrybuującej opony Yokohama. - Odpowiedni dobór opon i ich stan mają kluczowy wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy, a także na ilość zużywanego paliwa, co nie jest bez znaczenia na długich wakacyjnych trasach.

Przed wyjazdem warto ocenić poziom zużycia bieżnika i ewentualne uszkodzenia. Zdaniem ekspertów jeżeli bieżnik jest płytszy niż 3 mm, zalecana jest wymiana opon. W przypadku zaś gdy jego głębokość jest mniejsza niż 1,6 mm - zgodnie z przepisami wymiana opon jest absolutnie konieczna. Ogumienie należy obejrzeć pod kątem ewentualnych uszkodzeń, takich jak wybrzuszenia, pęcherze czy rysy. Niezwykle niebezpieczne są poprzeczne pęknięcia na bokach opony. W przypadku ich wystąpienia, oponę należy niezwłocznie wymienić.

Ciśnienie w oponach

Przed wyruszeniem w trasę trzeba również sprawdzić ciśnienie powietrza w oponach. Ma ono bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy i zużycie paliwa. - Obniżenie ciśnienia w oponach jest efektem przenikania powietrza przez mikroskopijne przestrzenie pomiędzy cząsteczkami gumy, co może wywołać ryzyko uszkodzenia i nadmiernego zużycia opony - dodał A. Posłuszny. - Zbyt niskie ciśnienie zwiększa opory toczenia wymagając większej mocy silnika do poruszania samochodu. Generuje to wyższe koszty zużycia paliwa. Efektem zbyt niskiego ciśnienia jest także dłuższa droga hamowania samochodu.

Czynnikiem mogącym świadczyć o niskim ciśnieniu w oponach są lekkie drgania kierownicy. Jeśli się pojawią, poziom ciśnienia należy sprawdzić korzystając z kompresora na stacjach benzynowych. Ciśnienie w oponach powinno być zgodne z zaleceniami producenta podanymi w książce pojazdu i dostosowane do aktualnego obciążenia. Zdaniem ekspertów ciśnienie w oponach powinno być kontrolowane przynajmniej raz w miesiącu.

(ik)

Źródło i fot. Effective Public Relations

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń