ROZMOWA "PRZEGLĄDU": Yokohama konsoliduje rynek

 

Z ARTUREM POSŁUSZNYM, MENADŻEREM DS. PRODUKTU, MARKETINGU I KLIENTÓW KLUCZOWYCH W ITR CEE, FIRMIE BĘDĄCEJ OFICJALNYM DYSTRYBUTOREM OPON YOKOHAMA W POLSCE, ROZMAWIA JACEK DOBKOWSKI

- Japoński koncern Yokohama Rubber Co. osiągnął porozumienie z firmą inwestycyjną KKR & Co. LP (KKR.N) oraz innymi zainteresowanymi stronami w sprawie nabycia wszystkich akcji producenta opon przemysłowych i rolniczych Alliance Tire Group. Koszt transakcji został oszacowany na prawie 1,2 mld USD. Czym to przejęcie zostało spowodowane?

- Ekspansja w obszarze opon przemysłowych jest jednym z kluczowych elementów strategii Yokohama Rubber Co, jednego z największych na świecie producentów opon do wszystkich rodzajów pojazdów i specjalistycznych wyrobów gumowych. Obecnie koncern realizuje kolejny etap swojego średniookresowego planu zarządzania Grand Design 100 na lata 2015-2017, w ramach którego rozwija działalność handlową w segmencie dużych opon radialnych dla górnictwa i maszyn budowlanych. Jednym z jego elementów było uruchomienie w ubiegłym roku nowej fabryki ogumienia do pojazdów ciężarowych i autobusów w stanie Missisipi (USA). Obecnie udział opon przeznaczonych dla użytkowników końcowych stanowi ok. 80 proc. łącznej sprzedaży. Długofalowym celem marki jest wzmacnianie w ofercie segmentu opon ciężarowych, opon do maszyn budowlanych i przemysłowych, z uwzględnieniem opon rolniczych.

- Jak wyglądał proces przejęcia?

- Proces przygotowania i weryfikacji możliwości przejęcia producenta opon przemysłowych trwał kilka lat. W kontekście przejęcia rozważano co najmniej kilka firm produkujących potrzebny asortyment, natomiast Alliance Tire Group (ATG) było najlepszym kandydatem, o największym potencjale. Alliance Tire Group, z siedzibą w Holandii, dostarcza opony radialne i diagonalne dla rolnictwa, przemysłu, budownictwa i leśnictwa. Produkty marek, takich jak Alliance, Galaxy, Primex są oferowane w 120 krajach na świecie, m.in. na rynkach Ameryki Północnej oraz Europy. Na początku 2016 r.
firma uruchomiła nową fabrykę w Dahej, w Indiach. W zakładzie, wyposażonym w najnowocześniejszy sprzęt do produkcji opon, powstaje m.in. ogumienie do ciągników, kombajnów i opryskiwaczy. Konkretne działania związane z zakupem udziałów ATG przez markę Yokohama rozpoczęły się w listopadzie 2015, a przygotowania trwały od września 2015. Wstępne porozumienie osiągnięto w grudniu 2015, a cały proces został zakończony 25 marca br. Ostatecznie przejęcie zostanie sfinalizowane w lipcu 2016 r., po spełnieniu wszystkich koniecznych warunków formalnych.

-  Jakie to przyniesie korzyści Yokohamie i markom Alliance?

- Celem zawartego porozumienia jest wzmocnienie oferty opon przemysłowych i od lat planowane rozszerzenie asortymentu o opony rolnicze, które dotychczas nie były przez Yokohamę produkowane. Przejęcie ATG, producenta specjalizującego się w ogumieniu rolniczym, umożliwi efektywniejsze wdrożenie założeń, niż rozwijanie produkcji od podstaw. Biorąc pod uwagę rosnący popyt na żywność i nowe rozwiązania technologiczne zwiększające efektywność produkcji, przewidujemy dalszy wzrost zapotrzebowania na wyposażenie maszyn rolniczych. To rynek o dużym potencjale rozwojowym, który nie został dotknięty kryzysem, w odróżnieniu od innych segmentów wykorzystujących opony przemysłowe.

-  Jakich rynków zmiany będą dotyczyły? Co to oznacza dla polskiego rynku?

- Yokohama dołączy do szeregu innych producentów, którzy z sukcesem łączą produkcję opon przemysłowych i samochodowych. Mamy nadzieję, że efekty inwestycji widoczne będą na wszystkich rynkach, na których działa japoński producent. Za wcześnie jednak, by mówić o konkretach dotyczących polskiego rynku.

- Jak zmienia się rynek opon przemysłowych w naszym kraju? Czy dużą konkurencją są prywatni importerzy używanego ogumienia?

- Rynek opon przemysłowych w Polsce rozwija się w kierunku coraz większej specjalizacji oferty przez producentów. Różnorodność modeli opon wynika ze zmieniających się potrzeb i oczekiwań klientów użytkujących sprzęt często w skrajnych warunkach. Niedawny kryzys sprawił, że dominującym czynnikiem zakupowym pozostaje cena. Efektem - duża ilość mniejszych dostawców i importerów taniego lub używanego ogumienia. Obecnie coraz więcej odbiorców przemysłowych czy budowlanych docenia jakość opon i stosowane rozwiązania technologiczne, zwiększające wytrzymałość opon i zapewniające mniejszą liczbę awarii i usterek, a w rezultacie niższe koszty eksploatacji.

- Dziękuję za rozmowę.

Zobacz cały numer PO 6/135 (Czerwiec 2016)

Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń