25 maja br. odbyła się konferencja prasowa firmy Bosch. Podczas spotkania z przedstawicielami prasy Piotr Pyzio, dyrektor ds. technicznych fabryki układów hamulcowych Robert Bosch we Wrocławiu, przedstawił najważniejsze informacje dotyczące działalności wspomnianego zakładu.
Wrocławska fabryka należy do dywizji Bosch Chassis System Control i w 2015 r. odnotowała wzrost produkcji, a także innych istotnych wskaźników w zakresie sprzedaży, zatrudnienia oraz inwestycji. W porównaniu do roku 2014 produkcja Zespołów Mocy wzrosła z 1,9 miliona do 2,2 miliona sztuk. Te liczby nie uwzględniają produkcji na rynek części zamiennych, w której zakład we Wrocławiu jest światowym liderem. Równolegle ze wzrostem produkcji rośnie liczba pracowników. Prognozowane zatrudnienie na koniec roku wyniesie blisko 760 pracowników, co w stosunku do roku 2015 stanowi wzrost o ponad 20 proc.
- Rok 2016 będzie także rekordowy pod kątem inwestycji - zaznaczył P. Pyzio. - Nowe uruchomienia, wśród których na szczególną uwagę zasługuje rozpoczęcie produkcji najnowszej generacji Zespołów Mocy - iBooster, oznacza inwestycje na poziomie 73 milionów złotych.
W ciągu ostatnich trzech lat inwestycje we Wrocławiu koncentrowały się na dwóch grupach produktów: konwencjonalnym zespole mocy i jego czołowym reprezentancie TR4S oraz pompie hamulcowej TMC8 ze zbiornikiem, dedykowanym do iBoostera produkowanego finalnie przez siostrzany zakład w Niemczech.
W ubiegłym roku firma m.in. zmodernizowała park maszynowy we wrocławskim zakładzie oraz kontynuowała projekt uruchomiania linii do anodowania korpusów pomp. Rozpoczęcie produkcji planowane jest natomiast na pierwszy kwartał 2017 r. W tym roku koncern planuje wdrożenie kolejnych dwóch centrów obróbczych SW, a także uruchomienie trzeciej linii montażowej do TMC8 oraz zbiornika.
Istotnym wydarzeniem dla zakładu we Wrocławiu jest decyzja o produkcji kompletnego iBoostera Gen1, a co za tym idzie, instalacja dwóch nowych linii montażowych.
- Rozpoczęcie produkcji planowane jest na wrzesień tego roku - powiedział P. Pyzio. - Dzięki temu w najbliższych 3 latach w zakładzie powstanie ok. 3 milionów sztuk nowych iBoosterów. Realizacja tego projektu stanowi dla zakładu we Wrocławiu krok milowy w zakresie budowy nowych kompetencji z obszaru montażu zaawansowanych układów elektronicznych i mechatroniki. iBooster jest autonomicznym produktem, który funkcjonuje bez konieczności użycia wspomagania próżni, która z kolei jest wytwarzana przez silnik spalinowy (lub pompę próżniową w silniku diesla). Jest to układ, który został stworzony w oparciu o wizję bezwypadkowej jazdy, zsynchronizowany z nowoczesnymi, automatycznymi systemami bezpieczeństwa.
Dodatkową zaletą tego produktu jest mniejszy pobór energii oraz mniejsza emisja CO2. iBooster może być instalowany w układach z konwencjonalnym silnikiem spalania, ale przede wszystkim w samochodach hybrydowych (HV) oraz eklektycznych (EV). W odróżnieniu od konwencjonalnych układów wspomagania hamowania, generuje on ciśnienie hydrauliczne w układzie z pomocą silnika elektrycznego (Motor-Gear-Unit). Przedstawiciel firmy dodaje, że iBooster jest w stanie uzyskać ciśnienie w układzie hamowania 3-krotnie szybciej niż w przypadku standardowego systemu wyposażonego w ESP®. Umożliwia to skrócenie drogi hamowania, co w konsekwencji zwiększa prawdopodobieństwo uniknięcia kolizji.
Fabryka we Wrocławiu współpracuje już z większością producentów samochodów, m.in. z BMW, Citroenem, Fiatem, Fordem, Nissanem, GM, Peugeotem, Renaultem i Toyotą. Uruchomienie montażu iBoostera poszerzy bazę klientów firmy o takie marki, jak Tesla Motors czy Faraday Future. Zakład we Wrocławiu będzie także realizował bezpośrednie dostawy do Ameryki Północnej oraz Azji.
(ik)
Źródło i fot. Bosch