Od 0 do 100 km/h w prawie pięć sekund, prędkość maksymalna przekraczająca 130 km/h, pisk opon przy ruszaniu, a to wszystko bez typowego dla wyścigów ryku silnika i zapachu benzyny w powietrzu. Komisja FIA Electric and New Energy oraz Niemiecki Związek Sportu Motorowego (DMSB) wspólnie z największym niemieckim producentem gokartów Mach 1 Kart zaprezentowały w Berlinie pierwszy prototyp elektrycznego gokarta.
- Opracowując e-karta, stowarzyszenie FIA, DMSB i Bosch tworzą wspólnie podwaliny pod zelektryfikowane gokarty - powiedział dr Markus Heyn, członek zarządu firmy Robert Bosch GmbH. - Podobnie jak ma to miejsce na drogach, elektryfikacja wprowadzi na tory wyścigowe więcej emocji, przyjemności z jazdy i większą efektywność.
Technologia napędu z ulicy na tor wyścigowy
Większość wyścigowych gokartów jest napędzana silnikami spalinowymi. Jednak FIA, DMSB, Mach 1 Kart i Bosch postanowili opracować zupełnie nowy, elektryczny układ napędowy do profesjonalnego kartingu. Ideą było stworzenie czysto elektrycznego sportu motorowego. Inżynierowie Boscha opracowali nowy system rekuperacji z efektem doładowania (Boost Recuperation System, BRS), którego pierwsza generacja wejdzie do produkcji na początku 2017 r. Elementy elektryczne systemu BRS wspomagają silnik spalinowy w pojazdach kompaktowych, dostarczając do 10 kW dodatkowej mocy i zmniejszając zużycie paliwa i emisję CO2 na drodze nawet o 15 procent. Ponadto podczas przyspieszania system BRS zapewnia silnikowi spalinowemu dodatkowych 150 Nm momentu obrotowego.
- Zmodyfikowaliśmy system, przystosowując go do profesjonalnego kartingu i w ten sposób zelektryfikowaliśmy prototypowego e-karta - powiedział dr Klaus Böttcher, wiceprezes Bosch Motorsport. - Oferujemy kompletny system, który pochodzi z jednego źródła i łączy samochodową technikę wielkoseryjną Boscha ze specjalnie opracowanymi komponentami i oprogramowaniem sterującym układu napędowego.
Podstawę nowego układu napędowego stanowią dwa rozruszniko-generatory o łącznej mocy 20 kW, które zapewniają 300 Nm momentu obrotowego na tylnej osi. Energia jest przechowywana w litowym akumulatorze 48-woltowym. Ponadto urządzenie może odzyskiwać energię podczas rekuperacji, a następnie użyć ją do przyspieszania. Sercem układu napędowego jest niestandardowa jednostka sterująca, która kontroluje przepływ energii w gokarcie. Cały układ uzupełnia zestaw czujników i wiązka przewodów. Nowy napęd elektryczny sprawia, że gokart Mach 1 staje się czystym i szybkim pojazdem na torze wyścigowym. Już pierwsze jazdy pokazały, że e-kart jest w stanie rozpędzić się do 100 km/h w mniej niż pięć sekund i osiągnąć maksymalną prędkość ponad 130 km/h.
K. Böttcher dodał, że w nadchodzących miesiącach będą kontynuowane testy, których celem jest zbadanie możliwości nowego e-karta.
(ik)
Źródło i fot. Bosch