2016-05-19

Pirelli do klasycznych aut

 

Około 70 procent spośród wszystkich wyprodukowanych samochodów Porsche wciąż zachowuje sprawność i nadaje się do jazdy. Jednak, aby tak było należy spełnić kilka istotnych warunków, m.in. posiadać odpowiednie opony.

Aby zapewnić ogumienie, producent z Zuffenhausen opracował i przetestował, a teraz wprowadza do sprzedaży opony dopasowane do poszczególnych generacji pojazdów, między innymi projektowane we współpracy z firmą Pirelli.

Wyglądem nowe modele ogumienia odpowiadają swoim historycznym odpowiednikom, ale pod względem właściwości jezdnych spełniają wymagania stawiane nowoczesnym produktom. Łącznie dostępne są 32 nowe rekomendacje opon dla aut z lat 1959- 2005: Porsche serii 356 (B i C), Boxster (986), 911 (model G, 964, 993 i 996), a także dla modeli transaxle (924, 928, 944 oraz 968). Klasyczne opony posiadają oznaczenie homologacyjne Porsche - „N”, identyfikujące je jako ogumienie specjalnie zaprojektowane do samochodów tej marki.

Nowe opony nie są jedynie wznowieniami modeli historycznych - zostały opracowane od podstaw. Choć wyglądają jak swoje pierwowzory, oferują właściwości jezdne typowe dla nowoczesnego ogumienia. Autentyczne wzory boków i bieżnika oraz rozmiary - dla pojazdów wytwarzanych począwszy od lat 60. aż do 90. - podkreślają wyjątkową dbałość o oryginalny wygląd historycznych aut sportowych. Skład materiałów użytych do produkcji mieszanki zapewnia doskonałe właściwości w zakresie trakcji i obciążeń, a konstrukcja nośna odpowiada tej spotykanej we współczesnych osnowach.

Przy opracowywaniu nowych opon testerzy Porsche współpracowali z byłym rajdowym mistrzem świata - Walterem Röhrlem. Bazując na swoim ogromnym doświadczeniu z historycznymi modelami Porsche, legendarny kierowca dostarczył cennych wskazówek na temat właściwości jezdnych nowego ogumienia. W. Röhrlem powiedział, że dawniej właściwości jezdne nie były tak pewne lub wyważone jak ma to miejsce dzisiaj. Dzięki temu nowe generacje opon są bardziej dostosowane do stylu jazdy wymagających aut sportowych.

Wśród opon Pirelli dostępnych w ramach aktualnych serii testowych wprowadzonych przez Porsche były modele Pirelli CN36, a także P7 oraz Zero Rosso. Pierwotnie opony Pirelli P Zero Rosso trafiały do Porsche 911 (993) począwszy od rocznika 1994. Dzisiaj są dostępne ponownie w 11 powszechnie stosowanych rozmiarach.

Poza zabytkowymi i klasycznymi oponami do normalnej eksploatacji drogowej Porsche opracowało specjalne ogumienie do stosowania w autach historycznych używanych w sportach motorowych. Przykładem są tu opony P Zero Trofeo R, opracowane jako półslicki i dostarczane w rozmiarze o średnicy od 16 do 18 cali. Powstały one specjalnie z myślą o sportowej rywalizacji aut zabytkowych, jak wyścigi na torze lub rajdy.

Obecnie dla modeli z lat 1959-2006 dostępnych jest 161 różnych rekomendacji letniego ogumienia. Program dla klasycznych opon Porsche uzupełnia dodatkowe 131 rekomendacji dla ogumienia zimowego. Razem z programem dla popularnych „współczesnych klasyków” (tzw. youngtimerów) - czyli modeli 911 z serii 993 oraz 996 - i obecnych modeli z ostatnich 10 lat, łączna liczba rekomendacji dla wszystkich samochodów Porsche oraz wszystkich wprowadzonych obecnie wersji ogumienia wynosi 2200.

Źródło i fot. Pirelli, Porsche, fot. Porsche

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń