2016-05-18

Belka do regeneracji

 

Belki zawieszenia z drążkami skrętnymi i wahaczami to rozwiązanie powszechnie stosowane w tylnym zawieszeniu w autach z gamy Citroen-Peugeot (grupa PSA), jak również w samochodach marki Renault. Po jakimś czasie użytkowania pojazdu cała belka ulega zużyciu i zaczyna wydawać nieprzyjemne odgłosy. Jest to sygnał, że zawieszenie tylne trzeba sprawdzić w warsztacie.

Modele Citroena, Peugeota oraz Renaulta są wyposażone w konstrukcję tylnego zawieszenia w postaci belki z wahaczami ułożyskowanymi za pomocą łożysk igiełkowych i resorowanymi drążkami skrętnymi. W momencie ich zużycia właściciele oddają swoje auta do serwisu i pierwsza diagnoza jest taka, że belka zawieszenia nadaje się do wymiany na nową lub regenerowaną. Większość klientów decyduje się na produkt regenerowany, gdyż jest to rozwiązanie zdecydowanie tańsze i wcale nie gorsze niż zakup nowej części w autoryzowanej stacji obsługi. Pytanie tylko: gdzie kupić belkę po regeneracji? Portale aukcyjne są pełne rożnego rodzaju zamienników niewiadomego pochodzenia i jakości. Z informacji od warsztatów wynika, że takie produkty są źle wykonane, często nie mają nawet prawidłowej geometrii. Dlatego też Inter Cars SA rozpoczął współpracę z polską firmą działającą na rynku od 11 lat, która specjalizuje się w naprawach i regeneracjach belek tylnego zawieszenia do aut francuskich. W jej ofercie są 42 referencje.

W przypadku belki, poddanej procesowi kompleksowej regeneracji, wszystkie pracujące elementy wymienia się na nowe. Z kolei późniejsza, wieloetapowa kontrola pozwala stwierdzić, że belka wytrzyma taki sam czas użytkowania, co produkt nowy i oryginalny. Trwałość produktu po profesjonalnej regeneracji wynosi około 3-4 lata lub 70-80 tys. km.

Proces regeneracji belek tylnego zawieszenia w autach z grupy PSA:

  1. Każda belka jest rozbierana na specjalnych prasach na pojedyncze elementy.
  2. Elementy te są piaskowane, malowane i sprawdzane pod kątem odkształceń, pęknięć oraz geometrii.
  3. Elementy zużywające się, czyli łożyska, wymienia się zawsze na nowe. Czopy belki są wymieniane na nowe w 95 proc. (wśród tych 5 proc. są przypadki, w których stary czop jest w idealnym stanie).
  4. Gniazda osadzenia łożysk w wahaczach i mocowanie drążka stabilizatora są sprawdzane i w razie potrzeby regenerowane. Ok. 80 proc. otworów pod łożyska wymaga tulejowania i w praktycznie 100 proc. otworów mocowania stabilizatora (przy modelu Peugeot 206) konieczna jest regeneracja.
  5. Tuleje metalowo-gumowe, przynależne do belki są kontrolowane pod względem tego, czy nie są zerwane. W razie potrzeby wymienia się je na nowe (w ok. 50 proc. przypadków).
  6. Wszystkie gwinty są kalibrowane, żeby nie było problemu przy montażu.
  7. Sprawdza się, czy ośki koła nie są skrzywione lub zdeformowane. Kalibrowany jest gwint - w razie potrzeby wymienia się go na nowy.
  8. Wszystkie elementy są składane w całość na stołach montażowych z zachowaniem wszystkich parametrów fabrycznych. Po złożeniu belki są jeszcze raz kontrolowane pod kątem geometrii.

Uszkodzenie belki zwiastują takie sygnały, jak popiskiwanie, głośne piski, trzeszczenie ze skorodowanych łożysk tylnej belki, luzy powodujące ustawienie kół górą do środka, podcięcie kół dołem do środka (w autach pokolizyjnych), pęknięcie drążka skrętnego (który jest elementem resorującym i obniża auto gwałtownie), pęknięcie drążka stabilizującego (powoduje dzwonienie), brzęczenie o metalicznym odgłosie. Tych sytuacji nie wolno ignorować. Jest to bowiem bardzo ważny element zawieszenia, który bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo w trakcie jazdy.

Inter Cars rozszerzył swoją ofertą o regenerowane belki zawieszenia marki Fortune Line. W asortymencie dostępne są m.in.: belka zawieszenia regenerowana (wersja ciężarowa) do Citroena Berlingo i Peugeota Partnera oraz belka zawieszenia regenerowana (tarczowe) do Citroena Saxo i Peugeota 106 I, 106 II.

(ik)

Źródło i fot. Inter Cars

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń